Logga in
| 10 sidor teori |
| 19 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
addera 3 till x-värdet.
En värdetabell är ett diagram som hjälper till att organisera och visualisera information. Den används ofta för att visa relationen mellan två variabler.
x | y |
---|---|
0 | 0 |
1 | 3 |
2 | 6 |
3 | 9 |
4 | 12 |
5 | 15 |
2y-värdet
6.Detta representeras vanligtvis med notation (2,6).
En graf är ett sätt att beskriva en funktion i ett koordinatsystem. Grafen byggs upp av en mängd punkter som illustrerar funktionen. Klicka på vilken punkt som helst på grafen för att se dess koordinater.
Precis som när man ritar en graf på räknaren börjar man med att trycka på Y= och skriva in funktionsuttrycket.
Därefter trycker man på TABLE (2ND+GRAPH). Då genereras automatiskt en värdetabell för några olika x-värden. Har man skrivit in ett annat funktionsuttryck på Y2 kommer y-värdena för den funktionen att visas i kolumnen längst till höger.
Om man vill ändra de x-värden som syns i tabellen trycker man på TBLSET (2ND+WINDOW). Där kan man ange vilket x-värde tabellen ska börja på (TblStart) och hur stort avståndet ska vara mellan värdena (ΔTbl). Avståndet anger skillnaden mellan varje x-värde.
Genom att trycka på TABLE igen uppdateras tabellen.
Värdetabell:
x | y | Punkt |
---|---|---|
−2 | 3 | (−2,3) |
−1 | 0 | (−1,0) |
0 | −1 | (0,−1) |
1 | 0 | (1,0) |
2 | 3 | (2,3) |
Graf:
Välj några x-värden, inklusive både negativa och positiva tal. Beräkna sedan de motsvarande funktionsvärdena.
För att göra en värdetabell sätter vi in några valfria x-värden och beräknar motsvarande funktionsvärden. För att inte missa intressant information väljer vi några negativa och några positiva x-värden.
x | x2−1 | y | Punkt |
---|---|---|---|
−2 | (−2)2−1 | 3 | (−2,3) |
−1 | (−1)2−1 | 0 | (−1,0) |
0 | 02−1 | −1 | (0,−1) |
1 | 12−1 | 0 | (1,0) |
2 | 22−1 | 3 | (2,3) |
Nu ritar vi upp ett koordinatsystem och prickar in punkterna vi tog fram i tabellen.
Till sist sammanbinder vi punkterna med en kurva.
Rita funktionernas grafer för hand, t.ex. med hjälp av värdetabell, eller på grafräknare.
Lösningen till ekvationen 1,5x=5,0625 får man genom att läsa av x-värdet för den punkt där graferna skär varandra.
Graferna skär varandra där x=4, vilket alltså är lösningen på ekvationen. På många grafräknare finns det inbyggda verktyg för att hitta skärningspunkten.
Ekvationernas led skrivs in som funktioner på räknaren. Det görs genom att först trycka på Y= och sedan skriva in funktionsuttrycken på raderna Y1, Y2 osv. För att skriva x använder man X,T,θ,n
När funktionerna skrivits in på räknaren trycker man på GRAPH för att rita ut funktionerna i ett koordinatsystem.
För att ändra de x- och y-värden som koordinatsystemet ritas mellan kan man trycka på WINDOW, där det finns inställningar för hur koordinatsystemet ska visas.
Man kan nu använda räknaren för att hitta skärningspunkten mellan de två graferna. Verktyget som gör detta hittar man genom att först trycka på 2ND+TRACE och sedan intersect
.
När man har valt intersect
visas de graferna igen och man kan nu välja mellan vilka av dem som skärningspunkten ska bestämmas.
Nu skrivs skärningspunktens x- och y-värde ut och x är ekvationens lösning.
Skriv om varje sida av ekvationen som en separat funktion. Grafa båda och hitta skärningspunkten.
Tryck sedan på knappen GRAPH för att rita ut funktionerna i ett koordinatsystem. För att ändra de x- och y-värden som koordinatsystemet ritas mellan kan du trycka på WINDOW, där finns inställningar för hur koordinatsystemet visas.
Nu vill vi hitta skärningspunkten mellan graferna, och gör det genom att först trycka på 2ND+TRACE och sedan 5:intersect.
Nu visas graferna igen och vi väljer vilken som ska utgöra first curve
och second curve
(spelar ingen roll hur vi väljer). Till sist gissar vi var skärningspunkten finns med ENTER.
Nu skrivs skärningspunktens x- och y-värde ut och x löser ekvationen. Lösningen till vår ekvation är alltså x=4.
En grafisk lösning innebär att vi ritar ekvationens vänster- och högerled som två funktioner i ett och samma koordinatsystem, dvs. vi ritar y=3x-3 och y=6. Funktionen y = 6 löper vågrätt längs med y-värdet 6. y=3x-3 kan vi rita antingen med hjälp av en värdetabell eller genom att tolka m-värdet som startvärdet och k-värdet som lutningen.
Graferna skär varandra i (3,6). I denna punkt är x-koordinaten lika med 3, vilket är ekvationens lösning.
Vi använder räknarens grafverktyg. Till att börja med matar vi in vänsterledet och högerledet av ekvationen som två separata funktioner genom att trycka på Y=.
Nu trycker vi på GRAPH för att rita ut funktionerna i ett koordinatsystem. Om vi vill ändra de x- och y-värden som koordinatsystemet ritas mellan trycker vi på WINDOW, där det finns inställningar för hur koordinatsystemet ska visas.
För att hitta skärningspunkten trycker vi nu på CALC (2ND + TRACE) och väljer sedan alternativet intersect
i listan genom att klicka på ENTER.
Nu visas graferna igen och vi väljer first curve
och second curve
med hjälp av piltangenterna och ENTER. Det spelar ingen roll vilken som är vilken. Vi gissar också på den punkt vi tror motsvarar skärningspunkten och klickar ännu en gång på ENTER. Sammanlagt måste vi alltså trycka på ENTER tre gånger.
Skärningspunktens x- och y-värden skrivs nu ut, där x=3 är lösningen till vår ekvation. Detta stämmer bra med vad vi kom fram till tidigare.
I koordinatsystemet har två linjära funktioner ritats. Vilken funktion har störst funktionsvärde när x=25? Motivera ditt svar.
Funktionen f(x) har ritats in i ett koordinatsystem.
I koordinatsystemet har f(x) och g(x) ritats.
Uttrycket f(0) innebär att vi ska bestämma funktionens y-värde när x=0, dvs. när funktionens graf skär y-axeln. Vi markerar denna punkt koordinatsystemet.
Grafen till f(x) skär y-axeln i punkten (0, - 4). Därför är f(0) = - 4.
Uttrycket g(0) innebär att vi ska bestämma funktionens y-värde när x=0, dvs. när funktionens graf skär y-axeln. Vi markerar denna punkt koordinatsystemet.
Den punkt där grafen till funktionen g(x) skär y-axeln är (0, 1). Det innebär att g(0) = 1.
Ekvationen g(x)=6 innebär att vi tar reda på det x-värde som gör att funktionen g(x) får värdet 6. Vi utgår då från y=6 på y-axeln och går vänsterut mot g(x) tills vi träffar grafen. Därefter läser vi av x-värdet rakt nedanför på x-axeln.
Vi ser att x = - 2 när funktionsvärdet g(x) är lika med 6.
När vi löser ekvationen f(x)=g(x) ska vi hitta det (eller de) x-värden då funktionerna har samma y-värde, dvs. när deras grafer skär varandra. I figuren ser vi att graferna skär i fjärde kvadranten. Vi läser av x-värdet när detta sker.
Graferna skär varandra när x ≈ 1,7.
Notera följande värdetabell.
x | f(x) | g(x) |
---|---|---|
1 | 0 | 1,5 |
3 | 2 | 2,5 |
5 | 4 | 3,5 |
7 | 6 | 4,5 |
När linjära funktioner skär varandra innebär det att ena funktionen har gått från att vara mindre till att vara större och vice versa. I värdetabellen har vi markerat den funktion som är störst för aktuellt x-värde med grönt.
x | f(x) | g(x) |
---|---|---|
1 | 0 | 1,5 |
3 | 2 | 2,5 |
5 | 4 | 3,5 |
7 | 6 | 4,5 |
Vi ser att det är mellan x=3 och x=5 som f(x) blir större än g(x). Detta innebär att grafen till f(x) har korsat grafen till g(x) någonstans mellan dessa x-värden. Funktionernas grafer skär därför varandra i någon punkt i intervallet 3 < x < 5.
Den givna värdetabellen ger oss fyra punkter för f(x) och fyra punkter för g(x).
x | (x, f(x)) | (x, g(x)) |
---|---|---|
1 | (1, 0) | (1, 1,5) |
3 | (3, 2) | (3, 2,5) |
5 | (5, 4) | (5, 3,5) |
7 | (7, 6) | (7, 4,5) |
Vi markerar dessa i ett koordinatsystem och ritar de båda graferna utifrån dessa. Därefter läser vi av skärningspunktens koordinater.
Funktionerna skär varandra i punkten (4,3).
På räknaren löser vi ekvationer grafiskt genom att först mata in vänster- och högerled som funktioner. Tryck på Y= för att göra det
Funktionerna ritar vi nu ut genom att trycka på GRAPH. Om vi behöver ändra de x- och y-värden som koordinatsystemet ritas mellan trycker vi på WINDOW, där finns inställningar för hur koordinatsystemet ska visas.
För att hitta skärningspunkten trycker vi på CALC (2ND + TRACE) och väljer sedan alternativet intersect
i listan genom att klicka på ENTER.
Nu visas graferna igen och vi väljer vilken som ska vara first curve
och second curve
med hjälp av piltangenterna och ENTER. Vi bestämmer vilken skärningspunkt vi vill börja med genom att ställa markören i närheten av denna då räknaren frågar efter guess
. Tryck ENTER så visas den ena skärningspunkten.
Vi antecknar x-värdet -2 och trycker sedan på CALC igen för att göra om proceduren, men nu ställer vi markören i närheten av den andra skärningspunkten då vi gissar.
Vi ser att graferna skär varandra i punkterna (- 2, - 6) och (1, - 6). Det innebär att ekvationens lösningar är x = - 2 och x = 1.
Där graferna skär varandra har funktionerna samma y-värde, dvs. samma kostnad. Vi avläser vid vilket x-värde detta sker.
Linjerna ser ut att skära varandra vid x=11 så om man åker 11km kostar båda bolagen lika mycket.
För att se om ekvationen har någon lösning kan vi skriva höger- och vänsterled som två separata funktioner och undersöka om dessa har någon skärningspunkt. Vi börjar därför med att skriva in funktionerna på räknaren genom att trycka på Y=.
Funktionerna ritar vi ut genom att trycka på GRAPH. Om vi behöver ändra de x- och y-värden som koordinatsystemet ritas mellan trycker vi på WINDOW, där finns inställningar för hur koordinatsystemet ska visas.
Vi ser nu att det inte verkar som att graferna skär varandra. Men för att vara säkra ber vi räknaren kontrollera det åt oss genom att trycka på CALC (2ND + TRACE) och välja alternativet intersect
.
Nu visas graferna igen och vi väljer vilken som ska vara first curve
och second curve
med hjälp av piltangenterna och ENTER. Vi kommer dock inte kunna göra någon bra gissning på skärningspunkt här eftersom vi inte kan se någon, och väljer därför vilken punkt som helst och klickar ENTER. Vi kommer då få felmeddelandet ERR:NO SIGN CHNG
, vilket innebär att ingen skärningspunkt har hittats.
Vi kan alltså konstatera att graferna inte skär varandra och att ekvationen alltså inte har någon lösning.
Vi börjar med att rita upp de räta linjerna i ett koordinatsystem med hjälp av räknaren.
Nu trycker vi på GRAPH för att se graferna utritade i ett koordinatsystem. Tryck på WINDOW för att ändra displayens inställningar om det behövs.
Linjerna skär varandra i punkten (2, -1). Olikheten 2x-5 ≥ - x+1 innebär att y_1=2x-5 (positiv lutning) ska, för ett intervall av x-värden, anta större y-värden än y_2=-x+1 (negativ lutning). Om vi utgår ifrån skärningspunkten och fortsätter åt höger ser vi att y_1=2x-5 ligger ovanför y_2=-x+1. Lösningen på olikheten är alltså alla x större än eller lika med 2, dvs. x ≥ 2.
I diagrammet kan man avläsa hur långt man färdas på en viss tid med farten 70km/h respektive 110km/h.
Bestäm hur lång tid det tar att åka 30 km med farten 70km/h.
En sträcka tar 50 min att köra med farten 110 km/h. Hur mycket längre blir restiden med farten 70km/h?
För att avgöra hur lång tid det tar att åka 30km när hastigheten är 70.km /h. måste vi först bestämma vilken av graferna som representerar denna hastighet. Högre hastigheter ger en längre körsträcka för en viss tid, så detta måste innebära att högre hastigheter ger brantare grafer. Den blå grafen hör därför ihop med den lägre hastigheten 70.km /h..
Nu kan vi bestämma hur lång tid det tar att åka 30km. Vi utgår då från (0,30) på y-axeln och går åt höger mot den blå grafen. När vi träffar den blå grafen läser vi av motsvarande x-koordinat rakt nedanför.
Nu ser vi att det tar ca 26 minuter att åka 30km med hastigheten 70.km /h..
Vi börjar med att bestämma hur långt man kommer om man kör med 110.km /h. i 50 minuter. Vi utgår då från (50,0) på x-axeln och går uppåt tills vi träffar den röda grafen. Därefter kan vi läsa av den körda sträckan på y-axeln rakt åt vänster.
På 50 minuter kör man ca 92km när hastigheten är 110.km /h.. Nu utgår vi från samma sträcka på y-axeln och går högerut tills vi träffar den blå grafen. Därefter kan vi läsa av tiden det tar att åka denna sträcka på x-axeln nedanför.
Det tar ca 79 minuter, dvs. ytterligare 79-50=29 minuter att åka samma sträcka när hastigheten är 70.km /h..