Logga in
| 9 sidor teori |
| 20 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Olikheter används för att ange hur tal eller uttryck förhåller sig till varandra, och för att beskriva intervall. De känns igen på att man använt något av tecknen i tabellens vänsterkolumn.
Tecken | Betyder | Exempel |
---|---|---|
< | Är mindre än | 3<4 |
≤ | Är mindre än eller lika med | x≤2 |
> | Är större än | 4>3 |
≥ | Är större än eller lika med | x≥0 |
Ett intervall anger en mängd värden som ligger mellan två tal, eller en mängd värden större än eller mindre än ett visst tal. De beskrivs ofta med olikheter. Ett intervall på en reell tallinje innehåller en oändlig mängd tal. I intervallet 1≤x≤4 (x-värden mellan 1 och 4) ingår alla tal på denna del av tallinjen, t.ex. 1; 2,7; 3,91 och 4. Intervall brukar ofta illustreras med markerade områden mellan två punkter på en tallinje.
Rita olikheten på en tallinje.
För att förstå olikheten x<−1 bättre kan vi rita in intervallet på en tallinje.
Undersök den givna grafen och bestäm dess olikhet.
Tillämpa samma uppsättning operationer på båda sidor av olikheten för att isolera variabeln. Kom ihåg att när du multiplicerar eller dividerar båda sidor med ett negativt tal byts olikhetstecknet.
Tillämpa samma uppsättning operationer på båda sidor av olikheten för att isolera variabeln. Kom ihåg att när du multiplicerar eller dividerar båda sidor med ett negativt tal byts olikhetstecknet.
VL−5=HL−5
VL+3x=HL+3x
VL−12=HL−12
VL/3=HL/3
Omarrangera olikhet
I appleten finns olika olikheter. Välj den korrekta lösningsmängden för den givna olikheten.
Vi vet inte vilket olikhetstecken vi ska sätta mellan differenserna. Vi sätter därför båda. Sedan skriver vi om uttrycket så att vi kan avgöra vilken olikhet som stämmer. Om vi enbart utför operationer där olikhetstecknet inte vänds kommer det tecken vi får på slutet gälla genom hela beräkningen. Vi börjar med att skriva om olikheten så att vi slipper minustecken, och därefter kvadrerar vi i hopp om att bli av med några rottecken.
Nu har vi två led som är långa och krångliga. Vi förenklar dem ett i taget.
Vänsterledet kan alltså skrivas 16+2sqrt(63). Nu skriver vi om högerledet på samma sätt.
Nu kan vi sätta in dessa uttrycken i olikheten.
Eftersom 63 är större än 55 är vänsterledet större än högerledet. Därför är sqrt(9)-sqrt(5)>sqrt(11)-sqrt(7).