Logga in
| 4 sidor teori |
| 10 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
För att enklare kunna rita olikheterna löser man ut y ur de olikheter där det är möjligt. Den tredje olikheten innehåller inget y så den låter man vara.
(I), (II): VL−x<HL−x
(II): VL/2<HL/2
För att rita en olikhet börjar man med randen. Om det är en strikt olikhet ritas en streckad linje och annars är den heldragen. Beroende på vilken sorts olikhet det är markerar man sedan området på ena eller andra sidan om linjen. I det här fallet kan man exempelvis börja med den tredje olikheten, som anger att x ska vara större än eller lika med 2, vilket motsvaras av området till höger om x=2.
Enligt den fjärde olikheten ska y vara större än eller lika med 1, vilket man markerar i samma koordinatsystem. Det mörkaste området anger då där båda villkoren är uppfyllda.
Olikheten y<−x+7 tolkas som området där y är mindre än värdet på y=−x+7 för ett visst x. Man börjar alltså med att rita ut linjen y=−x+7 och markerar sedan området under denna. Eftersom olikheten är strikt ritas linjen streckad.
På motsvarande sätt tolkas olikheten y<−0.5x+5 som området under den räta linjen y=−0.5x+5. Även detta område markeras i koordinatsystemet.
Det går även att genomföra det här steget genom att rita in olikheterna på en räknare.
När alla olikheter är markerade har man hittat det område som uppfyller alla samtidigt. Det är det mörkaste området, dvs. området i figuren nedan.
För att rita en olikhet på räknare börjar man på samma sätt som när man ritar en graf på räknare. Vill man t.ex. rita olikheten y≤−x+5 trycker man på knappen Y= och skriver in −x+5.
Därefter använder man vänsterpilen för att markera ikonen som står före Y1. Med ENTER-knappen kan man bläddra mellan olika alternativ.
Om man har en "mindre än"-olikhet väljer man ikonen som visar skugga under graf, har man en "större än"-olikhet väljer man den som visar skugga över graf.
För att rita upp olikheten trycker man på GRAPH. Om den inte syns kan man behöva ändra inställningarna för koordinatsystemet.
Trycker man nu på GRAPH kommer alla olikheter man skrivit in att ritas upp, och områdena kommer att markeras med olika typer av mönster. Det område som har alla mönster är det där alla olikheter gäller samtidigt.
Ange ett system av olikheter som beskriver det markerade området.
För att bestämma de olikheter som tillsammans beskriver området börjar vi med att undersöka vilka linjer som ramar in det. Vi ser att randen på området består av en vertikal linje längs y-axeln, en horisontell linje samt en rät linje med negativ lutning.
Den streckade horisontella linjen kan beskrivas med ekvationen y=−2, och den vertikala linjen ligger på x=0. För linjen med negativ lutning kan vi läsa av m-värdet som 5 och k-värdet som −2, vilket ger ekvationen y=−2x+5.
Skillnaden mellan de två systemen av olikheter är att den innehåller en extra olikhet, y ≤ x + 5. För att se hur den påverkar området som definieras av olikheterna börjar vi med att rita ut de som är gemensamma. Först ritar vi ut x ≥ 0 och y ≥ 0, som begränsar området till första kvadranten.
Sedan lägger vi till y ≤ - x + 4, genom att rita den räta linjen y = - x + 4 och markera området under den. Det område som begränsas av alla olikheter blir då en triangel.
Detta är området som definieras av det första systemet av olikheter. Vi undersöker nu vad som händer när vi lägger till den extra olikheten som finns i det andra systemet, y ≤ x + 5. Vi ritar alltså ut den räta linjen y = x + 5 och markerar området under den.
Vi kan nu se att hela triangeln får plats inne i området där den nya olikheten gäller. Området som definieras av olikheterna begränsas alltså inte mer när man lägger till y ≤ x + 5, vilket innebär att man får precis samma resultat som för det första systemet av olikheter.
Vi börjar med lösa ut y ur alla olikheter. Eftersom y står ensamt i de två första behöver vi endast lösa ut y ur den sista.
Nu ritar vi upp olikheterna en i taget. I den första olikheten ska y vara större än eller lika med x. Vi ritar därför funktionen y=x heldragen och markerar området ovanför linjen.
I den andra olikheten ska y vara mindre än eller lika med 2x så vi ritar även funktionen till y=2x heldragen och markerar området nedanför linjen.
Till sist ritar vi y ≤ 3-x och eftersom olikheten är strikt streckas linjen. y ska vara mindre än 3-x så vi markerar området nedanför funktionen.
De punkter som uppfyller alla olikheter är de som överlappas av alla områden.
För att kontrollera om en punkt ingår i ett område som definieras av en olikhet kan man sätta in punktens x- och y-koordinater i olikheten och se om den är uppfylld. Stämmer olikheten ingår punkten i området och om den inte stämmer ingår inte punkten. Vi börjar med att kontrollera (0,0).
Vänsterledet 3 är inte större än högerledet 15, vilket innebär att punkten (0,0) inte ingår i området som definieras av olikheten. Vi går vidare och gör samma sak med (4, -1).
Talet -6 är större än -13, vilket innebär att olikheten stämmer. Det betyder att punkten (4, -1) ingår i området. Vi kontrollerar sedan nästa punkt, (-1,3).
Vänsterledet är även denna gång större än högerledet, så olikheten stämmer och punkten (-1,3) ingår alltså i området. Till sist testar vi punkten (3, -1)
I det här fallet blir vänster- och högerleden lika stora. Olikheten är dock strikt, och -6 är ju inte större än -6 , så den är inte uppfylld. Grafisk kan detta tolkas som att punkten ligger på randen till området, men eftersom randen inte ingår gör inte punkten det heller. Skulle man rita ut området och de fyra punkterna skulle det se ut på följande sätt.
De punkter som ingår i området definierat av olikheten är alltså
(4, -1) och (-1,3).
Skapa ett system av olikheter som beskriver det markerade området i koordinatsystemet.
För att beskriva området med olikheter behöver vi veta vilka linjer som "ramar in" området. Vi förlänger de streckade och heldragna sidorna till linjer och döper dem med A-D.
Vi behöver bestämma dessa linjers ekvationer, så vi går igenom dem en i taget.
Linjen skär y-axeln i y=0 och har alltså m-värdet 0. Lutningen är k = 12, eftersom det tar 2 steg i x-led för grafen att höjas 1 steg. Ekvationen y = kx + m blir alltså y = x2. Området ligger på eller ovanför denna linje, vilket motsvarar olikheten y ≥ x/2.
Linjen skär y-axeln i y=3, vilket ger m=3. Det tar 3 steg i x-led för grafen att höjas 1 ruta, vilket ger k = 13. Linjens ekvation är därför y = x3 + 3, och eftersom området ligger på eller under denna linje är det olikheten y ≤ x/3 + 3 som ska uppfyllas.
Vi kan inte se var den här linjen skär y-axeln, men vi ser att på varje steg åt höger går den 3 steg uppåt. Den har alltså lutningen k=3. Linjens ekvation kan sedan bestämmas med enpunktsformen genom att sätta in t.ex. punkten (2,1) som linjen går genom.
Området ligger under denna linje. Eftersom linjen är streckad ska punkterna på linjen inte ingå, och därför blir olikheten strikt: y < 3x - 5.
Inte heller här kan vi läsa av linjens m-värde, men lutningen kan listas ut. Vi kan se att det krävs 2 rutor i x-led för linjen att höjas 3 steg.
En lutning är skillnaden i höjdled delat på skillnaden i x-led, vilket ger k = 3/2 = 1.5. Vi använder detta i enpunktsformen tillsammans med punkten (4,2) som linjen går genom.
Linjen är streckad, så linjen själv ingår inte i området. Området ligger ovanför linjen, och därför använder vi olikheten y > 1.5x - 4. Nu kan vi sammanställa de olikheter vi hittat: y ≥ .x /2. y ≤ .x /3. + 3 y < 3x - 5 y > 1.5x - 4.