Logga in
| 5 sidor teori |
| 21 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
När man adderar och subtraherar rationella uttryck gäller samma regler som när man adderar och subtraherar bråk. Om de har samma nämnare kan täljarna adderas eller subtraheras direkt.
q(x)p(x)+q(x)h(x)=q(x)p(x)+h(x)
q(x)p(x)−q(x)h(x)=q(x)p(x)−h(x)
Förenkla x1−2xx+2.
De rationella uttrycken har olika nämnare, så vi måste först förlänga det första med 2.
Förläng x1 med 2
Subtrahera bråk
Ta bort parentes & byt tecken
Förenkla termer
Förkorta med x
Skriv minustecken framför bråk
Uttrycket blir alltså −21.
Även vid multiplikation och division gäller samma räkneregler som vid bråkräkning. Täljare multipliceras därför med täljare och nämnare med nämnare.
q(x)p(x)⋅g(x)h(x)=q(x)⋅g(x)p(x)⋅h(x)
De rationella uttrycken behöver inte ha gemensam nämnare för att kunna multipliceras ihop. Vill man dividera två rationella uttryck måste man först invertera kvoten i nämnaren och därefter multiplicera.
q(x)p(x)/g(x)h(x)=q(x)p(x)⋅h(x)g(x)
Förenkla xx2+4/3xx+1.
Multiplicera bråk
Förkorta med x
Multiplicera in 3
På grund av hur räknaren hanterar funktioner är det inte säkert att en funktion med osammanhängande graf verkligen kommer att se osammanhängande ut när grafen ritas. Man kan t.ex. rita den rationella funktionen y=x−21, som inte är definierad för x=2.
På räknaren ser det ut som att grafen hänger ihop i x=2. Jämför man med en korrekt utritad graf är skillnaden tydlig.
Vi börjar med att utföra divisionen av de rationella uttrycken och inverterar då kvoten i nämnaren.
Här är det lätt att tro att man ska multiplicera in x^4 för att förenkla uttrycket. Det kommer dock inte hjälpa oss. Istället bryter vi ut -2 ur täljaren för att få en gemensam faktor i täljare och nämnare.
Uttrycket förenklas alltså till -2x^4.
Vi börjar med att titta på täljaren och förenklar den så långt som möjligt innan vi delar på h. Vi skriver om det så att det står på samma nämnare.
Nu utvecklar vi nämnaren. Alla termer i den första parentesen multipliceras med alla termer i den andra.
Nu kommer vi inte längre med det här uttrycket, men vi får inte glömma att vi ska dela med h också.
Funktionen f(x) är given, och är lika med 10x^2. Men vad betyder f(x+h)? Jo, att man sätter in (x+h) på x plats i den givna funktionen f(x). Vi börjar med att ta fram det uttrycket: f(x+h)=10(x+h)^2. Vi väntar med att utveckla eftersom vi inte vet om vi kommer behöva den faktoriserade formen senare. Nu kan vi sätta in uttrycken för f(x) och f(x+h) i uttrycket i uppgiften.
Vi gör på samma sätt som i föregående deluppgift och tar fram ett uttryck för f(x+h) då vi vet att f(x)=x^3+4x. Vi måste tänka på att sätta in (x+h) på båda ställena där det står x: f(x+h)=(x+h)^3+4(x+h). Nu sätter vi in uttrycken för f(x) och f(x+h). För
För att kunna förenkla vidare delar vi upp termen (x+h)^3 i (x+h)*(x+h)^2 eftersom vi då kan använda första kvadreringsregeln. Därefter utvecklar vi och hoppas att några av termerna i täljaren tar ut varandra.