| {{ 'ml-lesson-number-slides' | message : article.intro.bblockCount }} |
| {{ 'ml-lesson-number-exercises' | message : article.intro.exerciseCount }} |
| {{ 'ml-lesson-time-estimation' | message }} |
Minispelare aktiv
Olikheter används för att ange hur tal eller uttryck förhåller sig till varandra, och för att beskriva intervall. De känns igen på att man använt något av tecknen i tabellens vänsterkolumn.
Tecken | Betyder | Exempel |
---|---|---|
< | Är mindre än | 3<4 |
≤ | Är mindre än eller lika med | x≤2 |
> | Är större än | 4>3 |
≥ | Är större än eller lika med | x≥0 |
Intervallet −8<x≤6 anger att x ligger mellan −8 och 6. Det är en kombination av −8<x och x≤6. Den första olikheten säger att −8 är mindre än x, dvs. att x är större än −8. Den andra säger att x är mindre än eller lika med 6.
Ett intervall anger en mängd värden som ligger mellan två tal, eller en mängd värden större än eller mindre än ett visst tal. De beskrivs ofta med olikheter. Ett intervall på en reell tallinje innehåller en oändlig mängd tal. I intervallet 1≤x≤4 (x-värden mellan 1 och 4) ingår alla tal på denna del av tallinjen, t.ex. 1, 2,7, 3,91 och 4. Intervall brukar ofta illustreras med markerade områden mellan två punkter på en tallinje.
Rita olikheten på en tallinje.
För att förstå olikheten x<−1 bättre kan vi rita in intervallet på en tallinje.
Undersök den givna grafen och bestäm dess olikhet.
Tillämpa samma uppsättning operationer på båda sidor av olikheten för att isolera variabeln. Kom ihåg att när du multiplicerar eller dividerar båda sidor med ett negativt tal byts olikhetstecknet.
Tillämpa samma uppsättning operationer på båda sidor av olikheten för att isolera variabeln. Kom ihåg att när du multiplicerar eller dividerar båda sidor med ett negativt tal byts olikhetstecknet.
VL−5=HL−5
VL+3x=HL+3x
VL−12=HL−12
VL/3=HL/3
Omarrangera olikhet
I applet finns olika olikheter givna. Välj den korrekta lösningsmängden för den givna olikheten.
Denna lektion behandlade olikheter och deras lösningar. Att lösa olikheter följer samma steg som att lösa ekvationer, men istället för att hitta specifika tal är resultatet ett intervall av värden. Den avgörande skillnaden är att när man multiplicerar båda sidor av en olikhet med ett negativt tal, måste olikhetstecknet vändas.
Att multiplicera eller dividera en olikhet med ett negativt tal vänder olikhetstecknet. |