1a
Kurs 1a Visa detaljer
6. Skala
Fortsätt till nästa lektion
Lektion
Övningar
Tester
Kapitel 5
5. 

Skala

Skala inom matematik handlar om att göra en förminskning eller förstoring av ett objekt. Det kan vara en karta som är förminskad jämfört med verkligheten eller en bild på en insekt som är förstorad. Skala är ett mått på hur mycket man har förminskat eller förstorat. Det finns olika typer av skalor som längdskala, areaskala och volymskala. Längdskalan anger förhållandet mellan längden på en avbildning och objektets verkliga längd. Areaskala och volymskala definieras på liknande sätt. Skala kan anges med ett kolon, där längden i avbildningen anges till vänster om kolonet och motsvarande längd i verkligheten till höger. Det finns exempel på hur man kan använda skala för att bestämma verkliga längder och skalor på avbildningar.
Visa mer expand_more
Begrepp Modellering Problemlösning Procedur Resonemang och Kommunikation
Inställningar & verktyg för lektion
6 sidor teori
18 Uppgifter - Nivå 1 - 3
Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet.
Skala
Sida av 6
Om man ska rita av något kan det ibland vara oöverskådligt, och i vissa fall omöjligt eller meningslöst, att göra en exakt kopia. Då kan man göra en förminskning eller förstoring. Exempelvis är en karta förminskad jämfört med verkligheten medan en bild på en insekt antagligen är förstorad.

Karta och insekt.jpg

Skala är ett mått på hur mycket man har förminskat eller förstorat. När man talar om skala menar man oftast längdskala, men det finns även area- och volymskala.

I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:

  • Skala
  • Längd-, area- och volymskala
Teori

Längd-, area- och volymskala

En längdskala anger förhållandet mellan längden på en avbildning av ett objekt och objektets verkliga längd. Den kan definieras på följande sätt.


Längdskalefaktor = Längd i avbildning/Motsvarande längd i verkligheten

Om längdskalan t.ex. är 14 innebär det alltså att avbildningen är en fjärdedel så lång som det verkliga objektet.

Man kan även avgöra hur arean eller volymen i en avbildning förhåller sig till arean eller volymen av det verkliga objektet. Då talar man istället om areaskala respektive volymskala. De definieras på liknande sätt som längdskala.


Areaskalefaktor = Area i avbildning/Motsvarande area i verkligheten

Volymskalefaktor = Volym i avbildning/Motsvarande volym i verkligheten

Notation

Skala

Ett vanligt sätt att ange längd-, area- eller volymskala är genom att använda ett kolon. Följande majblomma, som i verkligheten är 4 cm hög, är t.ex. avbildad i längdskalan 1:4 vilket betyder samma sak som 14. Skalan utläses ett till fyra och betyder att 1 cm på bilden motsvarar 4 cm i verkligheten.

förminskad blomma skala 1:4

Generellt gäller det att längden i avbildningen anges till vänster om kolonet och motsvarande längd i verkligheten till höger om kolonet.


Avbildning:Verklighet

Även för area- och volymskala anges värdena för avbildningen till vänster om kolonet och de verkliga värdena till höger. Om talet till vänster är lägre än det till höger är avbildningen en förminskning medan det är en förstoring om om det vänstra talet är större än det högra.

Längdskalefaktorn kan också bestämmas utifrån areaskalefaktorn eller volymskalefaktorn med hjälp av följande relationer.


Längdskalefaktor &= sqrt(Areaskalefaktor) [0.8em] Längdskalefaktor &= sqrt(Volymskalefaktor)

Exempel

Bestäm den verkliga längden med skala

Nike är konstnär och har utmanat sig själv genom att rita av sitt bostadsområde under en helikoptertur.

Helikopterskiss.jpg

Hennes fru är matematiker och har kommit fram till att längdskalan mellan Nikes avbildning och verkligheten är 1:3 000. Vad är längden på den kortaste sidan av fotbollsplanen?

Ledtråd

Skalafaktorn 1:3 000 betyder att 1 centimeter i ritningen motsvarar 3 000 centimeter i verkligheten.

Lösning

Vi vet att skalan är 1:3 000. Det betyder att 1 cm på bilden motsvarar 3 000 cm i verkligheten. I skissen ser vi att fotbollsplanens kortsida är 1,5 cm och att långsidan är 3 cm. Vi multiplicerar dessa längder med 3 000 för att bestämma hur långa planens sidor är i verkligheten. &Kortsida: 1,5*3000=4500cm [0.3em] &Långsida: 3*3000=9000cm Till sist skriver vi om längderna till enheten meter, eftersom det är mer användbart i sammanhanget. Det gör vi genom att dividera med 100. Vi får då att kortsidan är 45 m lång och att långsidan är 90 m lång.

Exempel

Bestäm skalan

En röd blodkropp har diametern 8 mikrometer. I en lärobok förstoras en bild på den upp så att diametern blir 4 cm. Vad blir skalan på avbildningen?

Ledtråd

Dividera längden i bilden med dess verkliga längd.

Lösning

Vi beräknar skalan genom att dividera längden på avbildningen med den verkliga längden. Men eftersom längderna är i olika enheter måste vi först skriva om dem till samma, t.ex. meter. 1 mikrometer är en miljondels meter vilket betyder att 8 mikrometer = 8 * 10^(- 6) m. Det går 100 cm på en meter så 4 cm är 4100=0,04 meter. Nu kan vi bestämma skalan.

Skala=Längd i avbildning/Längd i verkligheten
Skala=0,04/8 * 10^(-6)
Skala=5000
5 000 kan skrivas som ett bråk med nämnaren 1: 5 000 = 5 000/1. Detta betyder att skalan är 5 000 till 1, vilket brukar skrivas 5 000:1.
Övning

Öva på att hitta längdskalefaktorn med hjälp av givna areor

Två figurer och deras area visas i följande applet. Använd den givna informationen för att hitta längdskalefaktorn från figuren till höger till figuren till vänster. Avrunda svaret till två decimaler.

Applet som visar två figurer: 'faktisk figur' (vänster) och 'modell' (höger), var och en märkt med sin area. Appleten frågar efter längdskalefaktorn mellan dem.
Övning

Öva på att hitta längdskalefaktorn med hjälp av givna volymer

Appletet visar två kroppar och deras volymer. Använd den givna informationen för att hitta längdskalefaktorn från kroppen till höger till kroppen till vänster. Avrunda svaret till två decimaler.

Two similar solids varying between prisms, cylinders, pyramids, cones and spheres.
Skala
Övningar
>
2
e
7
8
9
×
÷1
=
=
4
5
6
+
<
log
ln
log
1
2
3
()
sin
cos
tan
0
.
π
x
y