2a
Kurs 2a Visa detaljer
5. Beskriva funktioner
Lektion
Övningar
Tester
Kapitel 4
5. 

Beskriva funktioner

Denna lektion fokuserar på att beskriva funktioner genom olika metoder, inklusive funktionsuttryck, värdetabeller och grafer. Den förklarar hur man kan använda dessa metoder för att förstå och tolka olika typer av funktioner, inklusive linjära och icke-linjära funktioner. Lektionenen ger också en detaljerad förklaring av hur man kan skapa en värdetabell för en funktion och hur man kan använda denna tabell för att skapa en graf. Dessutom förklaras hur man kan använda grafer och värdetabeller för att lösa ekvationer.
Visa mer expand_more
Begrepp Modellering Problemlösning Procedur Resonemang och Kommunikation
Inställningar & verktyg för lektion
8 sidor teori
21 Uppgifter - Nivå 1 - 3
Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet.
Beskriva funktioner
Sida av 8

Några vanliga sätt att representera funktioner är funktionsuttryck (formler), värdetabeller och grafer. Vad man använder beror på vilka egenskaper hos funktionen man är intresserad av.

I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:

  • Funktionsuttryck
  • Graf
  • Värdetabell
  • Värdetabell på räknare
  • Bestäm funktion utifrån graf
Koncept

Funktionsuttryck

Ett funktionsuttryck är ett sätt att beskriva en funktion. Det anger en omvandlingsregel eller formel som talar om hur funktionsvärdet beror av olika x-värden. Exempelvis är y=x+3

ett funktionsuttryck som med ord kan beskrivas addera 3 till x-värdet.
Koncept

Graf

En graf är ett sätt att beskriva en funktion i ett koordinatsystem. Grafen byggs upp av en mängd punkter som illustrerar funktionen. Klicka på vilken punkt som helst på grafen för att se dess koordinater.

Grafer: f(x)=2x+1, g(x)=-0.5x+2, h(x)=x^2-2.
Grafen i sig visar inte själva funktionsuttrycket vilket är en begränsning. Däremot ger grafen en större överblick av funktionen än formeln då man ser flera par av x- och y-värden samtidigt. Den hjälper till att identifiera viktiga punkter för funktionen som inte tydligt kan ses från den motsvarande funktionsregeln, såsom det maximala eller minimala värdet, skärningen med axlarna, bland andra egenskaper.
Koncept

Värdetabell

En värdetabell är ett diagram som hjälper till att organisera och visualisera information. Den används ofta för att visa relationen mellan två variabler.

x y
0 0
1 3
2 6
3 9
4 12
5 15
I den här tabellen utgör varje x- och y-värde som förekommer i samma rad ett ordnat par. Till exempel motsvarar x-värdet 2 y-värdet 6. Detta representeras vanligtvis med notation (2,6).
Digitala verktyg

Värdetabell på räknare

Räknaren har ett inbyggt verktyg för att generera en värdetabell utifrån ett funktionsuttryck. Det kan vara tidsbesparande eftersom det krävs många beräkningar att göra det för hand.
1
Ange funktionen
expand_more

Precis som när man ritar en graf på räknaren börjar man med att trycka på Y= och skriva in funktionsuttrycket.

TI-Meny med funktioner
2
Visa tabellen
expand_more

Därefter trycker man på TABLE (2ND + GRAPH). Då genereras automatiskt en värdetabell för några olika x-värden. Har man skrivit in ett annat funktionsuttryck på Y_2 kommer y-värdena för den funktionen att visas i kolumnen längst till höger.

3
Justera tabellinställningarna
expand_more

Om man vill ändra de x-värden som syns i tabellen trycker man på TBLSET (2ND +WINDOW). Där kan man ange vilket x-värde tabellen ska börja på (TblStart) och hur stort avståndet ska vara mellan värdena (ΔTbl). Avståndet anger skillnaden mellan varje x-värde.

TI-Meny med TBLSET
4
Återgå till tabellen och kontrollera värdena
expand_more

Genom att trycka på TABLE igen uppdateras tabellen.

Exempel

Skissa graf utifrån funktionsuttryck

Skissa grafen till funktionen y=x^2-1 genom att göra en värdetabell.

Svar

Exempelgraf:

Ledtråd

Välj några positiva och negativa x-värden och använd dem för att utvärdera den givna funktionen.

Lösning

För att göra en värdetabell sätter vi in några valfria x-värden och beräknar motsvarande funktionsvärden. För att inte missa intressant information väljer vi några negativa och några positiva x-värden.

x x^2-1 y Punkt
-2 ( -2)^2-1 3 (-2,3)
-1 ( -1)^2-1 0 (-1,0)
0 0^2-1 -1 (0,-1)
1 1^2-1 0 (1,0)
2 2^2-1 3 (2,3)

Nu ritar vi upp ett koordinatsystem och prickar in punkterna vi tog fram i tabellen.

Till sist sammanbinder vi punkterna med en kurva.

Metod

Bestäm funktion utifrån graf

För att bestämma en funktion utifrån en graf måste man först veta vilken typ av funktion det är. I koordinatsystemet har grafen till en exponentialfunktion ritats.

För att bestämma funktionsuttrycket behöver man minst lika många punkter som antalet konstanter i funktionens allmänna form.
1
Bestäm antalet okända konstanter
expand_more

Grafen beskriver en exponentialfunktion, vilket betyder att den allmänna formen är y=C* a^x. Antalet okända konstanter är två stycken: startvärdet C och förändringsfaktorn a.

2
Läs av lika många punkter på grafen
expand_more

Det finns två okända konstanter och därför behövs två olika punkter för att bestämma dessa värden.

Grafen går exempelvis igenom (1,1), och (2,3).

3
Sätt in punkterna i funktionen
expand_more

Punkterna sätts in i funktionen och man får då två ekvationer: 1=C* a^1 och 3=C* a^2.

4
Ställ upp ett ekvationssystem och lös det
expand_more

Eftersom det finns två okända variabler och två ekvationer kan man ställa upp ett ekvationssystem. 1=C* a^1 3=C* a^2 Nu kan man använda substitutionsmetoden för att bestämma de okända konstanterna.

1=C* a^1 & (I) 3=C* a^2 & (II)

(I): Förenkla potens

1=C* a 3=C* a^2
1a=C 3=C* a^2
C= 1a 3=C* a^2
C= 1a 3= 1a* a^2
C= 1a 3= a^2a
C= 1a 3=a
C= 1a a=3
C= 1 3 a=3
5
Sätt in konstanterna
expand_more

Till sist sätts värdena för konstanterna in i funktionsuttrycket. y=C* a^x ⇒ y=1/3* 3^x

Exempel

Bestäm funktionen med hjälp av grafen

Vilken andragradsfunktion beskriver grafen?

Ledtråd

Använd den allmänna formeln för en andragradsekvation. Analysera den givna grafen och hitta y-skärningspunkten och koordinaterna för vertexen.

Lösning

Den allmänna formen för en andragradsfunktion är y=ax^2+bx+c, där a, b, och c är reella konstanter. Konstanten c kan vi bestämma direkt eftersom det är y-värdet där grafen skär y-axeln.

Vi ser att y-värdet är 4 så c=4, vilket ger y=ax^2+bx+4. Det finns nu två okända konstanter kvar, så vi behöver ytterligare två punkter för att bestämma dem. Vi väljer två där x- och y-koordinaterna är lätta att läsa av.

Två punkter på kurvan är (2,8) och (6,4), och sätter vi in dessa i funktionsuttrycket bildas två ekvationer. Punkten (2,8) betyder att när man sätter in x=2 är y=8. Det ger ekvationen a* 2^2+b*2+4=8. På samma sätt får man ekvationen a* 6^2+b*6+4=4 genom att sätta in den andra punktens koordinater. Dessa två ekvationer bildar ett ekvationssystem som man kan lösa med exempelvis additionsmetoden.
a* 2^2+b*2+4=8 & (I) a* 6^2+b*6+4=4 & (II)
4a+2b+4=8 36a+6b+4=4
-12 a-6b-12=-24 36a+6b+4=4
-12 a-6b-12+ 36a+6b+4=-24+ 4 36a+6b+4=4
24a-8= -20 36a+6b+4=4
24a= -12 36a+6b+4=4
a= -0,5 36a+6b+4=4
Nu sätter vi in värdet på a i den andra ekvationen.
a= -0,5 36a+6b+4=4
a= -0,5 36( -0,5)+6b+4=4
a= -0,5 -18+6b+4=4
a= -0,5 -14+6b=4
a= -0,5 6b=18
a= -0,5 b=3
a är -0,5 och b är 3. Sedan tidigare vet vi också att c=4. Detta ger funktionen y=-0,5 x^2+3x+4.
Beskriva funktioner
Övningar
>
2
e
7
8
9
×
÷1
=
=
4
5
6
+
<
log
ln
log
1
2
3
()
sin
cos
tan
0
.
π
x
y