Logga in
| 6 sidor teori |
| 9 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Skala är ett mått på hur mycket man har förminskat eller förstorat. När man talar om skala menar man oftast längdskala, men det finns även area- och volymskala.
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
En längdskala anger förhållandet mellan längden på en avbildning av ett objekt och objektets verkliga längd. Den kan definieras på följande sätt.
La¨ngdskalefaktor=Motsvarande la¨ngd i verklighetenLa¨ngd i avbildning
Om längdskalan t.ex. är 41 innebär det alltså att avbildningen är en fjärdedel så lång som det verkliga objektet.
Man kan även avgöra hur arean eller volymen i en avbildning förhåller sig till arean eller volymen av det verkliga objektet. Då talar man istället om areaskala respektive volymskala. De definieras på liknande sätt som längdskala.
Areaskalefaktor=Motsvarande area i verklighetenArea i avbildning
Volymskalefaktor=Motsvarande volym i verklighetenVolym i avbildning
Ett vanligt sätt att ange längd-, area- eller volymskala är genom att använda ett kolon. Följande majblomma, som i verkligheten är 4 cm hög, är t.ex. avbildad i längdskalan 1:4 vilket betyder samma sak som 41. Skalan utläses ett till fyra och betyder att 1 cm på bilden motsvarar 4 cm i verkligheten.
Generellt gäller det att längden i avbildningen anges till vänster om kolonet och motsvarande längd i verkligheten till höger om kolonet.
Avbildning:Verklighet
Även för area- och volymskala anges värdena för avbildningen till vänster om kolonet och de verkliga värdena till höger. Om talet till vänster är lägre än det till höger är avbildningen en förminskning medan det är en förstoring om om det vänstra talet är större än det högra.
Längdskalefaktorn kan också bestämmas utifrån areaskalefaktorn eller volymskalefaktorn med hjälp av följande relationer.
Nike är konstnär och har utmanat sig själv genom att rita av sitt bostadsområde under en helikoptertur.
Hennes fru är matematiker och har kommit fram till att längdskalan mellan Nikes avbildning och verkligheten är 1:3000. Vad är längden på den kortaste sidan av fotbollsplanen?Skalafaktorn 1:3000 betyder att 1 centimeter i ritningen motsvarar 3000 centimeter i verkligheten.
Dividera längden i bilden med dess verkliga längd.
Sätt in värden
Slå in på räknare
Två figurer och deras area visas i följande applet. Använd den givna informationen för att hitta längdskalefaktorn från figuren till höger till figuren till vänster. Avrunda svaret till två decimaler.
Appletet visar två kroppar och deras volymer. Använd den givna informationen för att hitta längdskalefaktorn från kroppen till höger till kroppen till vänster. Avrunda svaret till två decimaler.
Eftersom vi ska svara i meter börjar vi med att göra om modellens längdenhet till meter. Prefixet milli betyder tusendel så 1 mm är en tusendels meter. Vi kan därför skriva om mm till meter genom att dividera med 1 000: 120/1 000=0,12 meter. Skalan är 1:2 750 vilket betyder att det riktiga skeppet är 2 750 gånger längre än modellen. Gigantor är alltså 0,12 meter* 2 750=330 meter. Explosion ska konstrueras i skalan 2:1 relativt Gigantor vilket innebär att det ska vara 2 gånger längre. Explosion ska alltså vara 330* 2 =660 meter.
Adriana har tagit ett foto på en segelbåt som hon vill köpa och har framkallat det i formatet 10 cm×15 cm.
För att beräkna areaskalan behöver vi areorna för fotot och förstoringen. Ursprungsfotot är en rektangel med sidorna 10 cm och 15 cm. Arean beräknas genom att multiplicera dessa: 10* 15 = 150 cm^2. Förstoringen har sidor som är tre gånger längre, så kortsidan blir 10* 3=30 cm och långsidan blir 15*3=45 cm. Arean på förstoringen blir 30* 45 = 1350 cm^2. Nu kan vi bestämma areaskalan.
Förstoringen är alltså 9 gånger större.
Bilden visar kroppsmåtten på en barbiedocka. Alla mått utom längden representerar omkretsen av det markerade området.
Vad skulle motsvarande mått vara för en 165 cm lång kvinna om hon hade samma proportioner som barbiedockan? Svara i centimeter.
Använd följande storlekstabeller för att avgöra vilken klädstorlek som skulle passa kvinnan, baserat på det bröst-, midje- respektive stussmått som bestämdes i föregående deluppgift. Den första tabellen visar mått från 34 till 54 storlek.
Storlek | 34 | 36 | 38 | 40 | 42 | 44 | 46 | 48 | 50 | 52 | 54 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bröstvidd (cm) | 80 | 84 | 88 | 92 | 96 | 100 | 104 | 110 | 116 | 122 | 128 |
Midjemått (cm) | 64 | 68 | 72 | 76 | 80 | 84 | 88 | 94 | 100 | 106 | 112 |
Stussvidd (cm) | 88 | 92 | 96 | 100 | 104 | 108 | 112 | 117 | 122 | 127 | 132 |
Den andra tabellen visar resten av måtten.
Storlek | 86 | 92 | 98 | 104 | 110 | 116 | 122 | 128 | 134 | 140 | 146 | 152 | 158 | 164 | 170 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ålder (år) | 1−1,5 | 1,5−2 | 2−3 | 3−4 | 4−5 | 5−6 | 6−7 | 7−8 | 8−9 | 9−10 | 10−11 | 11−12 | 12−13 | 13−14 | 14+ |
Bröstvidd (cm) | 50,5 | 52 | 54 | 56 | 58 | 60 | 63 | 66 | 69 | 72 | 75 | 78 | 81 | 83 | 85 |
Midjemått (cm) | 49,5 | 51 | 52,5 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 60 | 62 | 64 | 66 | 67 | 68 | 69 |
Stussvidd (cm) | 51 | 53 | 56 | 60 | 62 | 64 | 66 | 69 | 73 | 77 | 80 | 83 | 86 | 88 | 90 |
Vad säger detta om det kroppsideal man kan säga ha spridits via barbiedockor?
Eftersom vi ska bestämma kroppsmåtten för en 165 cm lång kvinna med samma proportioner som en barbiedocka kan vi föreställa oss att den givna bilden är en förminskning av denna kvinna. Vi omvandlar hennes längd till millimeter så att den verkliga längden och den i avbildningen har samma enhet: 165*10=1 650 mm.
Om vi bestämmer avbildningens skala kommer vi kunna använda den för att beräkna måtten som efterfrågas. Skalan bestämmer vi med hjälp av följande definition för längdskala. Längdskala=Längd i avbildning/Motsvarande längd i verkligheten Det enda kroppsmåttet vi känner till i både avbildning och verklighet är längden, som är 300 mm för dockan och 1 650 mm för kvinnan. Det ger att Längdskala=300/1 650. Om man skriver detta med kolonnotation får vi skalan 300:1 650. Den är lite jobbig att räkna med så vi förkortar bråket innan vi skriver om till denna notation. Vi provar att förkorta med 300 eftersom vi då får en 1:a i täljaren.
Avbildningens skala är alltså 1:5,5. Det innebär att 1 mm på bilden motsvarar 5,5 mm i verkligheten. Vi kan nu bestämma de efterfrågade måtten genom att multiplicera värdena i avbildningen med 5,5. Det ger oss måtten nedan. Vi avslutar varje beräkning med att omvandla till centimeter eftersom vi ska svara i den enheten. &Hals:50*5,5=275mm=27,5cm &Överarm:35*5,5=192.5mm=19,25cm &Bröst:150*5,5=825mm=82,5cm &Midja:95*5,5=522.5mm=52,25cm &Stuss:130*5,5=715mm=71,5cm &Ankel:20*5,5=110mm=11cm
Nu ska vi avgöra vilken klädstorlek som skulle passa kvinnan, baserat på det bröst-, midje- respektive stussmått som bestämdes i föregående deluppgift. Vi utgår från ett mått i taget.
Bröstmåttet bestämde vi till 82,5 cm. Eftersom barbiedockor är tänkt att representera en (ung) kvinna kan vi anta att bröstmåttet ska återfinnas bland vuxenstorlekarna 34-54. Vi studerar de tabellerna och ser att måttet ligger mellan storlek 34 och 36.
Storlek | 34 | 36 | 38 | 40 | 42 | 44 | 46 | 48 | 50 | 52 | 54 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bröstvidd (cm) | 80 | 84 | 88 | 92 | 96 | 100 | 104 | 110 | 116 | 122 | 128 |
Midjemått (cm) | 64 | 68 | 72 | 76 | 80 | 84 | 88 | 94 | 100 | 106 | 112 |
Stussvidd (cm) | 88 | 92 | 96 | 100 | 104 | 108 | 112 | 117 | 122 | 127 | 132 |
Vi kan även se att samma bröstmått återfinns bland tabellerna med barnstorlekar. De mindre vuxenstorlekarna motsvarar alltså för vissa mått även en barnstorlek. I detta fall motsvarar bröstmåttet 82,5 cm alltså både storleken 34/36 och 158/164.
Storlek | 86 | 92 | 98 | 104 | 110 | 116 | 122 | 128 | 134 | 140 | 146 | 152 | 158 | 164 | 170 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ålder (år) | 1-1,5 | 1,5-2 | 2-3 | 3-4 | 4-5 | 5-6 | 6-7 | 7-8 | 8-9 | 9-10 | 10-11 | 11-12 | 12-13 | 13-14 | 14+ |
Bröstvidd (cm) | 50,5 | 52 | 54 | 56 | 58 | 60 | 63 | 66 | 69 | 72 | 75 | 78 | 81 | 83 | 85 |
Midjemått (cm) | 49,5 | 51 | 52,5 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 60 | 62 | 64 | 66 | 67 | 68 | 69 |
Stussvidd (cm) | 51 | 53 | 56 | 60 | 62 | 64 | 66 | 69 | 73 | 77 | 80 | 83 | 86 | 88 | 90 |
Omkretsen runt midjan bestämde vi till 52,25 cm. Vi letar i tabellerna och ser att det måttet finns mellan storlekarna 92 och 98, dvs. klädstorleken för en 2-åring.
Storlek | 86 | 92 | 98 | 104 | 110 | 116 | 122 | 128 | 134 | 140 | 146 | 152 | 158 | 164 | 170 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ålder (år) | 1-1,5 | 1,5-2 | 2-3 | 3-4 | 4-5 | 5-6 | 6-7 | 7-8 | 8-9 | 9-10 | 10-11 | 11-12 | 12-13 | 13-14 | 14+ |
Bröstvidd (cm) | 50,5 | 52 | 54 | 56 | 58 | 60 | 63 | 66 | 69 | 72 | 75 | 78 | 81 | 83 | 85 |
Midjemått (cm) | 49,5 | 51 | 52,5 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 60 | 62 | 64 | 66 | 67 | 68 | 69 |
Stussvidd (cm) | 51 | 53 | 56 | 60 | 62 | 64 | 66 | 69 | 73 | 77 | 80 | 83 | 86 | 88 | 90 |
Vi bestämde stussmåttet till 71,5 cm och ser att det motsvarar klädstorlekarna för en 8-åring, dvs. 128/134.
Storlek | 86 | 92 | 98 | 104 | 110 | 116 | 122 | 128 | 134 | 140 | 146 | 152 | 158 | 164 | 170 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ålder (år) | 1-1,5 | 1,5-2 | 2-3 | 3-4 | 4-5 | 5-6 | 6-7 | 7-8 | 8-9 | 9-10 | 10-11 | 11-12 | 12-13 | 13-14 | 14+ |
Bröstvidd (cm) | 50,5 | 52 | 54 | 56 | 58 | 60 | 63 | 66 | 69 | 72 | 75 | 78 | 81 | 83 | 85 |
Midjemått (cm) | 49,5 | 51 | 52,5 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 60 | 62 | 64 | 66 | 67 | 68 | 69 |
Stussvidd (cm) | 51 | 53 | 56 | 60 | 62 | 64 | 66 | 69 | 73 | 77 | 80 | 83 | 86 | 88 | 90 |
Proportionerna hos denna barbiedocka representerar en kropp med en 13-årings bröstvidd, en 2,5-årings midja och en 8-årings stussvidd. Dockans proportioner är alltså oerhört märkliga och man kan konstatera att de inte är representativa för en kvinnas kropp. Om man antar att leksaker som barbie påverkar självbilden hos de som leker med dem finns det alltså en risk att dessa personer börjar sträva efter en kroppsform som är i princip ouppnåelig och väldigt ohälsosam.