Logga in
| 3 sidor teori |
| 11 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Rita funktionernas grafer för hand, t.ex. med hjälp av värdetabell, eller på grafräknare.
Lösningen till ekvationen 1,5x=5,0625 får man genom att läsa av x-värdet för den punkt där graferna skär varandra.
Graferna skär varandra där x=4, vilket alltså är lösningen på ekvationen. På många grafräknare finns det inbyggda verktyg för att hitta skärningspunkten.
Ekvationernas led skrivs in som funktioner på räknaren. Det görs genom att först trycka på Y= och sedan skriva in funktionsuttrycken på raderna Y1, Y2 osv. För att skriva x använder man X,T,θ,n
När funktionerna skrivits in på räknaren trycker man på GRAPH för att rita ut funktionerna i ett koordinatsystem.
För att ändra de x- och y-värden som koordinatsystemet ritas mellan kan man trycka på WINDOW, där det finns inställningar för hur koordinatsystemet ska visas.
Man kan nu använda räknaren för att hitta skärningspunkten mellan de två graferna. Verktyget som gör detta hittar man genom att först trycka på 2ND+TRACE och sedan intersect
.
När man har valt intersect
visas de graferna igen och man kan nu välja mellan vilka av dem som skärningspunkten ska bestämmas.
Nu skrivs skärningspunktens x- och y-värde ut och x är ekvationens lösning.
För att lösa ekvationen grafiskt hanterar vi uttrycken i vänster- respektive högerled som separata funktioner i samma koordinatsystem, dvs. y=2^x och y=7.
För att göra en grafisk lösning med räknaren börjar vi med att trycka på knappen Y= och skriver sedan in funktionerna vid Y_1 och Y_2. För att skriva x trycker vi på knappen X,T,θ,n och för att skriva upphöjt till trycker vi på ∧.
Funktionerna ritas när vi trycker på knappen GRAPH. Eventuellt måste vi justera inställningarna för koordinatsystemet.
Vi kan nu använda räknaren för att hitta skärningspunkten mellan de två graferna. Verktyget som gör detta hittas genom att först trycka på CALC (2nd + TRACE) och sedan välja intersect i listan.
När vi har valt intersect visas graferna igen och genom att trycka på ENTER tre gånger väljer vi graferna som vi ska bestämma skärningspunkten mellan.
Nu ser vi att x ≈ 2.8 löser ekvationen.
Lös ekvationen grafiskt med räknaren. Avrunda till tre decimaler vid behov.
För att lösa ekvationen grafiskt hanterar vi uttrycken i vänster- och högerled som separata funktioner i samma koordinatsystem, dvs. y=2^x och y=32. För att göra en grafisk lösning med räknaren börjar vi med att trycka på knappen Y= och skriver sedan in funktionerna vid Y_1 och Y_2. För att skriva x trycker vi på knappen X,T,θ,n och för att skriva upphöjt till trycker vi på ∧.
Nu trycker vi på GRAPH. Eventuellt måste vi justera inställningarna för koordinatsystemet.
Vi kan nu använda räknaren för att hitta skärningspunkten mellan de två graferna. Verktyget som gör detta hittas genom att först trycka på CALC (2nd + TRACE) och sedan välja intersect i listan.
När vi har valt intersect visas graferna igen och genom att trycka på ENTER tre gånger väljer vi graferna som vi ska bestämma skärningspunkten mellan.
Graferna skär varandra i punkten (5,32) vilket betyder att x=5 löser ekvationen.
Vi gör på samma sätt som i förra deluppgiften. Genom att dela upp ekvationens led enligt
y=6^x och y=216
kan vi skriva in dem som separata funktioner i räknaren. Sedan kan vi använda funktionen intersect för att hitta grafernas skärningspunkt.
Lösningen till ekvationen är alltså x=3.
Vi fortsätter på samma sätt och skriver höger- och vänsterledet som enskilda funktioner:
y=11^x+1 och y=120.
Ni ritar vi upp graferna till funktionerna med hjälp av räknaren och använder intersect för att hitta skärningspunkten.
Om vi avrundar x-värdet till tre decimaler får vi x≈1.993 och detta är alltså lösningen till ekvationen.
Lös ekvationen grafiskt med räknare. Avrunda svaret till två decimaler.
För att lösa ekvationen med räknare skriver vi ekvationens vänster- och högerled som separata funktioner, dvs. y=10^x och y=24. Vi vill nu rita graferna till dessa i samma koordinatsystem och börjar med skriva in funktionerna genom att trycka på Y=.
Vi trycker på GRAPH för att rita graferna. Eventuellt måste vi justera inställningarna för koordinatsystemet.
Nu bestämmer vi grafernas skärningspunkt, eftersom x-koordinaten där är lösningen på ekvationen. Vi trycker först på CALC (2nd + TRACE) och väljer sedan intersect i listan.
När vi har valt intersect visas graferna igen och genom att trycka på ENTER tre gånger väljer vi de grafer som räknaren ska bestämma skärningspunkten för.
Nu kan vi läsa av x-koordinaten i skärningspunkten och ange ekvationens lösning: x ≈ 1.38.
Vi löser denna ekvation på samma sätt som i föregående deluppgift, så vi börjar med att tolka höger- och vänsterled som två funktioner:
y=2*10^x och y=4.
Nu ritar vi dessa genom att skriva in dem på räknaren och trycka på GRAPH.
Till sist bestämmer vi skärningspunkten med hjälp av intersect.
Ekvationen har alltså lösningen x ≈ 0.30.
Vi gör på samma sätt ännu en gång. När vi skrivit in och ritat funktionerna
y=10^x/4 och y=8
på räknaren använder vi intersect för att bestämma skärningspunkten.
Vi ser då att lösningen på ekvationen är x≈ 1.51.
Lös ekvationen grafiskt med räknare. Avrunda svaret till två decimaler.
För att lösa ekvationen med räknare skriver vi ekvationens vänster- och högerled som separata funktioner, dvs. y=50^x och y=100. Vi ritar graferna i samma koordinatsystem och använder intersect för att bestämma skärningspunkten mellan dem.
Skärningspunktens x-koordinat ger oss ekvationens lösning: x ≈ 1.18.
Vi gör på samma sätt som i föregående deluppgift och börjar med att rita graferna till funktionerna
y=12^x och y=1/3.
Deras skärningspunkt bestämmer vi med intersect.
Ekvationen har alltså lösningen x ≈ -0.44.
Vi gör samma sak igen. Funktionerna som ska ritas är
y=3^x+2 och y=3^2+3.
Innan vi skriver in detta på räknaren och skissar graferna kan vi förenkla y=3^2+3 till y=12. Nu bestämmer vi skärningspunkten med intersect.
Vi ser att lösningen på ekvationen är x≈ 2.10.
Lös ekvationen grafiskt med räknare. Avrunda svaret till två decimaler.
För att lösa ekvationen med räknare skriver vi ekvationens vänster- och högerled som separata funktioner, dvs. y=4^x + 2 och y=5. Nu ritar vi graferna till dessa i samma koordinatsystem och börjar då med att skriva in funktionerna genom att trycka på Y=.
Vi ritar graferna genom att trycka på GRAPH. Eventuellt måste inställningarna för koordinatsystemet justeras.
Nu bestämmer vi skärningspunkten mellan graferna, eftersom x-koordinaten där är lösningen på ekvationen. Vi trycker först på CALC (2nd + TRACE) och väljer sedan intersect i listan.
När vi har valt intersect visas graferna igen och genom att trycka på ENTER tre gånger väljer vi de grafer som räknaren ska bestämma skärningspunkten mellan.
Nu läser vi av x-koordinaten och anger ekvationens lösning: x ≈ 0.79.
Vi löser denna ekvation på samma sätt som i föregående deluppgift och börjar därför med att tolka höger- och vänsterled som två funktioner:
y=6 * 9^x och y=90.
Nu ritar vi dessa genom att skriva in dem på räknaren och trycka på GRAPH.
Till sist bestämmer vi skärningspunkten med intersect.
Ekvationen har alltså lösningen x ≈ 1.23.
Vi gör på samma sätt igen. När vi skrivit in och ritat funktionerna
y=2* 25^x - 10 och y=0.5
använder vi intersect för att bestämma skärningspunkten.
Vi ser då att lösningen på ekvationen är x≈ 0.52.
Lös följande ekvation med räknare. Avrunda till 3 decimaler.
Vi börjar med att skriva ekvationens vänster- och högerled som separata funktioner: y=10^(3x) och y=6.3. Vi måste komma ihåg att använda parentes runt exponenten när vi skriver in y=10^(3x) på räknaren. Vi använder intersect för att bestämma skärningspunkten mellan graferna till funktionerna.
Punktens x-koordinat ger oss lösningen på ekvationen: x ≈ 0.266.
Vi gör på samma sätt igen, men för funktionerna y=10^(x2) och y=12. Deras skärningspunkt bestämmer vi med intersect.
Ekvationen har lösningen x ≈ 2.158.
Även här delar vi upp höger- och vänsterled i två funktioner: y=10^(2-x) och y=2.67. Och så använder vi intersect för att bestämma skärningspunkten.
Vi ser att lösningen är x≈ 1.573.