Logga in
| 7 sidor teori |
| 20 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Två geometriska figurer med samma form men inte nödvändigtvis samma storlek kallas likformiga. Om två figurer är likformiga gäller följande.
Med motsvarande
menas vinklar och sidor som har samma relativa placering i figurerna, t.ex. hypotenusan i två likformiga rätvinkliga trianglar.
Fyrhörningarna är likformiga med varandra.
A är likformig med Beller
A och B är likformiga med varandra.
För att avgöra om två trianglar är likformiga räcker det med att undersöka om två par av motsvarande vinklar är likadana. Om detta gäller måste även vinklarna i det tredje paret vara lika stora eftersom vinkelsumman är 180∘ i alla trianglar.
DEAB=EFBC=DFAC
Om två geometriska figurer både är likformiga och har samma storlek, dvs. är kopior av varandra, säger man att de är kongruenta. Så länge dessa krav är uppfyllda spelar det ingen roll hur de är ritade, vilket innebär att även spegelvända och roterade figurer kan vara kongruenta med varandra.
Trots att den blå figuren är spegelvänd och den röda har roterats jämfört med den gröna är de alltså alla kongruenta med varandra.
Man kan ange att fyrhörningarna ovan är kongruenta genom att skriva A≅B≅C, vilket utläses "A, B och C är kongruenta med varandra."Korsmultiplicera
VL/3,16=HL/3,16
Slå in på räknare
Två liknande trianglar ges i följande applet. Använd den givna informationen för att hitta den saknade längden, x.
Denna lektion började med att gå igenom begreppet likformighet. Sammanfattningsvis är två figurer likformiga om de har samma form, oavsett om den ena är större än den andra. För ett par likformiga figurer är deras motsvarande vinklar kongruenta, vilket betyder att de har samma mått.
När figurerna har samma form och samma storlek sägs de vara kongruenta. I detta fall är längden på deras motsvarande sidor lika.
Trianglarna är likformiga. Bestäm den okända sidan.
Vi söker hypotenusan i den lilla triangeln, men för att använda likformighet behöver vi veta hypotenusan i den stora. Eftersom triangeln är rätvinklig kan vi beräkna den med Pythagoras sats.
Kateterna är 8.1 le. och 10.8 le.
Eftersom c är en längd förkastar vi den negativa roten. Nu kan vi bestämma x genom att vi vet att förhållandet mellan de kända kateterna och hypotenusorna ska vara samma.
Det ger oss ekvationen x13,5= 38,1.
Den okända kateten är alltså 5 le. Det hade även gått bra att först använda likformighet för att beräkna den okända kateten i den lilla triangeln och därefter använda Pythagoras sats på den.
Vi börjar med att rita av dem åt samma håll. Vi kallar den sista sidan i den stora triangeln för b. Nu kan vi på motsvarande sätt som i förra deluppgiften beräkna motsvarande sida till den okända med Pythagoras sats.
Den sista kateten är 6 le.
Vi gör på samma sätt som i förra deluppgiften och ställer upp en ekvation som innehåller y, med hjälp av likformighet.
Den okända kateten är 5 le.
Följande trianglar är likformiga.
Två av den mindre triangelns sidor är 4 cm och en vinkel är 60^(∘). Två sidor är lika långa vilket betyder att triangeln är likbent. Detta innebär att triangelns okända vinklar måste vara lika stora.
Låt oss kalla de okända vinklarna för v. Triangelns vinkelsumma är 180^(∘) vilket ger oss en ekvation med v.
Samtliga vinklar i den mindre triangeln är alltså 60^(∘) vilket innebär att den är liksidig så även den sista sidan är 4 cm. Om den större triangeln är likformig måste den också ha vinklar på 60^(∘) och därmed också vara liksidig.
Bestäm x om de två rektanglarna är likformiga.
Vi vet att de två rektanglarna är likformiga, dvs. förhållandet mellan motsvarande sidor ska vara likadant. Vrider vi den lilla rektangeln ser vi tydligare hur kort- och långsidor förhåller sig till varandra.
Vi delar långsidan 12 för den stora rektangeln med långsidan x för den lilla rektangeln och sätter det lika med kortsidan x för den stora rektangeln dividerat med kortsidan 3 för den lilla. 12/x = x/3 Multiplicerar vi båda led med x får vi en vanlig andragradsekvation.
Variabeln x är en längd, så den måste vara positiv, vilket ger x = 6 le.
Skyler ska lösa följande uppgift: En triangel med sidorna 7, 5 och 3 cm är likformig med en annan triangel som har sidorna 14, x och y cm. Vad kan x och y vara?
Hon har löst uppgiften på följande vis.
Skyler har gjort alla uträkningar korrekt, och dessutom svarat med rätt enhet. Felet ligger i hur hon har valt att placera ut sidorna i trianglarna. Det finns inget i uppgiftstexten som talar om vilken sida som motsvarar vilken. Det hade varit lika korrekt att exempelvis rita någon av följande trianglar.
Sidan 14 cm i den större triangeln skulle alltså lika gärna kunna motsvara sidan 5 eller 3 cm. Vi hade då fått kvoterna 14/5=2,8 eller 14/3 ≈ 4,67. Genom att multiplicera övriga sidor i den mindre triangeln med antingen kvoten 2, 2.8 eller 4.67 får vi tre olika möjliga trianglar.
För att lösa uppgiften helt korrekt hade hon alltså behövt svara med alla möjliga lösningar.
Trianglarna i figuren är likformiga. Bestäm y.
Det går att ställa upp ett uttryck med hjälp av likformighet som beskriver skalan mellan trianglarna. Delar vi basen för den den stora triangeln med basen för den lilla triangel ska vi få ett uttryck som anger hur många gånger större längderna i den stora triangeln är jämfört med de i den lilla: 2x/x/2. Detta uttryck innehåller x i både täljare och nämnare, vilket innebär att det kan förkortas bort.
Den stora triangeln har 4 gånger så långa sidor jämfört med den lilla triangeln. Det innebär att sidan y måste vara en fjärdedel av 124. Vi får alltså y = 124/4 = 31. Sidan y är alltså 31 m lång.
I en rätvinklig triangel ABC finns en grå kvadrat AEFD inritad. Sträckan BE är 4 cm och sträckan CD är 2 cm. Se figur.
Bestäm den grå kvadratens area.
För att beräkna kvadratens area måste vi först bestämma sidlängden, som vi kan kalla för x. Sedan undersöker vi om de två mindre gröna trianglarna som bildas är likformiga. För detta krävs att vi kan visa att två vinklar är lika stora.
Vi vet redan att båda har en rät vinkel. Dessutom är vinkeln ∧ EBF är lika stor som ∧ DFC eftersom de är likbelägna vinklar vid de två parallella sträckorna AB och DF. Därmed vet vi att alla motsvarande vinklar är lika i de två trianglarna, vilket ger att de är likformiga.
Vi kan alltså utnyttja likformighet för att ställa upp ett samband mellan deras sidor. Vi delar basen för den stora triangeln med basen för den lilla och sätter detta lika med kvoten för de stående kateterna. Vi får då x/2 = 4/x. Vi korsmultiplicerar.
Nu skulle vi kunna dra roten ur detta för bestämma kvadratens sidlängd till sqrt(8) cm, men egentligen behöver vi inte göra det. Vi söker kvadratens area som ges av sidlängden i kvadrat, alltså x^2. Den vet vi är 8, dvs. kvadratens area är 8cm^2.