Logga in
| 10 sidor teori |
| 27 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
För att kunna föra meningsfulla diskussioner måste man vara överens om vad orden eller symbolerna man använder betyder. En sådan överenskommen innebörd kallas en definition. Inom matematiken används definitioner för att föra in nya begrepp, som primtal.
Primtal |
Ett heltal större än 1 som endast är delbart med 1 och sig självt. |
Ett axiom eller ett postulat är ett påstående som accepteras utan ett bevis. Det används som grund för vidare resonemang och slutsatser för att studera de konsekvenser som följer av det. Tänk på följande analogi. Ett axiom kan ses som en trädstam. Rötterna relaterar till de matematiska definitionerna, grenarna till satser och löven till följdsatser.
I boken Geometrins element
, skriven av den antika grekiska matematikern Euklides, skapade han en omfattande modell som visar hur alla egenskaper och satser inom geometrin kan studeras logiskt. De följande fem axiomen beskriver Euklides modell.
För att argumentera inom matematiken använder man sig av logik. Genom att utgå ifrån axiom och definitioner, alltså saker som man vet är sanna, kan det dras nya slutsatser som då också måste vara sanna. Med hjälp av denna typ av matematisk argumentation kan man bevisa matematiska satser. Betrakta följande definition och axiom.
Definition: Naturliga tal N är mängden {0,1,2,3,…}. |
Axiom: Summan av två naturliga tal är ett naturligt tal. |
jämna tal är delbara med 2är också satser så länge de kan bevisas.
Inom matematiken är ett bevis ett logiskt resonemang som leder fram till en slutsats. Resonemanget ska vara så pass strikt att slutsatsen måste vara sann om premisserna, alltså det man utgår ifrån, är det. Det finns olika sätt att bevisa något matematisk:
Det där leder till det här. Vanlig ekvationslösning är uppbyggd på det här sättet.
talet 12 är jämntvisar man att
om ett tal är udda, så är det inte 12, vilket har samma innebörd.
Quod Erat Demonstrandum, vilket betyder ungefär
vilket skulle bevisas. Ofta används även den svenska motsvarigheten V.S.B. som står för just Vilket Skulle Bevisas, eller en ruta: □.
Se lösning.
Rita ett diagram av cirklarna och bestäm sambandet mellan radien på den större cirkeln och den mindre cirkeln.
Börja med att rita en figur. Inskriven betyder att den lilla cirkeln precis ska nudda kanten. Vi kan också definiera den stora cirkelns radie som r. Observera att vi inte kan hitta på ett värde på radien, t.ex. 2 cm, för då kommer beviset inte gälla generellt utan endast för cirklar med radien 2.
Vi inser då att den lilla cirkelns radie blir hälften av den stora cirkelns. Eftersom vi redan har definierat den stora radien följer att den lilla radien blir 2r.
AStor=πr2 och ALiten=4πr2
a/cb=ba⋅c
Förkorta med πr2
En implikation är ett samband av typen Om ..., så ...
. T.ex. råder en implikation mellan påståendena A: Figuren är en kvadrat
och : Figuren är en fyrhörning
. Man brukar använda en pil för att visa att ett påstående implicerar, eller leder till, ett annat.
I ord | Med symboler |
---|---|
Om figuren a¨r en kvadrat, så a¨r den en fyrho¨ning. | A⇒B |
Notera att implikationen, i det här fallet, inte gäller åt andra hållet: Att figuren är en fyrhörning betyder inte nödvändigtvis att den är en kvadrat. Det finns ju många typer av fyrhörningar.
Ordet ekvivalens kan tolkas som likvärdig
. Om två uttryck har samma värde, som 2+5 och 3+4, eller om två påståenden har samma innebörd säger man att de är ekvivalenta. Påstående A: Triangeln är rätvinklig
är helt likvärdigt (ekvivalent) med påstående B: Pythagoras sats gäller
, eftersom detta är en implikation som gäller åt båda håll.
Påstående | Implikation |
---|---|
A: Om triangeln är rätvinklig B: så gäller Pythagoras sats. |
A⇒B |
B: Om Pythagoras sats gäller A: så är triangeln rätvinklig. |
B⇒A |
Man kan därför kombinera pilarna för att få tecknet för ekvivalens, vilket är en dubbelpil.
A⇔B
Avgör om det råder implikation (⇒ eller ⇐) eller ekvivalens (⇔) mellan varje par av påståenden.
Gäller det för en godtycklig triangel att x=y+z? Motivera ditt svar.
Nere i det högra hörnet bildas en rak vinkel. Det betyder att den inre vinkeln blir 180^(∘)-x.
Nu har vi uttryck för alla vinklar i triangeln. Summan av dem ska vara 180^(∘).
Det gäller alltså att x är summan av y och z.
Julia har fått i uppgift att sätta ut en logisk symbol mellan ekvationerna x=2 och x2=4 så att hon får ett sant påstående. Hon väljer felaktigt att sätta ut en ekvivalenspil mellan ekvationerna.
x=2⇔x2=4× |
Vilken logisk symbol borde Julia använda istället? Motivera ditt svar.
En ekvivalenspil innebär att det som står till vänster och höger om pilen har samma innebörd eller är likvärdigt. Om vi kvadrerar x=2 får vi mycket riktigt x^2=4 vilket innebär att vi kan skriva x=2 ⇒ x^2=4, alltså med en implikationspil åt höger. Men om vi ska kunna sätta ut en ekvivalenspil måste implikationen även gå åt andra hållet, alltså x=2 ⇐ x^2=4. Den här implikationen säger att om x^2 stämmer måste även x=2 stämma. Men det finns ju två värden på x som ger att x^2 = 4: x = 2 och x = -2. Då kan implikationen inte gälla åt vänster och därför kan det inte heller finnas någon ekvivalens. Julia bör alltså skriva en implikationspil åt höger för att uttrycket ska vara korrekt. x=2 ⇒ x^2 = 4 ✓
Alla tal som kan skrivas på formen 2k, där k är ett heltal.Dogge definierar alla udda tal som
Alla tal som inte är jämna.Vilka av följande tal är udda enligt Dogge?
Vi kan börja med att hitta vilka av talen som är jämna. Det gör vi genom att skriva dem som 2 gånger ett annat tal.
Om det andra talet, k, är ett heltal är det jämnt.
Tal | Skriv som 2k | k |
---|---|---|
4 | 2*2 | 2 |
13 | 2*6,5 | 6,5 |
8,4 | 2*4,2 | 4,2 |
4/3 | 2*2/3 | 2/3 |
82 | 2*41 | 41 |
-44 | 2*(-22) | -22 |
π | 2*π/2 | π/2 |
I tre av fallen är k ett heltal, så dessa tal är jämna. Enligt Dogges definition är resten av talen udda dvs. 13, 8,4, 4/3, och π.
Värt att nämna är att den riktiga
definitionen på ett udda tal är Alla tal som kan skrivas på formen 2k+1, där k är ett heltal
. Enligt den definitionen blir endast 13 ett udda. Dogge hade kunnat förbättra sin definition genom att säga de udda talen är alla heltal som inte är jämna.
En parallellogram är en fyrhörning där motstående sidor är parallella och lika långa.
Vi kan dela upp parallellogrammen i en rektangel och två trianglar. Om vi kallar basen i den vänstra triangeln för x blir rektangelns bas b-x. Eftersom långsidorna i parallellogrammen är lika långa blir den högra triangelns bas också x.
Den gröna triangelns area beräknas genom att multiplicera basen med höjden och dela med 2. Vi har två av dem så den totala arean av dem blir A_(Grön)=2 * xh/2=2xh/2=xh. Rektangeln har basen b-x och höjden h. Det ger arean A_(Blå)=(b-x)* h. Nu kan vi beräkna den totala arean.
Arean för ett parallellogram kan alltså skrivas A=bh.
Avgör om det ska stå ⇒, ⇐ eller ⇔ i rutan.
Fyrhörningens sidor är lika långa. ?? Fyrhörningen är en kvadrat. |
Triangeln är rätvinklig. ?? Pythagoras sats gäller. |
Om vi har en fyrhörning med lika långa sidor, leder det alltid till att det är en kvadrat? Inte nödvändigtvis, eftersom t.ex. även en romb är en fyrhörning med lika långa sidor. Implikationen gäller alltså inte åt höger. Har en kvadrat alltid lika långa sidor? Ja! Därför ska det stå ⇐ i rutan. Fyrhörningens sidor är lika långa. ⇐ Fyrhörningen är en kvadrat.
Om en triangel är rätvinklig, gäller Pythagoras sats. Men vi kan även ta reda på om en triangel är rätvinklig genom att pröva om Pythagoras sats gäller. Det finns alltså inga trianglar som uppfyller Pythagoras sats som inte är rätvinkliga! Därmed ska det stå ⇔ i rutan.
Triangeln är rätvinklig. ⇔ Pythagoras sats gäller.
De fyra vita cirklarna i figuren är lika stora. Bestäm ett uttryck för arean ABla˚tt omra˚de av det blå området.
Vi kan ställa upp ett uttryck för det blå områdets area genom att subtrahera kvadratens area med de fyra vita cirklarnas gemensamma area.
Kvadratens sida är lika med två diametrar, vilket är fyra radier. Alltså är sidlängden på kvadraten 4r. Arean av en kvadrat är sidlängden i kvadrat, d.v.s. A_(Kvadrat)=16r^2.
Varje cirkel har samma area. Det vita områdets area är därför fyra gånger så stort som arean av en cirkel. Men arean av en cirkel ges av formeln π r^2, vilket innebär att A_(Vitt område)=4π r^2.
Nu när vi har arean av kvadraten och arean av det vita området kan vi subtrahera den senare från den tidigare för att få det blå områdets area: A_(Blått område)=16r^2-4π r^2.
Den streckade linjen delar figurens höjd mitt itu. Vad är det färgade områdets area A?
Vi bestämmer figurens area i två steg. Först skriver vi ett uttryck för en hel gul rektangel, sedan subtraherar vi areorna av de tre vita trianglarna. Rektangelns höjd är 2a och utifrån de givna måtten i figuren ser vi att basen är 2a+2a+2a=6a.
Vi beräknar arean genom att multiplicera basen och höjden.
Nu ställer vi upp uttryck för de utklippta
trianglarna. Eftersom den streckade linjen delar höjden 2a i mitten blir de små trianglarnas höjder a. Alla har samma bas, 2a, så de är identiska. Vi tittar på en av dem.
Arean av denna triangel bestämmer vi med triangelns areaformel.
Arean för alla tre små trianglar blir därför A_(trianglar)=3a^2. Nu återstår bara att subtrahera dessa från rektangelns area: A=12a^2-3a1^2=9a^2.