Logga in
| 10 sidor teori |
| 19 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
addera 3 till x-värdet.
En värdetabell är ett diagram som hjälper till att organisera och visualisera information. Den används ofta för att visa relationen mellan två variabler.
x | y |
---|---|
0 | 0 |
1 | 3 |
2 | 6 |
3 | 9 |
4 | 12 |
5 | 15 |
2y-värdet
6.Detta representeras vanligtvis med notation (2,6).
En graf är ett sätt att beskriva en funktion i ett koordinatsystem. Grafen byggs upp av en mängd punkter som illustrerar funktionen. Klicka på vilken punkt som helst på grafen för att se dess koordinater.
Precis som när man ritar en graf på räknaren börjar man med att trycka på Y= och skriva in funktionsuttrycket.
Därefter trycker man på TABLE (2ND+GRAPH). Då genereras automatiskt en värdetabell för några olika x-värden. Har man skrivit in ett annat funktionsuttryck på Y2 kommer y-värdena för den funktionen att visas i kolumnen längst till höger.
Om man vill ändra de x-värden som syns i tabellen trycker man på TBLSET (2ND+WINDOW). Där kan man ange vilket x-värde tabellen ska börja på (TblStart) och hur stort avståndet ska vara mellan värdena (ΔTbl). Avståndet anger skillnaden mellan varje x-värde.
Genom att trycka på TABLE igen uppdateras tabellen.
Värdetabell:
x | y | Punkt |
---|---|---|
−2 | 3 | (−2,3) |
−1 | 0 | (−1,0) |
0 | −1 | (0,−1) |
1 | 0 | (1,0) |
2 | 3 | (2,3) |
Graf:
Välj några x-värden, inklusive både negativa och positiva tal. Beräkna sedan de motsvarande funktionsvärdena.
För att göra en värdetabell sätter vi in några valfria x-värden och beräknar motsvarande funktionsvärden. För att inte missa intressant information väljer vi några negativa och några positiva x-värden.
x | x2−1 | y | Punkt |
---|---|---|---|
−2 | (−2)2−1 | 3 | (−2,3) |
−1 | (−1)2−1 | 0 | (−1,0) |
0 | 02−1 | −1 | (0,−1) |
1 | 12−1 | 0 | (1,0) |
2 | 22−1 | 3 | (2,3) |
Nu ritar vi upp ett koordinatsystem och prickar in punkterna vi tog fram i tabellen.
Till sist sammanbinder vi punkterna med en kurva.
Rita funktionernas grafer för hand, t.ex. med hjälp av värdetabell, eller på grafräknare.
Lösningen till ekvationen 1,5x=5,0625 får man genom att läsa av x-värdet för den punkt där graferna skär varandra.
Graferna skär varandra där x=4, vilket alltså är lösningen på ekvationen. På många grafräknare finns det inbyggda verktyg för att hitta skärningspunkten.
Ekvationernas led skrivs in som funktioner på räknaren. Det görs genom att först trycka på Y= och sedan skriva in funktionsuttrycken på raderna Y1, Y2 osv. För att skriva x använder man X,T,θ,n
När funktionerna skrivits in på räknaren trycker man på GRAPH för att rita ut funktionerna i ett koordinatsystem.
För att ändra de x- och y-värden som koordinatsystemet ritas mellan kan man trycka på WINDOW, där det finns inställningar för hur koordinatsystemet ska visas.
Man kan nu använda räknaren för att hitta skärningspunkten mellan de två graferna. Verktyget som gör detta hittar man genom att först trycka på 2ND+TRACE och sedan intersect
.
När man har valt intersect
visas de graferna igen och man kan nu välja mellan vilka av dem som skärningspunkten ska bestämmas.
Nu skrivs skärningspunktens x- och y-värde ut och x är ekvationens lösning.
Skriv om varje sida av ekvationen som en separat funktion. Grafa båda och hitta skärningspunkten.
Tryck sedan på knappen GRAPH för att rita ut funktionerna i ett koordinatsystem. För att ändra de x- och y-värden som koordinatsystemet ritas mellan kan du trycka på WINDOW, där finns inställningar för hur koordinatsystemet visas.
Nu vill vi hitta skärningspunkten mellan graferna, och gör det genom att först trycka på 2ND+TRACE och sedan 5:intersect.
Nu visas graferna igen och vi väljer vilken som ska utgöra first curve
och second curve
(spelar ingen roll hur vi väljer). Till sist gissar vi var skärningspunkten finns med ENTER.
Nu skrivs skärningspunktens x- och y-värde ut och x löser ekvationen. Lösningen till vår ekvation är alltså x=4.
Funktionen f(x) har ritats in i ett koordinatsystem.
Vi kan läsa av direkt i vilket x-värde grafen skär x-axeln.
Det gör den för x=1. Längs med hela x-axeln är y-koordinaten 0 så linjen skär x-axeln i punkten (1,0).
Från grafen ser vi att linjen skär y-axeln när y=-2.
Längs med hela y-axeln är x-koordinaten 0 så punkten är (0,-2).
Vilka av följande punkter ligger på linjen till y=−2x+5?
Kontrollera din lösning genom att skapa en värdetabell på räknare.
Varje punkt (x,y) består av en x-koordinat och en y-koordinat. Om y=f(x) är en funktion av x, så kommer därför alla punkter som ligger på grafen till funktionen att vara på formen (x,f(x)). Här är funktionen den räta linjen y=-2x+5. Vi kan alltså undersöka huruvida punkterna ligger på linjen genom att sätta in x-koordinaten i funktionen och se om y-koordinaten blir densamma som i punkten. De x-koordinater som finns är: x=-2, x=-1, x=0, x=1, x=2, x=3 och x=4. Vi skapar en värdetabell genom att sätta in dessa en efter en i funktionen och beräknar y. Kom ihåg att när man multiplicerar två negativa tal får man ett positivt tal.
x | - 2x+5 | y |
---|---|---|
- 2 | - 2( - 2)+5 | 9 |
- 1 | - 2 ( - 1)+5 | 7 |
0 | - 2 * 0+5 | 5 |
1 | - 2 * 1+5 | 3 |
2 | -2 * 2+5 | 1 |
3 | -2 * 3+5 | -1 |
4 | -2 * 4+5 | -3 |
Värdetabellen blir alltså som nedan.
x | y |
---|---|
-2 | 9 |
-1 | 7 |
0 | 5 |
1 | 3 |
2 | 1 |
3 | -1 |
4 | -3 |
Av alternativen är det alltså endast punkterna C, D, E, G och H som ligger på linjen.
Tryck på knappen Y= för att skriva in funktionen y=-2x+5 som vi vill skapa en värdetabell för.
Innan vi genererar värdetabellen behöver vi ange vilka x-värden som ska vara med i tabellen. y-värdena beräknas sedan utifrån dessa x-värden. Vi trycker då på TBLSET (2nd + WINDOW) och anger x-värdet -2 som startvärde (TblStart) samt avståndet 1 (ΔTbl), vilket säger att avståndet mellan varje x-värde vara 1.
Nu trycker vi på TABLE (2nd + GRAPH) för att generera värdetabellen.
Även om denna tabell visar två extra x- och y-värden ser vi att de värden vi beräknade fram är korrekta.
Skissa för hand grafen till den funktion som beskrivs av värdetabellen.
x | y |
---|---|
-2 | -3 |
0 | -1 |
2 | 1 |
3 | 2 |
Från värdetabellen kan vi avläsa punkterna (-2,-3), (0,-1), (2,1) och (3,2). Vi markerar dessa i ett koordinatsystem.
Vi kan nu rita en graf genom dessa punkter. De verkar ligga längs en rät linje, så vi ritar en sådan.
Grafen går igenom två markerade punkter.
Den andra kvadranten är den del av koordinatsystemet där x-axeln är negativ och y-axeln är positiv. Punkten vi ska läsa av funktionsvärdet för är alltså den som ligger uppe till vänster i koordinatsystemet. Funktionsvärdet läser vi av rakt högerut på y-axeln.
Punkten i den andra kvadranten har y-koordinaten 9, vilket också är funktionsvärdet.
Den fjärde kvadranten är den del av koordinatsystemet där x-axeln är positiv och y-axeln är negativ. Punkten vi ska läsa av x-värdet för är alltså den som ligger nere till höger i koordinatsystemet. Grafens x-värde läser vi av rakt ovanför.
Punkten i den fjärde kvadranten har x-värdet 3.