Logga in
| 11 sidor teori |
| 33 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
En vinkel är en plan figur som bildas av två strålar som har samma startpunkt. Denna gemensamma punkt kallas för vinkelspetsen och strålarna är vinkelben.
Det finns olika sätt att beteckna en vinkel och ofta använder man symbolen ∧
framför namnet. Ett sätt att namnge en vinkel är att använda punkten som utgör vinkelspetsen. Ett annat sätt är att använda alla tre punkter som används för att beskriva vinkeln. I detta fall skrivs punkten som utgör vinkelspetsen alltid i mitten av namnet, men däremot används inte alltid symbolen ∧. Utöver dessa sätt så kan vinklar ibland namnges med gemena latinska och grekiska.
Notation | |
---|---|
Vinkelspets | ∧B |
Vinkelspets och en punkt på varje stråle | ∧ABC eller ∧CBA |
Vinkelspets och en punkt på varje stråle, utan ∧ | ABC eller CBA |
Grekiska bokstäver | T.ex. ∧α eller ∧β eller ∧θ |
Ibland används symbolen ∠
i stället för ∧ för att beteckna vinklar. Värdet av en vinkel är antalet grader mellan vinkelbenen. Det kan mätas med hjälp av en gradskiva.
En vinkel kan dela in ett plan i två delar.
insida.
utsida.
Bestäm vinklarnas storlek.
Vinklarna bildar tillsammans en rak vinkel.
x är alltså lika med 10∘. Det använder vi för att bestämma vinklarna.
Vinkel | Uttryck | Beräkning | = |
---|---|---|---|
Grön | 6x | 6⋅10∘ | 60∘ |
Blå | 8x | 8⋅10∘ | 80∘ |
Röd | 4x | 4⋅10∘ | 40∘ |
Vinklarnas storlek är alltså 60∘, 80∘ och 40∘.
△används för att skriva namnet på en triangel. Bredvid denna symbol skrivs triangelns tre hörn i vilken ordning som helst. Till exempel kan en triangel med hörn A, B och C skrivas som både △ABC och △BCA.
Trianglar kan delas in i kategorier baserat på antingen deras sidlängder eller deras vinklar.
I följande tabell finns alla olika typer av trianglar, indelade i olika grupper baserat på om de har att göra med triangelns vinklar eller sidlängder.
Typer av trianglar | |
---|---|
Vinklar | Sidlängder |
Spetsvinklig triangel | Likbent triangel |
Rätvinklig triangel | Liksidig triangel |
Trubbvinklig triangel |
Markera höjden h i triangeln △ABC när basen utgörs av sidan AB, AC respektive BC.
Graf:
En triangels höjd är ett linjesegment mellan en av triangelns hörn och dess motsatta sida, som bildar en rät vinkel med den motsatta sidan.
En triangels höjd är ett linjesegment mellan en av triangelns hörn och dess motsatta sida, som bildar en rät vinkel med den motsatta sidan. Vi går igenom fallen ett i taget.
Vi drar höjden från C vinkelrät mot basen AB som i nedanstående figur.
I det här fallet måste basen AC förlängas utanför triangeln först. Så om AC utgör bas mäts höjden till B utanför triangeln som i figuren nedan.
På samma sätt som när AC var basen måste basen BC utökas. Sedan dras höjden från A.
Vad är vinkeln vid hörn C?
Summan av måtten på vinklarna i en triangel är alltid lika med 180∘.
Vinkel A är 56∘ och vinkeln B är rät, det vill säga 90∘. Summan av vinklarna A, B och C ska vara lika med vinkelsumman för en triangel: 180∘. Detta bildar en ekvation, som man kan lösa med t.ex. balansmetoden.
Vinkeln vid hörn C är alltså 34∘.
För rätvinkliga trianglar är hypotenusan i kvadrat lika med summan av kvadraterna på kateterna.
Area för den inre kvadraten | Area för den yttre kvadraten | Area för de fyra trianglarna |
---|---|---|
c2 | (a+b)2 | 4⋅2ab=2ab |
a2=a⋅a
Multiplicera in (a+b)
Multiplicera in a & b
Addera termer
VL−2ab=HL−2ab
Denna sats är uppkallad efter den grekiska filosofen och matematikern Pythagoras, som levde på 500-talet f.Kr. Pythagoras anses vara en av de första matematikerna som använde irrationella tal i sina beräkningar. Dessutom studerade han perfekta kroppar, perfekta tal och polygontal, bland andra ämnen. Här är definitionen av perfekta tal tillsammans med några exempel.
Pythagoras tillskrivs också andra upptäckter och bidrag till astronomi och filosofi. Med allt detta, fundera över detta roliga faktum: Det finns inga böcker eller anteckningar skrivna av Pythagoras själv!
Bestäm den okända sidan i triangeln.
Använd Pythagoras sats.
Sätt in uttryck
Beräkna potens
Addera termer
Omarrangera ekvation
VL=HL
Beräkna rot
x>0
Hypotenusan x är alltså 13 cm lång. Vi fick ett negativt resultat också, men eftersom det är en längd vi är ute efter måste den vara positiv.
Triangeln nedan har sidlängderna 33 cm, 55 cm och 65 cm. Är den rätvinklig?
Använd Pythagoras sats för att avgöra om triangeln är en rätvinklig triangel.
Sätt in värden
Beräkna potens
Addera termer
Likheten stämmer inte, vilket innebär att triangeln inte är rätvinklig.
Geometri innehåller en hel del speciella tecken och symboler som är bra att känna till.
En triangel kan betecknas med symbolen △ följt av bokstäverna vid dess hörn. Triangeln nedan benämns alltså △ABC. En viss sida i en triangel kan anges med sidans start- och slutpunkt, t.ex. sidan mellan hörn A och B kallas AB.
För att namnge en vinkel används tecknet ∧ eller ibland ∠, följt av en bokstav. Exempelvis kan den röda vinkeln i triangeln betecknas ∧B.
Om en linje dras från ∧B mot sidan AC delas vinkel B i två mindre vinklar. Nu är det inte längre entydigt vad som är ∧B. Menar man den blå vinkeln som bildades i figuren nedan kallar man den ∧ABD: man utgår ifrån hörn A, följer vinkelbenet mot B och sedan till hörn D. På motsvarande sätt kan man kalla hela den röda vinkeln för ∧ABC och den gröna ∧DBC.
Är två eller fler sidor lika stora kan man markera att de är det med ett streck genom sidornas mittpunkter. Finns det fler sidor som är lika stora markeras dessa med två streck, nästa med tre osv. Samma notation används för att markera vinklar som är lika stora. I figuren är den blå och gröna triangeln likbenta vilket innebär att två sidor och basvinklarna i respektive triangel är lika.
En kvadrat skrivs in i en cirkel med diametern 10 cm så att kvadratens diagonal sammanfaller med cirkelns diameter. Hur stor blir kvadratens omkrets? Svara exakt med ett så litet rotuttryck som möjligt.
Skriver vi in en kvadrat i en cirkel innebär det att dess hörn precis nuddar cirkelns rand och att cirkelns diameter sammanfaller med kvadratens diagonal som nedan.
För att bestämma omkretsen behöver vi känna till kvadratens sidor som vi kallar för s. Diagonalen bildar tillsammans med kvadratens sidor en rätvinklig triangel med hypotenusan 10. Vi sätter in dessa värden i Pythagoras sats.
Sidan är sqrt(50) och eftersom kvadraten har fyra lika långa sidor blir omkretsen 4* sqrt(50). Vi förenklar uttrycket så att vi får ett så litet rotuttryck som möjligt.
Omkretsen är 20sqrt(2) le.
En liksidig grön triangel med höjden 3 dm är inskriven i en större liksidig blå triangel så vi får totalt fyra identiska små trianglar, tre blå och en grön.
Markeras höjden i t.ex. den gröna mindre triangeln ser vi att den delas i två rätvinkliga trianglar. Vi tittar på den högra av dessa nedan och kallar dess hypotenusa för s. Eftersom vi har att göra med en liksidig triangel blir den korta kateten halva hypotenusan, dvs. s2. Höjden, som är 3dm, bildar den långa kateten.
För att bestämma den mindre triangelns sida s ställer vi upp Pythagoras sats. Vi bortser från den negativa lösningen eftersom ett avstånd alltid är positivt.
Den inre triangeln har alltså sidlängden 2sqrt(3)dm. Pga. symmetrin i figuren återkommer den här sidlängden överallt, och vi kan konstatera att den stora yttertriangeln använder två st 2sqrt(3) till sin egen sida.
Bestäm kvoten hx om ABC är en halv liksidig triangel. Svara exakt.
Vårt mål är att uttrycka h i x, och därefter dividera detta med x. Vi tittar på hur vi kan göra detta. I en liksidig triangel är alla sidor lika långa. Eftersom ABC är en halv liksidig triangel blir den kortare kateten x2.
Nu kan vi ta fram ett uttryck för höjden, h, med Pythagoras sats.
Vi har nu ett uttryck för höjden, så vi kan beräkna kvoten.
Kvoten blir alltså 2sqrt(3).
Cirkeln nedan har radien r. Beräkna vinkeln v.
Vi drar linjer från mittpunkten ut till hörnen. Längden på dem blir en cirkelradie eftersom de går från mittpunkten ut till cirkelns rand.
Det bildas två liksidiga trianglar. Det betyder att alla blå vinklar i figuren är 60^(∘). Vinkeln v består av två sådana.
Det betyder att v=60^(∘)+60^(∘)=120^(∘).
Tavlan är 60cm bred men fönstret är bara 45cm brett. Det går alltså inte att lyfta in tavlan utan att vinkla den på något sätt. Bäst chans har man om man försöker längs fönstrets diagonal, där hålet är bredast.
Vi beräknar diagonalen med Pythagoras sats.
Fönstrets diagonal är alltså ca 63,6cm lång. Då borde tavlan på 60cm gå igenom, eller? Det är inte säkert. Eftersom den är 4cm tjock kan det inte tas ända ut i fönstrets hörn. Vi kan alltså inte använda alla 63,6cm!
I varje hörn bildas likbenta, rätvinkliga trianglar. Deras hypotenusa är 4cm dvs. tavlans tjocklek. Vi kallar benens längd för x och bestämmer dem med Pythagoras sats.
Den del av diagonalen som räknas bort pga. tjockleken är den som markerats i bilden nedan.
Vi kallar denna sträcka d. Det är den ena kateten i en rätvinklig triangel som har hypotenusan x = sqrt(8), och där den andra kateten är 2. Vi löser ut d med Pythagoras sats.
Detta visar att 2cm av diagonalens längd skalas bort
i varje hörn, vilket blir totalt 4cm. Tavlan har alltså bara 63,6 - 4 = 59,4cmatt använda, och eftersom det är 60cm långt får det inte plats i fönstret. Tjuven får gå tomhänt hem.
Vi börjar med att rita upp femhörningen. Eftersom den är regelbunden är alla sidor lika långa. Vi kallar denna sidlängd s. Om vi drar linjer från mittpunkten ut till hörnen bildas fem likadana likbenta trianglar. Avståndet från mittpunkten ut till hörnen kallar vi c.
Femhörningens höjd är x och kan beräknas genom att summera delsträckorna h t och c. Men vi börjar med att beräkna s. Totalt finns det 5 sidor så omkretsen är 5s. Detta ska vara lika med 200: 5s=200 ⇔ s=40. Femhörningens sidor är alltså 40cm långa. Den totala arean är 2 750cm^2 och eftersom alla trianglar är lika stora är var och en av dem en femtedel av detta, dvs. 27505=550cm^2. Nu kan vi använda areaformeln för en triangel för att bestämma h. Triangelns bas är s dvs. 40cm.
Nu har vi kommit en bit på vägen! I figuren kan vi bilda en rätvinklig triangel, där hypotenusan är c. Basen i den gröna triangeln är hälften av 40cm, dvs. 20cm. Anledningen är att de blå trianglarna är likbenta och då delar höjden, h, basen i två lika stora delar.
Eftersom triangeln är rätvinklig kan vi använda Pythagoras sats för att beräkna c som är hypotenusan. Höjden h beräknade vi tidigare till 27,5cm.
Femhörningens höjd får vi genom att lägga ihop h och c. Det blir h+c=27,5+34=61,5. Höjden är alltså ungefär 61,5cm.
Bevisa Pythagoras sats, att a2+b2=c2, med hjälp av figuren. Du vet att det röda området är en kvadrat inskriven i den större blå kvadraten.
Vi kan visa att Pythagoras sats gäller med areor. Vi ser ur figuren att A_(Hela)=A_(Röd)+A_(Blå). Med hjälp av figuren nedan ställer vi upp uttryck för areorna med a, b och c. Lägg märke till att de blå trianglarna är rätvinkliga eftersom en kvadrat har 90^(∘) i varje hörn.
Arean av en kvadrat är lika med sidan gånger sidan. Sidan i den stora kvadraten är a+b, så arean blir A_(Hela)=(a+b)^2.
Den röda kvadratens area är A_(Röd)=c^2, eftersom sidan är c.
En triangels area beräknas genom att multiplicera höjden med basen och dela med 2. Eftersom det är fyra trianglar multiplicerar vi areauttrycket med 4. Då får vi den blå arean.
De fyra trianglarna har tillsammans arean A_(Blå)=2ab.
Vi sätter in uttrycken för areorna i sambandet A_(Hela)=A_(Röd)+A_(Blå). Med hjälp av förenklingar kommer vi fram till sambandet Pythagoras sats.
Hur lång är rymddiagonalen i rummet nedan? Svara med en decimal.
Golvet har måtten 3 * 4.
Genom att sätta in dessa värden i Pythagoras sats kan golvets diagonal beräknas.
Golvets diagonal är alltså 5 meter. Denna sträcka är också bas i den triangel som har rummets rymddiagonal som hypotenusa. Samma triangels höjd är lika med rummets höjd, dvs. 2m.
Vi kan nu beräkna rymddiagonalen genom att använda Pythagoras sats igen.
Rummets rymddiagonal är alltså ca 5,4m.
Hastighet beräknas med formeln v = st, så vi behöver sträckan som bollen färdas och tiden som färden tar. Från uppgiftstexten vet vi att tiden är 0,25 sekunder, så det är bara sträckan från straffpunkten till punkten där bollen passerar mållinjen vi saknar. Skissen nedan visar ungefär hur situationen ser ut med bollen (beige färg), målstolparna (grå färg) och mållinjen.
Sträckan som bollen färdas är hypotenusan i en rätvinklig triangel med hörn i straffpunkten, en punkt mittemellan målstolparna (avståndet 7,322 meter till vardera målstolpe) och en punkt strax till vänster om den högra målstolpen. Bollen passerar strax innanför högra målstolpen, så avståndet mellan bollens mittpunkt och innerdelen av stolpen kan anses vara lika med bollens radie, 0,11 meter. Avståndet från mittpunkten på målet och bollens mittpunkt blir då 7,322 - 0,11 = 3,55. Det ger oss mått enligt bilden nedan.
Hypotenusans längd, c, kan beräknas med Pythagoras sats om vi har de andra sidlängderna. Eftersom straffpunkten ligger 11m från mållinjen har vi den ena katetens längd och den andra kateten har längden 3,55 meter.
Sträckan som bollen färdas är alltså ungefär 11,6 meter. Vi kan nu beräkna bollens hastighet med formeln v = st.
Bollen färdades alltså ungefär med hastigheten 46m/s.
M och N är mittpunkter på sidorna. Hur stor del av kvadratens area är färgad? Svara exakt. Rita av figuren och redovisa din lösning.
För att bestämma hur stor andel av kvadraten som är färgad tar vi fram uttryck för kvadratens area och den färgade triangelns area.
Vi har inga värden för kvadratens sidor så vi väljer att kalla sidorna för 2x. Vi skulle kunna kalla dem för x men eftersom M och N är mittpunkter får vi snällare
siffror att jobba med om halva sidan är x.
Genom att multiplicera kvadratens sidor får vi ett uttryck för arean: A_(Kvadrat)= 2x* 2x=4x^2. För att ta fram ett uttryck som visar det gröna området kan vi exemepelvis beräkna arean av de tre vita rätvinkliga trianglarna som markerats (1), (2) och (3) nedan.
Två av trianglarna, (2) och (3), är lika stora eftersom deras kateter är lika långa. En triangels area beräknas genom att multiplicera basen med höjden och dela med 2. Den totala arean av (2) och (3) blir A_((2)+(3))=2* 2x* x/2=2x^2. Den mindre triangeln, (1), har två kateter som båda är x långa vilket ger oss arean: A_((1))=x* x/2=x^2/2. Genom att subtrahera de vita trianglarna från kvadratens area blir endast det gröna området kvar.
Det gröna områdets area kan uttryckas 3x^22.
Genom att dela areauttrycket för det gröna området med areauttrycket för kvadraten, kan vi bestämma hur stor andel av kvadraten som är färgad.
Det gröna området är alltså 38 av figuren.