Logga in
| 5 sidor teori |
| 30 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Minispelare aktiv
Dela upp i faktorer
Multiplicera parenteser
Multiplicera faktorer
Förenkla termer
Står det ett minustecken mellan termerna i parentesen kan man använda andra kvadreringsregeln.
Dela upp i faktorer
Multiplicera parenteser
Multiplicera faktorer
Förenkla termer
Förenkla följande uttryck med kvadreringsreglerna.
(a+b)2=a2+2ab+b2
Multiplicera faktorer
Beräkna potens
(a−b)2=a2−2ab+b2
Beräkna potens
Multiplicera faktorer
Använd konjugatregeln.
a2−b2=(a+b)(a−b)
a2±2ab+b2=(a±b)2
Utveckla uttrycket med hjälp av kvadreringsreglerna.
Eftersom vi har ett plustecken inne i parentesen använder vi första kvadreringsregeln: (a+b)^2=a^2+2ab+b^2.
I vårt uttryck (x+7)^2 är a=x och b=7.
Eftersom vi har ett minustecken inne i parentesen använder vi andra kvadreringsregeln: (a-b)^2=a^2-2ab+b^2.
I vårt uttryck (y-5)^2 är a=y och b=5.
Även här använder vi första kvadreringsregeln. Nu är a=2x och b=3. Kom ihåg att upphöja hela termen 2x till två.
Utveckla uttrycket med hjälp av kvadreringsreglerna.
Eftersom vi har ett minustecken inne i parentesen använder vi andra kvadreringsregeln: (a-b)^2=a^2-2ab+b^2.
I vårt uttryck (t-12)^2 är a=t och b=12.
Eftersom vi har ett minustecken inne i parentesen använder vi andra kvadreringsregeln: (a-b)^2=a^2-2ab+b^2.
I vårt uttryck (6-3z)^2 är a=6 och b=3z.
Vi börjar med att utveckla parentesen med första kvadreringsregeln. Därefter förenklar vi hela uttrycket.
Utveckla uttrycket med konjugatregeln.
Konjugatregeln har formen (a + b)(a - b) = a^2 - b^2 och vi ser att vårt uttryck har samma form, med a=x och b = 9. Vi använder detta i formeln.
Vi gör på samma sätt som i förra uppgiften och utvecklar uttrycket med hjälp av konjugatregeln.
Här står termerna inte i samma ordning i parenteserna, men byter vi plats på termerna i (a+7) kan vi använda konjugatregeln även här.
Vi måste inte skriva om uttrycket så att (7+a) står före (7-a), eftersom resultatet av en multiplikation blir detsamma oavsett ordningen på faktorerna.
Utveckla uttrycket med konjugatregeln.
Konjugatregeln har formen (a - b)(a + b) = a^2 - b^2 och vi ser att vårt uttryck har samma form, med a=p och b = 64.
Konjugatregeln har formen (a + b)(a - b) = a^2 - b^2 och vi ser att vårt uttryck har samma form, med a=x och b = 2y.
Vi gör på samma sätt som i förra uppgiften och utvecklar uttrycket med hjälp av konjugatregeln.
Utveckla uttrycken med hjälp av kvadreringsreglerna.
Eftersom vi har ett plustecken inne i parentesen använder vi första kvadreringsregeln: (a+b)^2=a^2+2ab+b^2.
I vårt uttryck (5ab+100)^2 är a=5ab och b=100. Notera att hela termen 5ab ska upphöjas till 2.
Återigen använder vi första kvadreringsregeln eftersom det står ett plustecken i parentesen.
Vi skulle även kunna utveckla uttrycket med hjälp av andra kvadreringsregeln om vi byter plats på termerna i parentesen.
Vi fick alltså samma svar, men termerna hamnade i en annan ordning.
Utveckla uttrycket med hjälp av kvadreringsreglerna.
Eftersom vi har ett plustecken inne i parentesen använder vi första kvadreringsregeln: (a+b)^2=a^2+2ab+b^2.
I vårt uttryck (1+2a)^2 är a=1 och b=2a. Glöm inte att hela 2a ska upphöjas till 2 och inte bara a.
Återigen använder vi första kvadreringsregeln eftersom det står ett plustecken i parentesen.
Eftersom vi har ett minustecken inne i parentesen använder vi andra kvadreringsregeln: (a-b)^2=a^2-2ab+b^2.
Nu är a=4y och b= x2. Kom ihåg att upphöja hela termen 4y och hela termen x2 med 2.
Skriv ett uttryck för rektangelns area och förenkla så långt som möjligt.
Skriv ett uttryck för triangelns area och förenkla så långt som möjligt.
Rektangelns area beräknas genom att multiplicera bredden med längden, dvs. A=(x+3)(x-3). Vi förenklar detta med konjugatregeln.
Triangelns area beräknas genom att multiplicera bas med höjd och dela produkten med 2, dvs. A= (a+2)(a-2)2. Vi förenklar detta med konjugatregeln.
Utveckla uttrycket med konjugatregeln.
Konjugatregeln har formen (a + b)(a - b) = a^2 - b^2 och vi ser att vårt uttryck har samma form, med a=x^2 och b = 12. Vi använder detta i formeln.
Vi gör på samma sätt som tidigare och utvecklar uttrycket med hjälp av konjugatregeln. Kom ihåg att hela termen 2y, dvs. inklusive 2:an, ska kvadreras.
Här står termerna inte i samma ordning i parenteserna, men om vi börjar med att förenkla den första parentesen och därefter byter plats på termerna i (- a + 2) kan vi använda konjugatregeln även här.
Utveckla uttrycket med konjugatregeln.
Använd konjugatregeln. Det spelar ingen roll att parentesen med minustecknet står före den med plustecknet, eftersom faktorerna i en multiplikation kan byta plats utan att värdet ändras. Kom ihåg att sätta 2:an som exponent på 6z och inte bara z.
Återigen används konjugatregeln. Notera att både täljare och nämnare i bråket ska kvadreras.
Vi gör på samma sätt igen.
Med hjälp av konjugat- och kvadreringsreglerna kan man förenkla vissa beräkningar med huvudräkning. Använd reglerna för att beräkna.
Vi skriver om 52 som 50 + 2 och använder första kvadreringsregeln.
I det här fallet kan vi använda konjugatregeln eftersom vi kan skriva 999 som 1000 - 1 och 1001 som 1000 + 1.
89 kan skrivas som (90 - 1), vilket innebär att vi kan använda andra kvadreringsregeln.
Vi skriver om 106 som 100 + 6 och 94 som 100 - 6 och använder konjugatregeln igen.
Förenkla uttrycket.
Här finns en parentes som upphöjs med 2. Den kan vi utveckla med första kvadreringsregeln.
Den första termen ser nästan ut som att man kan använda konjugatregeln. Men om man byter plats på termerna i den andra parentesen står den på "rätt form".
Nu får vi använda både konjugat- och kvadreringsregeln.
Förenkla uttrycket (x+5)(x−5)+25 så långt som möjligt.
Produkten av faktorerna (x+5) och (x-5) står på formen (a+b)(a-b) vilket innebär att vi kan använda konjugatregeln för att skriva om den på formen a^2-b^2. Därefter kan vi förenkla uttrycket ytterligare.
Uttrycket förenklas till x^2.
Vi kan se att högerledet, x^2-25, liknar det som brukar stå i ena ledet när man använder konjugatregeln: (a+b)(a-b)=a^2-b^2. Detta blir tydligare om vi skriver om 25 som 5^2. ( )*(x-5)=x^2-5^2 I konjugatregeln ser vi att det enda som skiljer de två parenteserna åt är tecknet mellan termerna. Eftersom vår utskrivna parentes, (x-5), innehåller ett minustecken måste den sökta innehålla ett plustecken. Det innebär alltså att det bör stå x+5 i den tomma parentesen. Vi kontrollerar att det stämmer. (x+5)*(x-5)=x^2-5^2=x^2-25