Logga in
| 8 sidor teori |
| 19 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Några vanliga sätt att representera funktioner är funktionsuttryck (formler), värdetabeller och grafer. Vad man använder beror på vilka egenskaper hos funktionen man är intresserad av.
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
addera 3 till x-värdet.
En graf är ett sätt att beskriva en funktion i ett koordinatsystem. Grafen byggs upp av en mängd punkter som illustrerar funktionen. Klicka på vilken punkt som helst på grafen för att se dess koordinater.
En värdetabell är ett diagram som hjälper till att organisera och visualisera information. Den används ofta för att visa relationen mellan två variabler.
x | y |
---|---|
0 | 0 |
1 | 3 |
2 | 6 |
3 | 9 |
4 | 12 |
5 | 15 |
2y-värdet
6.Detta representeras vanligtvis med notation (2,6).
Precis som när man ritar en graf på räknaren börjar man med att trycka på Y= och skriva in funktionsuttrycket.
Därefter trycker man på TABLE (2ND+GRAPH). Då genereras automatiskt en värdetabell för några olika x-värden. Har man skrivit in ett annat funktionsuttryck på Y2 kommer y-värdena för den funktionen att visas i kolumnen längst till höger.
Om man vill ändra de x-värden som syns i tabellen trycker man på TBLSET (2ND+WINDOW). Där kan man ange vilket x-värde tabellen ska börja på (TblStart) och hur stort avståndet ska vara mellan värdena (ΔTbl). Avståndet anger skillnaden mellan varje x-värde.
Genom att trycka på TABLE igen uppdateras tabellen.
Exempelgraf:
Välj några positiva och negativa x-värden och använd dem för att utvärdera den givna funktionen.
För att göra en värdetabell sätter vi in några valfria x-värden och beräknar motsvarande funktionsvärden. För att inte missa intressant information väljer vi några negativa och några positiva x-värden.
x | x2−1 | y | Punkt |
---|---|---|---|
−2 | (−2)2−1 | 3 | (−2,3) |
−1 | (−1)2−1 | 0 | (−1,0) |
0 | 02−1 | −1 | (0,−1) |
1 | 12−1 | 0 | (1,0) |
2 | 22−1 | 3 | (2,3) |
Nu ritar vi upp ett koordinatsystem och prickar in punkterna vi tog fram i tabellen.
Till sist sammanbinder vi punkterna med en kurva.
För att bestämma en funktion utifrån en graf måste man först veta vilken typ av funktion det är. I koordinatsystemet har grafen till en exponentialfunktion ritats.
Det finns två okända konstanter och därför behövs två olika punkter för att bestämma dessa värden.
Grafen går exempelvis igenom (1,1), och (2,3).
(I): Förenkla potens
(I): VL/a=HL/a
(I): Omarrangera ekvation
(II): C=a1
(II): Multiplicera faktorer
(II): Förenkla kvot
(II): Omarrangera ekvation
(I): a=3
Vilken andragradsfunktion beskriver grafen?
Använd den allmänna formeln för en andragradsekvation. Analysera den givna grafen och hitta y-skärningspunkten och koordinaterna för vertexen.
Beräkna potens & produkt
(I): VL⋅(−3)=HL⋅(−3)
(I): Addera (II)
(I): Förenkla termer
(I): VL+8=HL+8
(I): VL/24=HL/24
(II): a=−0,5
(II): a(−b)=−a⋅b
(II): Förenkla termer
(II): VL+14=HL+14
(II): VL/6=HL/6