Logga in
| 6 sidor teori |
| 21 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
För att beskriva verkliga fenomen (t.ex. hur en kropp svalnar och planeternas hastighet kring solen) kan man använda funktioner:
Funktioner | Beskrivning |
---|---|
Linjära funktioner | har konstant lutning och är bra att använda om något ökar eller minskar lika mycket hela tiden. |
Exponentialfunktioner | förändras med samma faktor hela tiden och är passande om något ökar eller minskar med lika många procent hela tiden. |
Potensfunktioner | ser väldigt olika ut beroende på vilket gradtal de har, men andragradsfunktioner kan bl.a. användas för att beskriva fritt fall och s.k. svartkroppsstrålning beskrivs av en fjärdegradsfunktion. |
Kom ihåg hur funktioner används som modeller.
Med tanke på definitionerna av en exponentiell funktion, en potensfunktion och en linjär funktion, identifiera funktionerna som ges av följande värdetabeller.
Grafer används ofta för att beskriva verkliga situationer. Grafen nedan verkar beskriva något förlopp, men det är svårt att avgöra vad.
För att kunna tolka grafen behöver man kunna besvara följande frågor:
Grafen beskriver en bilresa. Beskriv hur bilen rörde sig under färden.
Se lösning.
Bestäm k-värde med hjälp av x-avskärningen och en given punkt på funktionen. Förklara sedan dess betydelse.
Mängden pengar i plånboken kan inte bli negativ, så modellen kan bara gälla fram tills pengarna tar slut. Det sker när y=0. Läser vi av denna punkt i grafen ser vi att det sker då x=4, alltså efter fyra timmar.
Vi kan sätta in y=0 i funktionen och lösa ut x för att få samma svar.
Nils får alltså slut på pengar redan efter fyra timmar.
Armando och Kristoffer älskar att dricka chailatte, men de har märkt att det blir ganska dyrt. Varje dag på väg till skolan brukar de köpa en. Graferna visar den totala kostnaden per vecka K(v) för Armando som handlar på Kaffehuset och L(v) för Kristoffer som handlar på Latterian.
Om vi undersöker killarnas totala kostnad efter t.ex. en vecka ser vi att K(v) har ökat mer än L(v) under denna tid. Med andra ord kan vi genom att titta på lutningen, eller kostnad/vecka
, se att det är billigare för Kristoffer som handlar på Latterian.
Vi bestämmer priset för en chailatte på respektive café och jämför. Graferna visar kostnaden per skolvecka, dvs. varje vecka anger kostnaden för 5st chailatte. Det är dock svårt att göra en korrekt avläsning direkt vid 1 vecka. Men om vi läser av t.ex. kostnaden efter 5 veckor på den röda grafen hamnar vi på ganska precis 875kr.
5 veckor motsvarar 5 * 5=25 skoldagar, så kostnaden för en latte på Kaffehuset är alltså 875/25=35 kr. Vi tänker på samma sätt med den blå grafen. Här ser vi att efter 8 veckor, eller 40 skoldagar, har Kristoffer betalat ungefär 1 125kr. Detta ger en kostnad på 1 125/40=28,125 kr per chailatte. Skillnaden är alltså 35-28,125=6,875kr, vilket vi kan avrunda till ca 7kr billigare.
Vi kan gissa att en chailatte egentligen kostade precis 28kr. Anledningen till att vi fick 28,125kr är att vi inte alltid kan göra exakta avläsningar på alla grafer. Men ibland är vi mer intresserade av helheten, och då får vi offra lite av detaljerna.
En ny dator kostar 7800 kr. Bestäm datorns värde efter 5 år utifrån modellen. Svara i hela kronor.
Låt y vara datorns värde efter x år. Minskningen är linjär, så vi utgår ifrån räta linjens ekvation y=kx+m. m är då startvärdet, 7 800 kr, och k är hur mycket värdet förändras. Eftersom värdet minskar med 1 170 kr per år blir k=-1 170: y=-1 170x+7 800. Vi beräknar värdet efter 5 år genom att sätta in x=5.
Värdet efter 5 år blir alltså 1 950 kr med den linjära modellen.
Nu låter vi istället minskningen vara exponentiell, dvs. vi utgår ifrån y=C* a^x. Då är a den förändringsfaktor som motsvarar en minskning med 15 % dvs. 0.85. Vi låter y vara värdet efter x år, och får då modellen y=7 800* 0.85^x. Nu sätter vi in x=5 och beräknar värdet.
Enligt den exponentiella modellen blir datorns värde 3 461 kr.
Du sätter in din sommarjobbslön, 6500 kr, på ett bankkonto. Ställ upp funktionsuttrycket för pengarnas värde y efter x år utifrån följande scenarion.
Pengarna ökar med ett fast belopp varje månad, vilket kan ses som en funktion med konstant lutning. Efter 1 månad har du ökat kapitalet med 1050*1 kr, efter 2 månader med 1050*2 kr osv. Vi ställer därför upp en linjär funktion med funktionsuttrycket y=6500+1050x.
Pengarna växer med en upprepad procentuell förändring i form av en ränta på 1.4 %. Eftersom tiden är okänd beskriver en exponentialfunktion situationen bäst. Vi omvandlar räntan 1.4 % till motsvarande förändringsfaktor 1.014. Efter ett år har pengarna växt till 6500*1.014^1 kr, efter 2 år till 6500*1.014^2, osv. Funktionsuttrycket kan alltså skrivas som
y=6500* 1.014^x.
Denna situation liknar den ovan. Skillnaden är att tillväxtfaktorn är okänd. Vi vet dock att vi ska multiplicera förändringsfaktorn med det insatta kapitalet 5 gånger. Detta ger oss potensfunktionen
y=6500* a^5.
År 2016 har landet Solland 9.9 miljoner invånare. Pga. torka uppskattar dock landets styrande att befolkningen kommer att minska framöver. Ställ upp en funktion som beskriver befolkningsminskningen y (i miljoner) x år efter år 2016, givet den specifierade modellen.
Om vi låter y vara antal invånare i miljoner slipper vi skriva ut en massa nollor (eller 10^6). x låter vi vara antal år efter 2016. Vi utgår ifrån räta linjens ekvation y=kx+m. m är då startvärdet, 9.9, och k beskriver hur befolkningen förändras. Eftersom antal invånare minskar med 0.2 miljoner per år blir k=-0.2. Vi ställer nu upp vår linjära modell: y=-0.2x+9.9 eller y=9.9-0.2x.
Nu låter vi minskningen vara exponentiell, dvs. vi utgår ifrån y=C* a^x. Även här låter vi y vara antal invånare i miljoner och x antalet år efter år 2016. a är då den förändringsfaktor som motsvarar en minskning med 2 % dvs. 0.98. Den exponentiella modellen blir
y=9.9* 0.98^x.
Beskriv en verklig situation som nedanstående graf skulle kunna representera.
Tolka grafen.
Vi gör följande observationer:
Grafen ska alltså beskriva en höjd eller djup av något slag som förändras både positivt och negativt under loppet av 15 dagar. Vi ser att det sker stora förändringar under dagarna 3, 9, och 13. Något som varierar mycket under exempelvis januari månad är snön på marken. När det snöar ökar snödjupet och när det blir plusgrader minskar det. Grafen skulle alltså kunna beskriva snödjupet under en den första halvan av en vintermånad, t.ex. januari.
Som redan nämnts börjar grafen i (1,5). Detta betyder att snödjupet är 5cm första januari. Den tredje januari snöar det så att snödjupet ökar till 15cm varpå det är uppehåll fram till den 8 januari. Därefter töar det och snödjupet minskar till 10cm. Den 12 januari snöar det igen så snödjupet ökar till 20cm.
Nalle Puh samlar honungsburkar i sin källare. Just nu finns det 15 honungsburkar, men han tänker ställa in 2 nya varje vecka.
Nalle Puh har ett antal burkar till att börja med: 15st. Sedan ökar han antalet med ett fast värde: 2 per vecka. Detta beskrivs bäst av en linjär funktion på formen y=kx+m där m-värdet är 15 och k-värdet är 2. Vi skriver alltså funktionen y= 2x+ 15, där y är antal burkar efter x veckor.
Det går 52 veckor på ett år så vi sätter in detta i funktionsuttrycket och beräknar.
Nalle Puh kommer att ha hela 119 burkar i sin källare! Hoppas han inte äter alla på en gång, för då kommer han få magknip.
Antalet burkar y ska alltså vara 1 000. Vi likställer funktionen med 1 000 och löser ut x.
Det tar alltså nästan 493 veckor eller 49352 ≈ 9,5 år, för Nalle Puh att samla så mycket honung.
Om sambandet mellan antal decibel, y, och uppmätt ljudstyrka, x, är proportionellt kan sambandet beskrivas med en rät linje som går genom origo. Vi kan undersöka detta genom att beräkna några decibelvärden. Vi utgår från ljudstyrkan x = 2 och fördubblar sedan x-värdena i några steg.
Ljudstyrka (x) | dB (y) | Punkt |
---|---|---|
2 | 3 | (2,3) |
4 | 6 | (4,6) |
8 | 9 | (8,9) |
16 | 12 | (16,12) |
De punkter vi funnit i värdetabellen ovan kan vi markera i ett koordinatsystem, där vi låter x-värden ange uppmätt ljudstyrka och y-värden ljudstyrkan i dB.
Vi drar en rät linje genom origo och en av punkterna. Då ser vi att den inte går genom alla andra och därför är sambandet inte proportionellt.