Logga in
| 7 sidor teori |
| 23 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
En formel anger ett samband mellan två eller flera variabler och uttrycks vanligtvis som en ekvation. Formler kan innehålla en eller flera konstanter som π eller e, vilka ofta representeras av olika symboler som grekiska bokstäver.
få ensam. När man löser ut en variabel ur en formel är det egentligen samma sak som att lösa en ekvation med balansmetoden. Man vill få en av formelns variabler ensam på ena sidan likhetstecknet.
Börja med att skriva om formeln för hastigheten. Ersätt sedan de givna värdena för tid och beräkna de motsvarande värdena för hastigheten.
t (h) | v=ts | v (km/h) |
---|---|---|
0,5 | v=0,5100 | 200 |
1 | v=1100 | 100 |
1,5 | v=1,5100 | ∼67 |
2 | v=2100 | 50 |
Skriv om bråken så att de har en gemensam nämnare. Lös sedan för R.
Förläng med R2
Förläng med R1
Addera bråk
VL⋅R1R2=HL⋅R1R2
VL⋅R=HL⋅R
VL/(R2+R1)=HL/(R2+R1)
Omarrangera ekvation
Denna lektion introducerade konceptet av en formel.
Formel |
En formel anger ett samband mellan två eller flera variabler och uttrycks vanligtvis som en ekvation. |
I samtliga formler är a, b, c och R strikt större än 0 (dvs. positiva). Vilket eller vilka av alternativen får vi i högerledet om vi löser ut a ur formeln?
Genom att korsmultiplicera kan vi bli av med bråken.
Nu har vi fått a ensamt och vi är klara. Om vi vill kan vi även välja att förenkla ytterligare genom att dela upp högerledet på två bråkstreck och förkorta.
Vi kan alltså även välja att svara med formeln a= 13- 5b.
Vi ser att två termer innehåller a, en term i VL och en i HL. Genom att flytta över 3aR till VL kan vi bryta ut denna gemensamma faktor och få a ensamt.
Löser vi ut a får vi alltså a= c^2b+3R.
Figuren nedan är en kvadrat med sidan a och diagonalen d.
Diagonalen är hypotenusan i en rätvinklig triangel. Eftersom hela figuren är en kvadrat blir kateterna lika långa, a.
För rätvinkliga trianglar gäller Pythagoras sats, dvs. summan av kateterna i kvadrat är lika med hypotenusan i kvadrat: a^2+a^2=d^2. Vi förenklar detta och löser ut a.
Eftersom a är en längd är den alltid positiv, vilket betyder att vi kan plocka bort den negativa roten. Det ger oss a=d/sqrt(2).
En burk krossade tomater har formen av en cylinder med en botten och ett lock. Burken har radien R och höjden är k gånger större än radien, dvs kR.
Vi börjar med att ta fram den allmänna formeln för begränsningsarean, och ersätter sedan variablerna r och h med vad som gäller för just vår cylinder. Formeln för en cylinders mantelarea (det blå området i figuren) är 2π rh (se formelbladet för kurs 1).
Lockets area är lika med cirkelns area, π r^2. Detta gäller även för cylinderns botten, så den generella formeln för bottnens och lockets totala area blir 2π r^2. Adderas mantelns area med botten och lockets gemensamma area får vi den totala arean: Area = 2π rh+2π r^2. I vår cylinder är radien stora R och höjden kR. Nu ersätter vi radien och höjden i denna generella formel med detta och förenklar.
Svaret är alltså att A=2π kR^2+2π R^2.
För att lösa ut R måste vi till att börja med få loss R^2. Eftersom vi hittar R^2 i två olika termer kan vi bryta ut detta. Slutligen kan vi dra roten ur båda led.
Anledningen till att vi väljer den positiva roten är att en radie inte kan vara negativ. Formeln blir då R=sqrt(A2π k+2π).