Logga in
| 5 sidor teori |
| 20 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Minispelare aktiv
I matematiken beskriver ett mönster en förändring som upprepas. I exemplet visas tändstickor som placerats i tre figurer.
Går det att hitta ett mönster? För varje figur läggs det på en triangel. Det måste alltså skapas en ny triangel i nästa figur.
Antalet stickor ökar med 2, och det mönstret kommer fortsätta för nästkommande figurer. I ord kan antalet stickor i mönstret beskrivas som "ökar med 2 för varje figur". Den första figuren har 3 stickor, den andra 5 osv.
Med mönstret räknar vi ut att fjärde figuren har 9 stickor, den femte har 11, den sjätte har 13 osv. Vi kan beskriva detta med den aritmetiska talföljden
Elementen i en talföljd numreras med platsnummer, n, där n är positiva heltal 1, 2, 3, 4, osv. Elementen betecknas an och beror på platsnumret: Första elementet brukar betecknas a1, andra a2, tredje a3 osv.
Talföljder kan oftast beskrivas med en formel som beror på platsnumren. Formeln för en aritmetisk talföljd bestäms genom att undersöka startelementet a1 och steglängden d mellan elementen.
Beräkna det femte elementet i talföljden an=3n−1.
För att beräkna det femte elementet sätter vi in n=5 i formeln och förenklar HL.
Det femte elementet är 14.
Ställ upp en formel för talföljden 2,7,12,17,22,…
a1=2 och d=5
Multiplicera in 5
Multiplicera faktorer
Förenkla termer
Talföljdens element kan beräknas med formeln an=5n−3.
Är talföljden aritmetisk? Motivera ditt svar.
I en aritmetisk talföljd är differensen mellan två på varandra följande element konstant. Vi beräknar differensen d mellan de intilliggande talen i följden 4, 9, 14, 19, 24, ...
Beräkning | Skillnad d |
---|---|
9-4 | 5 |
14-9 | 5 |
19-14 | 5 |
24-19 | 5 |
Det visade sig alltså att differensen d är konstant och lika med 5. Alltså är talföljden aritmetisk.
Vi beräknar differensen mellan talen. Vår följd var 2, 3, 5, 8, 12, ...
Beräkning | Skillnad d |
---|---|
3-2 | 1 |
5-3 | 2 |
8-5 | 3 |
12-8 | 4 |
Som vi ser antar differensen d olika värden och är alltså inte konstant. Därför är detta inte en aritmetisk talföljd.
Vi beräknar differensen mellan talen i vår talföljd: 10, 8, 6, 4, 2, ...
Beräkning | Skillnad d |
---|---|
8-10 | -2 |
6-8 | -2 |
4-6 | -2 |
2-4 | -2 |
I det här fallet visade sig differensen d vara konstant och lika med -2. Det spelar ingen roll om differensen är positiv eller negativ, så länge den inte förändras. Talföljden är aritmetisk.
Det första elementet i talföljden är 1. För att få nästa element, 4, adderar vi 3. För att få 7 adderar vi 3 igen, osv. Vi ska alltså addera 3 till elementet innan för att få nästa element. På detta sätt beräknar vi de fem sökta elementen, där vi utgår ifrån talet 13.
Beräkning | Element |
---|---|
13 + 3 | 16 |
16 + 3 | 19 |
19 + 3 | 22 |
22 + 3 | 25 |
25 + 3 | 28 |
De fem sökta elementen är 16, 19, 22, 25 och 28.
Vilket är det nästkommande talet i talföljden?
Talföljden ökar med 4 för varje tal. Det femte talet måste alltså vara 4 större än det fjärde, det sjätte är 4 större än det femte osv.
Nu minskar talföljden med 9 för varje tal. Det femte talet är alltså 9 mindre än det fjärde, det sjätte är 9 mindre än det femte osv.
Undersöker vi talföljden ser vi att den beskriver de fem första primtalen. Det sjätte talet måste alltså vara det sjätte primtalet, det sjunde talet är det sjunde primtalet osv.
Vi använder den givna formeln och beräknar det femte elementet. Kom ihåg att platsnumret n ska sättas in på två ställen, dels på a_n så att vi får a_5, och istället för n i formeln 6n + 5.
Det femte elementet är alltså a_5=35.
Beräkna det sjunde elementet i talföljden som beskrivs av formeln.
Det sjunde elementet är a_7. Vi låter därför n vara 7 och beräknar högerledet.
Det sjunde elementet i talföljden är 51.
Det sjunde elementet i talföljden a_7 beräknar vi genom att sätta in n=7 i formeln.
Det sjunde elementet är alltså 24.
Yngve bildar olika figurer med hjälp av tändstickor. Han har skapat tre redan och tänker fortsätta att bygga fler enligt samma mönster.
Tändstickorna är uppdelade i tre grupper där 5 stickor placerats i första, 10 har placerats i andra och 15 i tredje gruppen. Vi kan se detta som en talföljd: 5, 10, 15. Vi ser att det skiljer 5 stickor mellan varje figur. För att komma till nästa adderar man alltså 5 till föregående figur. I bilden står n för figurnummer (platsnummer).
Figur nummer 21, alltså då n=21, innehåller alltså 5* 21=105 stickor.
Vi undersöker skillnaden mellan de första fyra talen i talföljden och försöker hitta ett mönster. 3 +2 → 5 +4 → 9 +6 → 15 33 Om vi följer mönstret ska man addera 8 till det fjärde talet i talföljden för att få det femte talet. Vidare så måste man addera 10 till det femte talet för att få det sjätte. 3 +2 → 5 +4 → 9 +6 → 15 +8 → 23 +10 → 33 Det utelämnade talet är 23.