Logga in
| 8 sidor teori |
| 21 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Positiva tal är större än 0, medan negativa tal är mindre än 0. Om man lägger en termometer ned så får man en tallinje. På en tallinje är de negativa talen till vänster om 0, och de positiva talen till höger om 0.
Ju längre till vänster på tallinjen, desto mindre tal. Ju längre till höger, desto större tal. Detta kan användas för att jämföra tal med varandra. Tecknet > betyder är större än, och tecknet < betyder är mindre än. Tecknen kallas för olikhetstecken.
Till exempel är talet 2 större än talet −6, eftersom talet 2 ligger till höger om −6, på tallinjen. Detta går att skriva med matematiska tecken som 2>−6. Här är några fler exempel.
Med ord | Matematiskt |
---|---|
2 är större än −6. | 2>−6 |
−10 är mindre än 0. | −10<0 |
−5 är större än −8. | −5>−8 |
Regeln när man adderar och subtraherar negativa tal är att om två lika tecken står bredvid varandra, t.ex. 5−(−3), ger det plus och när två olika tecken står bredvid varandra, t.ex. 5+(−3), ger det minus.
Add 0
Skriv 0 som (−3)−(−3)
Omarrangera termer
Differensen av två lika stora tal är 0 och detta gäller oavsett tal. I uttrycket −3−(−3) beräknas differensen mellan två lika stora tal, dvs. −3 så det måste vara 0:
Differensen av två lika stora tal är 0 och detta gäller oavsett tal. I uttrycket −3−(−3) beräknas differensen mellan två lika stora tal, dvs. −3 så det måste vara 0:
a+(−b)=a−b
Bryt ut minustecken
a+a+a=3a
Multiplicera in (−5)
(−a)b=−ab
VL+5⋅3=HL+5⋅3
Regeln vid division med negativa tal är att om täljaren och nämnaren har lika tecken ger det en positiv produkt och om de har olika tecken ger det en negativ produkt.
Dela upp i faktorer
Stryk faktorer
Förenkla kvot
Om man delar en positiv täljare med en negativ nämnare kan minustecknet sättas framför bråket. Man kan visa varför det blir så för bråket −23 genom att förlänga det med (−1).
Förläng med (−1)
−a(−b)=a⋅b
Omarrangera faktorer
Bryter man ut 1 i nämnaren kan man skriva uttrycket som en produkt av två bråk.
Dela upp i faktorer
Dela upp bråk
1a=a
1⋅a=a
Räknaren gör skillnad på negativa tal och tal som subtraheras, och den använder två olika minustecken för att visa detta. För negativa tal används ett kortare minustecken, som man får genom att trycka på knappen (-), medan man använder det längre minustecknet, −, om man ska subtrahera tal.
Kom ihåg reglerna för beräkningar med negativa tal.
Beräkna utan räknare.
Kom ihåg att minus- och plustecknen tillhör talet höger om tecknet. Om vi har 4-9 hör minustecknet till 9:an. Vad gäller för 4:an, är den positiv eller negativ? Eftersom det inte står något framför innebär det ett osynligt plustecken. Om det är 20 grader ute så säger man ju oftast inte att det är plus 20 grader
. Plustecknet är underförstått.
På samma sätt som tidigare räknar vi från vänster till höger. När vi har -5-10 kan vi tänka att det är -5 grader ute och det blir 10 grader kallare.
Vi resonerar på samma sätt som i tidigare deluppgifter.
Beräkna utan räknare.
Beräkningen 374+199 kan vara lite jobbig att göra i huvudet. Vi börjar istället räkna bakifrån.
Här vinner vi en del på att arrangera om termerna innan vi beräknar.
Denna uppgift ser jobbig ut, men den är väldigt enkel. Arrangera om termerna så ser du att beräkningarna blir enkla.
Beräkna utan räknare.
Börja med att använda teckenreglerna för addition och subtraktion för att förenkla uttrycket. Räkna därefter t.ex. från vänster till höger.
På samma sätt som tidigare börjar vi med att använda teckenreglerna för att förenkla. Därefter utför vi beräkningarna.
Vi resonerar på samma sätt som i tidigare deluppgifter. För enkelhetens skull kan vi börja med de två sista termerna.
Utför beräkningarna med räknare.
Vi kan slå in uttrycket direkt på räknaren och använder med den vanliga minusknappen (-) för subtraktion. Vi får svaret -23,84.
Här ska vi subtrahera 5,75 från det negativa talet -1,54. Då måste vi använda det lilla minustecknet (-) för att skriva det negativa talet innan vi slår i resten av uttrycket. För räknesättet subtraktion använder vi ännu en gång den vanliga minusknappen (–).
Räknaren ger oss svaret -7,29.
Här är det bra att sätta parenteser runt det negativa talet -98,5.
Svaret är 876,5. Lägg märke till att vi får ett svar som är större än 778. Det vi egentligen gjort är att beräkna 778+98,5.
Vi ska beräkna 8 upphöjt till det negativa talet -3 (vilket är samma sak som att beräkna 18^3). Vi skriver potens med knappen (^(∧)) och använder (-) för att göra 3:an negativ.
Vi får svaret 0,001953125.
Amina mäter temperaturen under dag och natt under en skolvecka. Hon sammanställer resultaten i en tabell.
Veckodag | Temp. dag (∘C) | Temp. natt (∘C) |
---|---|---|
Mån | −2 | −8 |
Tis | 0 | −5 |
Ons | −1 | 2 |
Tors | 6 | 1 |
Fre | 3 | −5 |
Skillnad kan vi tolka som en subtraktion. Vi beräknar alltså skillnaden mellan nattemperaturen och dagstemperaturen för samtliga dagar. Kom ihåg teckenreglerna för addition och subtraktion med negativa tal.
Veckodag | Natt-Dag (^(∘)C) | Skillnad (^(∘) C) |
---|---|---|
Mån | -8-(-2) | - 6 |
Tis | - 5-0 | - 5 |
Ons | 2-(-1) | 3 |
Tors | 1-6 | - 5 |
Fre | -5-3 | - 8 |
Själva siffran i högerspalten anger antal grader som temperaturen ändrades. Tecknet anger åt vilket håll temperaturen gick. Negativ skillnad står för att temperaturen gick ned på natten, positiv skillnad innebär att temperaturen gick upp. Vi ser att temperaturskillnaden var störst på fredagen, eftersom 8 är den största siffran.
Medelvärde beräknas som Summa av värden/Antal värden. Vi gör detta först för dagstemperaturerna. Antal värden är 5 eftersom det är antalet dagar.
Medeltemperaturen på dagen var alltså +1,2 grader. Vi gör på motsvarande sätt för att beräkna nattmedeltemperaturen.
Nattmedeltemperaturen var alltså - 3 grader. Skillnaden mellan medeltemperaturen dag och natt blir därmed 1.2-(-3)=1.2+3=4,2 grader.
Vilka av följande påståenden om negativa tal är sanna och vilka är falska?
Detta är sant. Teckenreglerna följer samma mönster, dvs. för ett positivt och ett negativt tal gäller att (+) * (-) =(-) och (+)/(-)=(-) samt för två negativa tal gäller att (-) * (-) = (+) och att (-)/(-)=(+).
Falskt. Även om själva talet 1 000 är större än talet 1 räknar vi tal som mindre om de ligger längre till vänster på tallinjen. -1 000 ligger betydligt mer vänsterut än -1.
Helt sant. Detta är själva definitionen av negativa tal!
Falskt! När det gäller 3-(-5) är minustecknen intilliggande och vi ersätter då dessa med ett tecken. Enligt teckenreglerna blir de ett plustecken. Vi får då
3-(-5)=3+5=8.
Däremot innebär -3-5 att vi startar på -3 på tallinjen och att backar
5 steg. Vi hamnar då på -8. Med en uträkning skriver vi det som
-3-5=-8.
Slutsatsen vi måste dra här är att vi ska vara försiktiga med ramsan minus minus blir plus. Detta gäller vid multiplikation och division av negativa tal samt då vi har två intilliggande minustecken. Dock gäller det inte då vi har subtraktion och minustecknen inte är intilliggande, som i fallet med -3-5.
Beräkna utan räknare.
Beräkna multiplikationerna som vanligt, men använd teckenreglerna för multiplikation.
På samma sätt som tidigare börjar vi med att använda teckenreglerna för att förenkla. Därefter utför vi beräkningarna.
Beräkna divisionen som vanligt, men använd teckenreglerna för division.
Beräkna multiplikationen i täljaren först. Kom ihåg teckenreglerna!
Beräkna utan räknare.
Vi börjar med att beräkna bråket. Om täljare och nämnare har olika tecken blir kvoten negativ.
Vi beräknar uttrycket till 4.
Först beräknar vi täljaren i bråket. Då får vi ett negativt tal delat på ett annat och då kan vi stryka minustecknen.
Uttrycket är lika med -26.
Sätt in ett likhetstecken eller olikhetstecken i boxen som gör att påståendet stämmer.
Det minsta talet är det vi hittar längst till vänster på tallinjen. Som vi ser på tallinjen nedan är - 14 mindre än - 3 och ska därmed skriva - 3 > - 14.
Det minsta talet är det vi hittar längst till vänster på tallinjen. Som vi ser i figuren är - 5 mindre än 2. Alltså ska vi skriva 2 > - 5.
Här måste vi först utföra beräkningarna. Ett negativt tal gånger ett positivt blir negativt.
(- 4) * 2 = - 8
Motsvarande gäller för ett positivt tal dividerat med ett negativt.
24- 3= - 8
Uttrycken ligger alltså på samma position på tallinjen och är därmed lika stora:
(- 4) * 2= 24- 3
Beräkningen 2-3 ger talet - 1. 2-3=-1 Eftersom - 23 ligger längre till vänster på tallinjen är - 1 det större talet. Vi skriver - 23 < - 1. - 23 < - 1
Beräkna utan räknare.
Vi använder teckenreglerna för multiplikation och division och förenklar uttrycken.
På samma sätt som tidigare börjar vi med att använda teckenreglerna och förenklar nämnare och täljare. Slutligen utför vi divisionen.
I denna uppgift kan vi tänka oss att vi delar in de negativa ettorna i par
. Varje par kommer bli en positiv etta. Vi får alltså följande.