Logga in
| 3 sidor teori |
| 11 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Rita funktionernas grafer för hand, t.ex. med hjälp av värdetabell, eller på grafräknare.
Lösningen till ekvationen 1,5x=5,0625 får man genom att läsa av x-värdet för den punkt där graferna skär varandra.
Graferna skär varandra där x=4, vilket alltså är lösningen på ekvationen. På många grafräknare finns det inbyggda verktyg för att hitta skärningspunkten.
Ekvationernas led skrivs in som funktioner på räknaren. Det görs genom att först trycka på Y= och sedan skriva in funktionsuttrycken på raderna Y1, Y2 osv. För att skriva x använder man X,T,θ,n
När funktionerna skrivits in på räknaren trycker man på GRAPH för att rita ut funktionerna i ett koordinatsystem.
För att ändra de x- och y-värden som koordinatsystemet ritas mellan kan man trycka på WINDOW, där det finns inställningar för hur koordinatsystemet ska visas.
Man kan nu använda räknaren för att hitta skärningspunkten mellan de två graferna. Verktyget som gör detta hittar man genom att först trycka på 2ND+TRACE och sedan intersect
.
När man har valt intersect
visas de graferna igen och man kan nu välja mellan vilka av dem som skärningspunkten ska bestämmas.
Nu skrivs skärningspunktens x- och y-värde ut och x är ekvationens lösning.
Lös ekvationen. Svara exakt.
x^(13) kan skrivas om som kubikroten ur x. Det betyder att vi kan lösa ut x genom att höja upp båda led till 3.
I vänsterledet finns det en trea i samtliga termer och högerledet är delbart med 3. Vi dividerar därför båda led med 3.
I vänsterledet finns nu tre stycken 9^x vilket betyder att vi kan skriva det som 3* 9^x. Om man sedan delar ekvationen med 3 en gång till får vi en ekvation med endast en term i varje led. Om vi sedan använder att 9 kan skriva som 3^2 kan vi lösa ekvationen.
Nu har vi en ekvation med två potenser med samma bas. För att likheten ska gälla måste exponenterna också vara lika. Det betyder att 2x=1 ⇔ x=0.5. Ekvationens lösning är alltså x=0.5.
Figuren visar grafen till exponentialfunktionen y=1.5x.
Använd grafen och lös ekvationen.
Vi ska bestämma för vilket x-värde funktionen antar funktionsvärdet (y-värdet) 3. Det gör vi genom avläsning i grafen. Vi startar då på y-värdet 3 på y-axeln och går ut till grafen. När vi når den går vi rakt ner till x-axeln och läser av värdet där.
Vi ser att x-värdet är ca 2.7, vilket innebär att ekvationen har lösningen
x≈2.7.
Nu ska vi lösa ekvationen
1.5^x*1.5^(-2x)=3.
För att göra det måste vi först förenkla vänsterledet. Potenserna har samma bas så vi kan addera exponenterna.
Nu använder vi regeln för potenser med negativ exponent, vilket ger 1/1.5^x=3. Genom att multiplicera upp nämnaren och sedan dividera med 3 får vi en ekvation som går att lösa med grafen vi fått.
Denna ekvation kan vi lösa på samma sätt som den i föregående deluppgift, dvs. genom avläsning. Nu startar vi istället på y-värdet 13 när vi går ut till grafen. Då ser vi att motsvarande x-värde är ca -2.7.
Det innebär att ekvationen har lösningen x≈-2.7.