Logga in
| 7 sidor teori |
| 23 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
En formel anger ett samband mellan två eller flera variabler och uttrycks vanligtvis som en ekvation. Formler kan innehålla en eller flera konstanter som π eller e, vilka ofta representeras av olika symboler som grekiska bokstäver.
få ensam. När man löser ut en variabel ur en formel är det egentligen samma sak som att lösa en ekvation med balansmetoden. Man vill få en av formelns variabler ensam på ena sidan likhetstecknet.
Börja med att skriva om formeln för hastigheten. Ersätt sedan de givna värdena för tid och beräkna de motsvarande värdena för hastigheten.
t (h) | v=ts | v (km/h) |
---|---|---|
0,5 | v=0,5100 | 200 |
1 | v=1100 | 100 |
1,5 | v=1,5100 | ∼67 |
2 | v=2100 | 50 |
Skriv om bråken så att de har en gemensam nämnare. Lös sedan för R.
Förläng med R2
Förläng med R1
Addera bråk
VL⋅R1R2=HL⋅R1R2
VL⋅R=HL⋅R
VL/(R2+R1)=HL/(R2+R1)
Omarrangera ekvation
Denna lektion introducerade konceptet av en formel.
Formel |
En formel anger ett samband mellan två eller flera variabler och uttrycks vanligtvis som en ekvation. |
Vi har flera a:n i både VL och HL. Genom att multiplicera båda led med a blir vi av med bråket i HL.
För att lösa ut a måste vi höja upp båda led med inversen till exponenten. Då får vi a i vänsterledet.
Svaret är alltså alternativ D.
En femuddig stjärna är inskriven i en cirkel.
För att lösa ut b måste vi först och främst bli av med allt som inte är under rottecknet. Vi multiplicerar båda sidor med c och dividerar med a och r^2.
Vi förenklar den första termen.
Vi får alltså att b=10sqrt(a)- (Sc)^2sqrt(a)* a^2r^4. Detta kan förenklas vidare till b=10sqrt(a)-(Sc)^2/a^(5/2)r^4.
För att lösa ut d_0 måste vi föra över allt annat från högerledet till vänsterledet. Vi börjar med k och s^38.
För att få bort rottecknet höjer vi upp båda led med 2.