Logga in
| 5 sidor teori |
| 20 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
VL2=HL2
Utveckla med första kvadreringsregeln
Förenkla potens & produkt
Omarrangera ekvation
VL−4x=HL−4x
VL−4=HL−4
VL=HL
Beräkna rot
x=3
Multiplicera faktorer
Addera termer
Beräkna rot
Subtrahera term
x=−3
Multiplicera faktorer
Addera termer
Beräkna rot
Subtrahera term
Börja med att kvadrera båda sidor av ekvationen för att bli av med kvadratroten. Glöm inte att kontrollera för falska lösningar!
Nu har vi fått två rötter, men vi måste pröva dem för att vara säker på att ingen av dem är falsk. Vi börjar med x=−4.
Likheten stämmer, så x=−4 är en giltig rot. Nu testar vi x=4.
Även här gäller likheten, så både x=−4 och x=4 är lösningar till ekvationen. Det är alltså viktigt att alltid testa de svar man får till rotekvationer. Det kan finnas falska rötter, men det är inte garanterat att det är så.
Lös den ekvationen. Glöm inte att kontrollera eventuella falska lösningar om flera lösningar erhålls.
Vi ser direkt att ekvationerna sqrt(x+1)=4 och sqrt(x^2+9x-2)=5 har en variabel som står under ett rottecken, vilket gör dem till rotekvationer. En omskrivning av ekvationen x=x^(12)+3 till x=sqrt(x)+3 visar att även denna ekvation har det. Övriga ekvationer har endast tal under rottecken, så de är inte rotekvationer.
Minja och Efe har fått i uppdrag att komma på varsin rotekvation samt att lösa dessa. En av dem har dock gjort fel. Vem har gjort fel? Motivera ditt svar.
Vi tittar på deras ekvationer och lösningar en i taget.
Hennes ekvation, sqrt(x+11)=sqrt(5), är en korrekt rotekvation eftersom hon har minst en variabel under ett rottecken. Hon har dessutom löst den på ett korrekt sätt genom att kvadrera båda led och kontrollerat sin lösning.
Efe har löst ekvationen korrekt och prövat sin lösning, men har inte gjort en rotekvation. Detta eftersom han inte har satt någon variabel under rottecken, endast tal. Därför är det Efe som gjort fel.
Pröva om rötterna x=16 och x=25 är lösningar till rotekvationerna.
När vi prövar lösningar till ekvationer sätter vi in roten i ursprungsekvationen sqrt(x)=4 och undersöker om vänsterledet och högerledet blir samma. Vi börjar med x=16.
Roten x=16 löser ekvationen. Nu testar vi x=25.
Eftersom vänster- och högerledet inte blir lika är x=25 inte en lösning till ekvationen.
På motsvarande sätt prövar vi nu lösningarna i ekvationen x+20=9sqrt(x).
Roten x=16 löser ekvationen. Nu testar vi x=25.
Båda rötterna är alltså lösningar till rotekvationen x+20=9sqrt(x).
Vi gör slutligen på samma sätt med den sista ekvationen.
Här är x=16 inte en lösning. Kan x=25 vara det?
Jadå!
Lös ekvationen.
Vi kvadrerar båda led för att lösa ut x.
Nu prövar vi roten.
Likheten gäller, så x=0 är en rot till ekvationen.
Vi börjar med att lösa ut sqrt(x).
Vi får x=81, men eftersom vi kvadrerade ekvationen måste vi pröva vår rot.
Likheten gäller, så x=81 löser ekvationen.
För att lösa rotekvationen grafiskt hanterar vi uttrycken i vänster- respektive högerled som separata funktioner i samma koordinatsystem, dvs. y=sqrt(x) och y=2,3.
För att göra en grafisk lösning med räknaren börjar vi med att trycka på knappen Y= och skriver sedan in funktionerna vid Y_1 och Y_2. För att ange x trycker vi på knappen X,T,θ,n och för att skriva ett rottecken trycker vi på sqrt() (2nd + x^2).
För att rita funktionerna trycker vi på knappen GRAPH. Eventuellt måste vi justera inställningarna för koordinatsystemet.
Vi kan nu använda räknaren för att hitta skärningspunkten mellan de två graferna. Verktyget som gör detta hittas genom att först trycka på CALC (2nd + TRACE) och sedan välja intersect i listan.
När vi har valt intersect visas graferna igen och genom att trycka på ENTER tre gånger väljer vi graferna som vi ska bestämma skärningspunkten mellan.
Skärningspunktens x-koordinat är ekvationens lösning. Alltså löser x = 5,29 ekvationen.
När vi löser rotekvationer algebraiskt måste vi kvadrera båda led, vilket kan ge upphov till falska rötter och därför prövar vi alltid lösningarna då. Men när vi gör en grafisk lösning kvadrerar vi inte, vilket gör att det inte kan uppkomma falska rötter. Därför är det inte nödvändigt att pröva roten.
Lös ekvationen.
Vi kvadrerar båda led för att lösa ut x.
För att vara säker på att roten är giltig måste vi pröva den genom att sätta in den i ursprungsekvationen.
Likheten stämmer, så x=8 löser ekvationen.
Vi börjar med att lösa ut sqrt(y) och kvadrerar sedan båda sidor.
Nu måste vi pröva roten.
Likheten gäller, så y=36 är en rot till ekvationen.
Vi fortsätter på samma sätt och kvadrerar båda led.
Nu måste vi pröva roten.
Likheten gäller inte. Roten vi fick fram är alltså falsk, så ekvationen saknar lösningar.
Lös rotekvationen.
Vi kan inte få x ensamt direkt eftersom det står under ett rottecken. Vi tillämpar balansmetoden och börjar med att få bort rottecknet genom att kvadrera båda led.
Vi har hittat en rot, x=33. För att kontrollera att den inte är falsk prövar vi den.
Likheten gäller så ekvationen har roten x=33.
Även här börjar vi med att kvadrera, och därefter förenklar vi.
Vi prövar nu vår rot.
Roten x=14 löser inte ursprungsekvationen. Detta kunde vi ha anat redan från början, eftersom kvadratroten ur ett tal aldrig kan bli negativt. Därför saknar ekvationen lösningar.
Vi gör likadant med den sista ekvationen.
Vi prövar om roten är giltig. Kom ihåg att multiplikation räknas före subtraktion enligt prioriteringsreglerna.
Eftersom insättning av x=-7 ger att VL = HL är det alltså en giltig rot till ekvationen.
Lös rotekvationen.
Vi kan inte få x ensamt direkt eftersom det står under ett rottecken. Vi använder balansmetoden och börjar med att få bort rottecknet genom att kvadrera båda led.
Vi prövar lösningen för att försäkra oss om att vi inte har fått en falsk rot.
Eftersom vi nu ser tydligt att vi har samma sak på båda sidor behöver vi inte beräkna ett värde på sqrt(5,5), utan vi kan stanna här och konstatera att x=1,5 är en giltig lösning till ekvationen.
Vi använder samma metod här.
Vi prövar lösningen för att försäkra oss om att vi inte har fått en falsk rot.
x=6 är en rot till ekvationen.