Logga in
| 6 sidor teori |
| 9 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
optimussom betyder
det bästa. Optimering handlar om att hitta den bästa lösningen på ett problem. Det kan handla om att hitta de mått som ger maximal volym för t.ex. ett bagageutrymme i en bil, eller att lägga ett så bra skolschema som möjligt utifrån olika önskemål och begränsningar. Inom matematik handlar optimering om att hitta maximum eller minimum för olika funktioner.
Olikheterna beskriver ett område som man kan markera i ett koordinatsystem.
Detta kan man göra för hand eller med räknare.
De maximala och minimala värdena på funktionen z finns i områdets hörn. Man behöver därför bestämma hörnens koordinater.
Nu sätter man in koordinaterna från respektive hörn i funktionen z=2x+4y för att se vilka av dessa som ger största och minsta värde på z.
(x,y) | 2x+4y | z |
---|---|---|
(4,8;3,4) | 2⋅4,8+4⋅3,4 | 23,2 |
(9,1;16,4) | 2⋅9,1+4⋅16,4 | 83,8 |
(21,1;11,6) | 2⋅21,1+4⋅11,6 | 88,6 |
Det största och minsta värdet är alltså 88,6 respektive 23,2.
Ett företag producerar och säljer exklusiv apelsinsaft och apelsinläsk. Tillverkningstid, apelsinåtgång och hur stor vinst företaget gör per liter visas i tabellen.
Produkt | Tid (h) | Apelsiner (st.) | Vinst (kr) |
---|---|---|---|
Saft | 4 | 16 | 35 |
Läsk | 2 | 4 | 28 |
Börja med att formulera bivillkoren med olikheter. Använd sedan metoden för att bestämma extremvärden med linjär optimering för att hitta den maximala vinsten.
(x,y) | 35x+28y | z |
---|---|---|
(0,0) | 35⋅0+28⋅0 | 0 |
(0,42) | 35⋅0+28⋅42 | 1176 |
(12,0) | 35⋅12+28⋅0 | 420 |
(3,36) | 35⋅3+28⋅36 | 1113 |
Bestäm det maximala eller minimala värde som den givna funktionen kan anta inom det markerade området. Tänk på hur koordinaterna för punkterna A, B och C relaterar till funktionens värden.