Logga in
| 5 sidor teori |
| 23 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
I det här fallet får man ut en lösning direkt, x=0, samt en andragradsekvation som kan lösas med pq-formeln.
Använd pq-formeln: p=8,q=−20
Beräkna kvot
Beräkna potens
a−(−b)=a+b
Beräkna rot
Ange lösningar
Ekvationen har alltså lösningarna x=0, x=−10 och x=2.
Låt x2=t. Mittentermen blir då −18t och genom att skriva om x4-termen som (x2)2 ser man också att x4=t2.
Nu har man en andragradsekvation, vilket var det man var ute efter.
För att lösa denna andragradsekvation kan man använda pq-formeln.
Rita funktionens graf, exempelvis med hjälp av grafritare. Det kan vara nödvändigt att ändra på koordinatsystemets inställningar för att kunna se hela grafen.
För att hitta nollställena kan man använda räknarens verktyg för detta. I det här fallet kan man läsa av dem direkt i figuren.
Nollställena är x=−4, x=−1, x=1 och x=2, och dessa löser även ursprungsekvationen.
Räknaren har ett inbyggt verktyg för att hitta nollställen till en funktion. För att använda det måste man först rita ut grafen, så man börjar med att skriva in funktionsuttrycket.
Trycker man sedan på GRAPH visas grafen.
Genom att trycka på CALC (2nd + TRACE) visas en meny med olika beräkningar som kan göras.
För att bestämma nollställen väljer man det andra alternativet, zero. Den utritade grafen visas nu igen med en markör som man kan röra med vänster- och högerknapparna.
Man anger den vänstra och högra gränsen för området där räknaren ska leta efter ett nollställe samt en gissning. Det gör man genom att flytta på markören och trycka på ENTER för att välja punkter. Det går också att skriva in ett x-värde och trycka på ENTER.
Lös ekvationen 2x(3x+5)(x−7)=0.
Vänsterledet är en produkt av tre faktorer och högerledet är lika med 0. Det betyder att vi kan använda nollproduktmetoden.
Använd nollproduktmetoden
(I): VL/2=HL/2
(II): VL−5=HL−5
(II): VL/3=HL/3
(III): VL+7=HL+7
Ekvationen har tre rötter: x=0, x=−5/3 och x=7.
Vi börjar med att dela upp funktionsuttrycket i faktorer och bryta ut största gemensamma faktor. Vi gör det för att sedan kunna använda nollproduktmetoden.
Den första ekvationen har lösningen x=0. Den andra ekvationen löser vi genom att addera 16 till båda led och därefter dra roten ur.
Ursprungsekvationen 2x^4-32x^2=0 har alltså de tre lösningarna x=-4, x=0 och x=4.
Lös ekvationen algebraiskt. Svara exakt.
Vi har ingen allmän metod för att lösa fjärdegradsekvationer, men den här kan vi lösa genom att göra om den till en andragradsekvation med variabelsubstitutionen x^2=t. Men innan vi gör det måste vi skriva om x^4-termen.
Nu har vi gjort variabelsubstitutionen och fått en andragradsekvation som kan lösas med pq-formeln.
Då har vi kommit fram till att t kan vara antingen 1 eller 7. Men uppgiften var att bestämma de x som löser ursprungsekvationen. Det gör vi genom att sätta in dessa värden på t i uttrycket x^2=t. På så sätt får vi två nya ekvationer.
Då byter vi tillbaka så att t=1 för x^2=t.
Två av ursprungsekvationens lösningar är x=- 1 och x=1.
Även här byter vi tillbaka så att t=7 för x^2=t.
Två ytterligare lösningar till ursprungsekvationen är alltså x=- sqrt(7) och x=sqrt(7). Sammantaget har fjärdegradsekvationen de fyra lösningarna x=- 1, x=1, x=- sqrt(7) och x = sqrt(7).
Även här kan vi göra substitutionen x^2=t och därefter lösa ekvationen som en andragradsekvation.
Vi löser ekvationen med pq-formeln.
Nu gör vi samma sak som i första uppgiften och sätter in de två lösningarna i ekvationen x^2=t och löser ut x.
Då byter vi tillbaka så att t=- 2 för x^2=t.
Om vi drar kvadratroten ur -2 får vi de imaginära rötterna x=± sqrt(2)i, men man brukar inte ange dessa om det inte frågas efter dem specifikt. Vi säger därför att denna ekvation saknar reella rötter.
Vi byter tillbaka så att t=4 för x^2=t.
Ursprungsekvationen har de två lösningarna x=- 2 och x=2.
Lös ekvationen algebraiskt.
Vi ska lösa ekvationen algebraiskt och börjar med att samla alla termer i ett led.
Vi faktoriserar nu vänsterledet genom att bryta ut x, för att sedan kunna lösa ekvationen med nollproduktmetoden.
Vi får ut en lösning direkt, x=0, samt en andragradsekvation som kan lösas med pq-formeln. Först måste vi dock skriva den på pq-form.
Ekvationen har alltså lösningarna x=-1.25, x=0 och x=2.
Vi löser denna ekvation på liknande sätt som i föregående uppgift och börjar med att samla alla termer i ett led.
Vi kan se att alla termer i vänsterledet innehåller faktorn 3x^2 så vi bryter ut den och använder nollproduktmetoden.
En lösning till ekvationen är alltså x=0 (dubbelrot). Lösningarna till ekvation II bestämmer vi med hjälp av pq-formeln.
Ekvationen har alltså lösningarna x=-1, x=0 och x=5.
Även nu börjar vi med att samla alla termer i ett led och bryta ut största gemensamma faktor.
Nu använder vi nollproduktmetoden.
En lösning är alltså x=0 (trippelrot). Övriga lösningar bestämmer vi genom att lösa andragradsekvationen med pq-formeln.
Ekvationen har lösningarna x=-3, x=0 och x=1.
990 liter är lika med 990 dm^3. Vi behöver alltså uttrycka koffertens dimensioner i dm, dvs. 10 cm=1 dm och 20 cm=2 dm. Vi kan nu skapa uttryck för bredd, höjd och djup. Låt oss utgå från höjden och kalla den för x dm. Vi vet att bredden är 1 dm längre än höjden, dvs (x+1) dm. Vi vet även att djupet är 2 dm kortare än bredden vilket ger oss följande uttryck för djupet: (x+1-2) dm= (x-1) dm.
Nu har vi uttryck för bredd, höjd och djup. Genom att multiplicera dessa får vi ett tredjegradspolynom som beskriver volymen som alltså ska vara lika med 990 dm^3: x(x+1)(x-1)=990. Vi söker alltså det eller de x-värden som gör att vänster- och högerled blir lika stora. Genom att rita y=x(x+1)(x-1) och y=990 på räknaren kan vi använda grafräknarens verktyg för att hitta skärningspunkten mellan graferna. Detta är alltså samma sak som att hitta lösningen till ekvationen.
Nu ser vi att x=10 vilket betyder att höjden är 10, bredden är 10+1=11 dm och djupet är 10-1=9 dm.
Faktorn x finns i samtliga termer vilket betyder att vi kan bryta ut den. Sedan kan vi använda nollproduktmetoden.
Den ena roten är alltså x=0 oavsett vad a är. För att ursprungsekvationen endast ska ha två lösningar måste x^2+10x+a=0 ha exakt en lösning. Vi använder pq-formeln för att ta fram uttryck för dess rötter.
Det finns ett sätt för denna ekvation att ha en lösning och det är om termen sqrt(25-a) är 0 . Då måste det som står under rottecknet vara 0 .
För att ekvationen ska ha två lösningar måste alltså a vara lika med 25.