Logga in
| 7 sidor teori |
| 18 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
Den följande appen visar hur grafen för en andragradsfunktion f(x)=ax2+bx+c förändras när värdena för de konstanterna a, b, och c ändras.
x=1
Beräkna potens & produkt
Addera och subtrahera termer
x=2
Förenkla potens & produkt
Addera och subtrahera termer
Nu kan man sammanbinda punkterna för att bilda sig en uppfattning om andragradskurvans utseende. Kurvan ska ha formen av en parabel som vänder i extrempunkten.
Bestäm den begärda informationen för den givna andragradsfunktionen.
Prova att flytta de tre punkterna och se hur en andragradskurva genom dem ser ut.
x=9
Beräkna potens & produkt
(−a)b=−ab
Addera termer
För enkelhetens skull, bestäm y-interceptet, vilket ges av konstanttermen c i funktionsuttrycket. I detta fall är denna term lika med 0, vilket innebär att y-interceptet inträffar vid (0,0) — origo.
Nu kan en annan punkt som ligger på parabeln hittas genom att spegla denna punkt i symmetrilinjen.
Den tredje punkten som ligger på parabeln är (18;0).
Slutligen kommer punkterna att kopplas samman med en jämn kurva för att rita den paraboliska formen. Eftersom funktionen representerar en hunds hopp, kommer negativa värden av funktionen inte att inkluderas.
Andragradsfunktionen y=ax2+bx+c har sin minimipunkt på den negativa y-axeln. Bestäm villkoren för a, b och c.
Vi kan börja med att skissa en andragradskurva som uppfyller villkoren. Extrempunkten ligger på den negativa y-axeln, vilket betyder att den ligger under x-axeln och på y-axeln.
Vi vet också att extrempunkten är ett minimum, så grafen går uppåt på båda sidor av punkten. Att grafen har en minimipunkt betyder också att koefficienten framför x^2 är positiv, vilket ger oss villkoret att a är större än noll: a > 0.
Konstanten c är skärningspunkten med y-axeln. Grafen skär y-axeln på den negativa delen så c måste vara negativt, dvs. vi får villkoret c < 0.
Vad finns det för villkor på b? En andragradsfunktions extrempunkt ligger alltid på symmetrilinjen. Eftersom den ligger på y-axeln är den x_s=0. Detta kan vi använda för att bestämma b. Vi ställer upp y=0 och använder pq-formeln.
Symmetrilinjen är den första termen. Eftersom vi vet att den är x_s=0 kan vi ställa upp ekvationen -b/a/2=0. Vi löser ut b.
b är alltså lika med 0. Nu har vi tagit fram alla villkor för konstanterna: a>0, b=0 och c<0.
Beskriv de möjliga värdena av a.
Låt oss börja med att granska effekterna av parametern a på grafen för funktionen y=ax^2.
Med detta i åtanke, låt oss ta en titt på grafen som ges i övningen för Del A.
Som vi kan se ovan, sträcks grafen för g(x) vertikalt, men den speglas inte i x-axeln. Därför kan parametern a vara vilket reellt tal som helst som är större än 1.
Låt oss börja med att analysera grafen som ges för Del B.
Som vi kan se ovan, krymps grafen för g(x) vertikalt och speglas i x-axeln. Därför, med samma argument som nämns i Del A, kan parametern a vara vilket reellt tal som helst -1
För en kvadratisk funktion f, vad representerar f(−2ab)? Förklara din resonemang.
Låt oss börja med att påminna oss om standardformen för en kvadratisk funktion och ekvationen för symmetriaxeln. ccc Kvadratisk funktion & & Symmetriaxel [0.8em] f(x)=ax^2+bx+c & & x=- b/2a Eftersom symmetriaxeln är den vertikala linjen genom parabelns vertex, är x-koordinaten för vertexen - b2a. För att hitta y-koordinaten för vertexen måste vi därför utvärdera funktionen i x=- b2a. Detta innebär att vi måste beräkna värdet av f(- b2a). Följaktligen representerar f(- b2a) y-koordinaten för parabelns vertex.
Som vi kan se ovan kan vertexen vara parabelns maximi- eller minimipunkt. Därför representerar f(- b2a) också funktionens maximala eller minimala värde.
Kom ihåg att symmetriaxeln är den vertikala linjen genom vertexen. Låt oss plotta vertexen, den givna punkten och bestämma symmetriaxeln.
Kom ihåg att grafen för en kvadratisk funktion är symmetrisk kring symmetriaxeln. Som vi kan se ovan är symmetriaxeln linjen x=2. Nu kommer vi att spegla (5;9) över denna linje. Observera att (5;9) ligger 3 enheter till höger om linjen, så dess spegling kommer att vara 3 enheter till vänster om linjen.
Därför är en annan punkt på grafen (-1;9).