Logga in
| 8 sidor teori |
| 21 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Positiva tal är större än 0, medan negativa tal är mindre än 0. Om man lägger en termometer ned så får man en tallinje. På en tallinje är de negativa talen till vänster om 0, och de positiva talen till höger om 0.
Ju längre till vänster på tallinjen, desto mindre tal. Ju längre till höger, desto större tal. Detta kan användas för att jämföra tal med varandra. Tecknet > betyder är större än, och tecknet < betyder är mindre än. Tecknen kallas för olikhetstecken.
Till exempel är talet 2 större än talet −6, eftersom talet 2 ligger till höger om −6, på tallinjen. Detta går att skriva med matematiska tecken som 2>−6. Här är några fler exempel.
Med ord | Matematiskt |
---|---|
2 är större än −6. | 2>−6 |
−10 är mindre än 0. | −10<0 |
−5 är större än −8. | −5>−8 |
Regeln när man adderar och subtraherar negativa tal är att om två lika tecken står bredvid varandra, t.ex. 5−(−3), ger det plus och när två olika tecken står bredvid varandra, t.ex. 5+(−3), ger det minus.
Add 0
Skriv 0 som (−3)−(−3)
Omarrangera termer
Differensen av två lika stora tal är 0 och detta gäller oavsett tal. I uttrycket −3−(−3) beräknas differensen mellan två lika stora tal, dvs. −3 så det måste vara 0:
Differensen av två lika stora tal är 0 och detta gäller oavsett tal. I uttrycket −3−(−3) beräknas differensen mellan två lika stora tal, dvs. −3 så det måste vara 0:
a+(−b)=a−b
Bryt ut minustecken
a+a+a=3a
Multiplicera in (−5)
(−a)b=−ab
VL+5⋅3=HL+5⋅3
Regeln vid division med negativa tal är att om täljaren och nämnaren har lika tecken ger det en positiv produkt och om de har olika tecken ger det en negativ produkt.
Dela upp i faktorer
Stryk faktorer
Förenkla kvot
Om man delar en positiv täljare med en negativ nämnare kan minustecknet sättas framför bråket. Man kan visa varför det blir så för bråket −23 genom att förlänga det med (−1).
Förläng med (−1)
−a(−b)=a⋅b
Omarrangera faktorer
Bryter man ut 1 i nämnaren kan man skriva uttrycket som en produkt av två bråk.
Dela upp i faktorer
Dela upp bråk
1a=a
1⋅a=a
Räknaren gör skillnad på negativa tal och tal som subtraheras, och den använder två olika minustecken för att visa detta. För negativa tal används ett kortare minustecken, som man får genom att trycka på knappen (-), medan man använder det längre minustecknet, −, om man ska subtrahera tal.
Kom ihåg reglerna för beräkningar med negativa tal.
Vi bryter ut (- 1) från a och b och skriver om dem som a=(- 1)A och b=(- 1)B, där A och B är positiva heltal. Vi sätter in dessa identiteter för a och b i uttrycken och förenklar. Vi börjar med (- a)(- a)(- a)(- a).
På samma sätt blir (- b)(- b)(- b)(- b) = B^4. Då har vi skrivit om uttrycken som potenser med positiva baser. Men vad betyder det egentligen att a är mindre än b? Det betyder att a ligger längre vänsterut på tallinjen än b. Det är alltså mer negativt, så A är större än B, vilket innebär att A^4 är större än B^4. Detta betyder att (- a)(- a)(- a)(- a) > (- b)(- b)(- b)(- b).
Tre fotbollslag möttes i ett gruppspel och alla lag mötte varandra en gång. Man får 3 poäng för vinst, 1 för oavgjort och 0 för förlust. Målskillnad är differensen mellan lagets gjorda mål och insläppta mål.
Lag | Gjorda mål | Målskillnad | Poäng |
---|---|---|---|
A | 5 | +5 | 6 |
B | −2 | ||
C | 0 | 0 |
Fyll i tabellen korrekt på det sätt som gör att Lag B får bäst resultat mot Lag A.
För varje mål som görs släpper ett annat lag in det, dvs. för varje mål ett lag går plus på målskillnaden måste ett annat lag gå minus. Det betyder att om man summerar alla målskillnader ska summan bli 0. Summan av de första lagens målskillnad blir +5+(-2)=3. Det betyder att lag C har en målskillnad på -3.
Lag | Gjorda mål | Målskillnad | Poäng |
---|---|---|---|
A | 5 | +5 | 6 |
B | -2 | ||
C | 0 | -3 | 0 |
Lag A har 6 poäng. Det enda sättet att få det är att vinna båda sina matcher, så Lag A vann över Lag B och C. Lag C har 0 poäng så de måste ha förlorat båda sina matcher. Det betyder att Lag B har vunnit en match och förlorat en match. Det ger dem en totalpoäng på 3+0=3.
Lag | Gjorda mål | Målskillnad | Poäng |
---|---|---|---|
A | 5 | +5 | 6 |
B | -2 | 3 | |
C | 0 | -3 | 0 |
Hur kan Lag C's matcher ha slutat? De har 0 poäng så de måste ha förlorat båda matcher. De har inte själva gjort några mål så de det enda resultaten som kan ge dem målskillnaden -3 är om deras matcher slutade 0-1 och 0-2.
Titta nu på Lag A. De har vunnit båda sina matcher och har gjort 5 mål. De har även en målskillnad på +5. Det betyder att de inte kan ha släppt in något mål. I så fall hade de haft en lägre målskillnad. Hur kan deras matcher ha slutat? Det finns två scenarier.
Vi tittar på dem, ett i taget.
Fall 1
Vi tittar på fallet där Lag A vinner sina matcher med 3-0 och 2-0.
Om Lag A vinner en match med 2-0, måste det vara den match som Lag C förlorar med 0-2, eftersom Lag C inte har förlorat en match med 0-3. Det betyder att Lag A vinner mot Lag B med 3-0 och att Lag C's andra förlust, med 0-1, var mot Lag B.
I det här fallet förlorar Lag B mot Lag A med 3-0. Nu tittar vi på det andra fallet.
Fall 2
Här vinner Lag A sina matcher med 4-0 och 1-0. Målresultaten för Lag C är fortfarande samma.
Den match som Lag A vinner med 1-0 måste vara den som Lag C förlorar med 0-1, eftersom de inte förlorar någon match med 0-4. Det betyder att Lag A vinner sin match mot Lag B (den andra matchen) med 4-0 och att Lag C's 0-2-förlust var mot Lag B.
I det här fallet förlorar Lag B med 0-4 mot Lag A.
Slutsats
Det bästa resultatet Lag B kan ha fått mot Lag A är alltså förlust med 3-0 dvs. det första fallet.
Nu ser vi att Lag B har gjort 1 mål (mot Lag C) vilket ger följande tabell.
Lag | Gjorda mål | Målskillnad | Poäng |
---|---|---|---|
A | 5 | +5 | 6 |
B | 1 | - 2 | 3 |
C | 0 | -3 | 0 |
Vi kan börja med att förenkla bråket.
Uttrycket var alltså ett krånligare sätt att skriva a/6. Vi likställer detta med hundra och löser ut a.
a ska alltså väljas till 600 vilket är ett jämnt heltal. Hur blir det med b och c? Vi vet att a ska vara det största talet, b det nästa största och c det minst. Så länge denna olikhet håller och vi väljer jämna heltal är vi fria att välja vilka värden vi vill. Varför inte: b=200 och c=- 1 202. Eftersom dessa variabler förkortas bort i förenklingen påverkar de inte kvotens värde. Endast a påverkar värdet och är därmed den intressanta variabeln.
För fyra positiva tal X, Y, Z och W gäller att X är större än Y.
Vi vet att X är större än Y. Det innebär i sin tur att X-Y är positivt, på samma sätt som 4-2 är positivt eftersom 4 är större än 2. I nämnaren står det Y-X och är negativt eftersom Y är mindre än X. Vi visar positiva summor med röd färg och negativa summor med grön. (X-Y)(Z-W)/Y-X Vi skriver om kvoten en aning.
Till vänster har vi nu ett bråk med positiv täljare och negativ nämnare. Det betyder att detta bråk är negativt, och vi vet att hela den ursprungliga kvoten ska bli positiv: Negativ*(Z-W)= Positiv. För att uppfylla detta måste Z-W vara negativt eftersom produkten av två negativa tal blir positiv. För att Z-W ska bli negativt måste W vara större än Z. Om kvoten är positiv innebär det alltså att W är större än Z.
Vi har fått det givet att Y är mindre än X och att X i sin tur är mindre än Z. I förra deluppgiften kom vi dessutom fram till att Z är mindre än W, så vi vet hur alla talen förhåller sig till varandra. Med hjälp av olikheter kan vi skriva detta på ett mer kompakt sätt.
Y
Både Z och W är större än X. Då måste även summan av dem vara större än X. Ett tal subtraheras från någonting större, vilket betyder att detta uttryck är positivt.
Y är mindre än alla tal. Därför måste båda dessa differenser bli negativa.
X och W är båda större än Y. Då är även summan av dem större än Y. Detta betyder att Z+W-Y är positivt.
Eftersom X är mindre än W kommer denna differens att bli negativ.
Nu vet vi tecknet på varje faktor som ingår i kvoten. Vi använder det för att bestämma dess tecken: Positiv* Negativ* Negativ/Positiv* Negativ. Produkten av de två negativa talen i täljaren är positiv och produkten av det positiva och negativa talet i nämnaren är negativ. Det ger oss Positiv* Positiv/Negativ. Täljaren är positiv och nämnaren negativ. Det betyder att kvoten är negativ.