| {{ 'ml-lesson-number-slides' | message : article.intro.bblockCount }} |
| {{ 'ml-lesson-number-exercises' | message : article.intro.exerciseCount }} |
| {{ 'ml-lesson-time-estimation' | message }} |
Grafräknare har flera inbyggda funktioner för att beräkna integraler numeriskt. Man kan t.ex. använda kommandot fnInt, som man hittar genom att trycka på MATH och gå näst längst ner i menyn.
Det går också att beräkna integraler genom att först rita integrandens graf på räknaren.
När grafen är utritad trycker man på CALC (2nd + TRACE) och väljer alternativet ∫f(x)dx.
Räknaren ber då om en undre och en övre integrationsgräns. Man kan ange dessa antingen genom att stega sig fram till ett x-värde med piltangenterna eller genom att skriva in värdet direkt. När man valt den övre gränsen markeras området mellan grafen och x-axeln och värdet av integralen visas.
Vi skriver sedan in funktionen som vi vill integrera och vilken variabel vi ska integrera med avseende på. Det går bra att använda t, men om man tycker det är enklare går det också bra att byta ut t mot x. Efter variabeln skriver man in den undre gränsen, alltså 0, och sedan den övre, alltså 8.
Han åt alltså ungefär 47 gram godis under de första 8 minuterna.
Integral( <Funktion> )
Integral( <Funktion>, <Variabel> )
Integral( <Funktion>, <Från x>, <Till x> )
Integral( <Funktion>, <Variabel>, <Från>, <Till> )
Integral (cos(x))
→sin(x)+c1
Integral (3x2+5y4,x)
→5xy4+x3+c2
Integral (3x2,1,5)
→124
Integral (3x2+5y4,x,1,4)
→15y4+63
Integral (k⋅x+m,x,a,b)
→2−a2k−2am+b2k+2bm
NIntegral (x⋅ln(6.3x0.45),x,2,3)
→5.64
Att bestämma en primitiv funktion till cos3(w) kan vara krångligt att göra för hand. Därför använder vi ett digitalt verktyg istället. Eftersom den övre integrationsgränsen inte är ett tal är Geogebra lämpligt — en vanlig räknare kan nämligen bara beräkna integraler om gränserna är tal. Vi använder kommandot
Integral (cos3(w),pi,b)
→31 (−sin3(b) + 3 sin(b))