Logga in
| 9 sidor teori |
| 20 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
En talserie är en följd av tal som är ordnade enligt en viss regel. Varje tal i serien kallas en term. Till exempel kan vi titta på en talserie där varje tal är 2 större än det föregående.
Här är skillnaden mellan den första och andra termen samma som skillnaden mellan den andra och tredje, och så vidare. Denna skillnad kallas för den gemensamma differensen i talserien. Den gemensamma differensen kan också vara negativ. Titta på följande sekvens där värdena minskar:
Beroende på antalet termer kan en talserie vara ändlig eller oändlig. Eftersom det inte är möjligt att lista alla element i en oändlig serie är det vanligt att sätta tre punkter efter några termer för att indikera att serien fortsätter oändligt baserat på ett specifikt mönster.
Ett mönster beskriver en upprepad förändring av till exempel tal, former, färger eller händelser. Mönster bygger på särskilda samband, och de sambanden kan hjälpa oss att hitta vad som saknas i mönstret. I exemplet nedan har tändstickor använts för att bygga tre olika figurer.
Går det att se ett mönster? Lägg märke till att antalet trianglar ökar med en för varje ny figur. Därför borde nästa figur i mönstret ha 4 trianglar.
Det finns också ett mönster i antalet tändstickor. För varje steg ökar antalet med 2 tändstickor. Den första figuren har 3 tändstickor, den andra har 5, den tredje har 7, och så vidare. Lägg märke till att skillnaden mellan två intilliggande figurer alltid är 2 tändstickor.
Antalet tändstickor i de senare figurerna kan beräknas med hjälp av mönstret.
Applikationen nedan visar fem tal som följer ett visst mönster. Hitta de nästa två talen som passar in i mönstret.
Elementen i en talföljd numreras med platsnummer, n, där n är positiva heltal 1, 2, 3, 4, osv. Elementen betecknas an och beror på platsnumret: Första elementet brukar betecknas a1, andra a2, tredje a3 osv.
Talföljder kan oftast beskrivas med en formel som beror på platsnumren. Formeln för en aritmetisk talföljd bestäms genom att undersöka startelementet a1 och steglängden d mellan elementen.
Ersätt n=5 i den givna formeln.
Använd formeln för en aritmetisk talföljd.
a1=2 och d=5
Multiplicera in 5
Multiplicera faktorer
Förenkla termer
Följande applet visar de första fem termerna i en oändlig aritmetisk sekvens. Bestäm den explicita regeln för sekvensen och använd den för att hitta den angivna termen.
Följande applet visar de första fem termerna i en oändlig aritmetisk sekvens av figurer. Bestäm den explicita regeln för sekvensen och använd den för att hitta den angivna termen.
Du har följande tre figurer.
Den första figuren innehåller 9 bollar, den andra 25 och den tredje 49. Dessa är kvadrater av 3, 5 och 7.
Det som kvadreras är antalet bollar som utgör sidan på kvadraterna. Vi ser att sidan ökar med två bollar för varje steg.
Sidlängden är alltså en aritmetisk talföljd som har startvärdet 3 och steglängden 2, som kan beskrivas med den generella formeln för aritmetiska talföljder. För att inte blanda ihop dem med den talföljd vi faktiskt är ute efter kallar vi elementen för b_n.
För att få talföljden som beskriver det totala antalet bollar kvadrerar vi elementen som beskriver sidlängden, alltså a_n = b_n^2. Formeln blir då a_n = (2n + 1)^2, vilket innebär att den n:te figuren har (2n + 1)^2 st bollar.
Nu ska vi enbart titta på de svarta bollarna. I varje figur bildar de kryss.
Från mönstret kan vi se att antalet svarta bollar ökar med fyra för varje steg (en i varje hörn). Den går från 1 till 5, till 9 osv. De svarta bollarna bildar alltså en aritmetisk talföljd med steglängden d=4 och startvärdet a_1=5. Vi sätter in detta i den formeln för aritmetiska talföljder.
I den n:te figuren finns alltså 4n+1 svarta bollar.
Från deluppgift a vet vi hur många bollar det finns totalt i den n:te figuren: (2n+1)^2. Vi vet också att det finns 4n + 1 svarta bollar i figur n. Det betyder att vi kan ta reda på hur många röda bollar det finns genom att dra bort de svarta bollarna från det totala antalet.
Skillnaden blir då (2n+1)^2-(4n+1). Vi utvecklar parentesen och förenklar.
Det finns 4n^2 röda bollar i den n:te figuren.
Hur många blå kvadrater är det i figuren med platsnummer 1284?
Vi ser att antalet blå kvadrater är 4 då n=2. Därefter ökar de med 8 (en rad
om 4 på varje sida) vid jämna platsnummer, dvs. när n är 4, 6 osv. Vi tar fram en talföljd som enbart beskriver de blå kvadraternas antal vid jämna platsnummer. k=1, 2, och 3 står nu för det första, andra och tredje jämna platsnumret.
k | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
8* k | 8 * 1 | 8 * 2 | 8 * 3 |
8k | 8 | 16 | 24 |
Kvadrater |
4 | 12 | 20 |
Vi ser att antalet kvadrater alltid blir 4 färre än vad formeln 8k ger oss. Därför blir formeln för att beräkna antal blå kvadrater 8k-4, där k är det k:te jämna talet i ordningen. Vi vill veta antalet blå kvadrater i figur 1284. Därför måste vi veta vilket jämnt tal i ordningen som 1284 representerar. Eftersom hälften av alla tal fram till 1284 är jämna och hälften är udda, dividerar vi med 2 för att få antalet jämna tal: Antal jämna platsnummer=1284/2=642. är alltså det 642:a jämna talet. Då återstår det bara att sätta in k=642 för att beräkna antalet blå kvadrater.
I figur 1284 är det 5132 blå kvadrater.
Hur många procent av cirklarna är blå i den 25:e figuren?
Vi börjar med att bestämma hur många cirklar (oavsett färg) det finns i den 25:e figuren. Vi skriver upp antalet i de första tre figurerna.
Figurnummer | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Cirklar | 2 | 4 | 6 |
Faktorisera | 2* 1 | 2* 2 | 2* 3 |
Det är alltså dubbelt så många cirklar som figurnumret. Det betyder att det finns 2*25=50 cirklar i den 25:e figuren. Hur många av dessa är blå? Första figuren har noll blå cirklar och för varje figur färgas två halvor blå, eller annorlunda uttryckt en hel cirkel. För varje steg ökar sedan antalet blå cirklar med 1.
Figurnummer | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Blå cirklar | 0 | 1 | 2 |
Antalet blå cirklar är alltså 1 mindre än figurnumret. I figur 25 finns det därför 24 blå cirklar. Nu kan vi bestämma hur många procent av cirklarna som är blå med andelsformeln.
Vi utgår från formeln c_n = a_n - b_n och sätter in de kända uttrycken för a_n och b_n. Sedan förenklar vi formeln så långt som möjligt.
En formel för elementen i den tredje talföljden är alltså c_n = 2n + 3.
I den förra deluppgiften bestämde vi en formel som beskriver den tredje talföljden. Vi använder denna formel för att beräkna c_(100), dvs. det 100:e talet i talföljden.