Logga in
| 8 sidor teori |
| 27 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
En andel beskriver hur mycket det finns av något i förhållande till det totala. Det är alltid ett jämförelsetal, som hälften
eller 50%
, och inte ett absolut värde som 25 kr
eller 42 kg
. En andel kan t.ex. anges som ett bråk, ett decimaltal eller i procent.
Andel | Bråk | Decimaltal | Procent |
---|---|---|---|
En hundradel | 1001 | 0,01 | 1% |
Tre åttondelar | 83 | 0,375 | 37,5% |
Två femtedelar | 52 | 0,4 | 40% |
Tre fjärdedelar | 43 | 0,75 | 75% |
För att beräkna hur stor andel som en del (t.ex. 15 st. tjejer) utgör av det hela (exempelvis en klass på 30 elever), beräknar man kvoten enligt andelsformeln.
Två storheter är proportionella om de förändras i samma takt. Det betyder att om den ena storheten ökar eller minskar, så gör den andra det också — med en konstant faktor.
Om det kostar 40 kronor för 1 timmes cykelhyra, kostar det 80 kronor för 2 timmar och 120 kronor för 3 timmar. Kostnaden per timme är alltid 40 kronor. Eftersom priset ökar linjärt med tiden, är kostnaden proportionell mot hyrestiden. I en graf representeras proportionalitet av en rät linje som går genom origo. Om hyrestiden markeras på x-axeln och kostnaden på y-axeln, bildar punkterna en rät linje från (0,0).
Proportionalitet innebär också att förhållandet mellan de två storheterna alltid är konstant.
Använd andelsformeln.
Det hela. Vi använder andelsformeln för att beräkna andelen. Vi förkortar bråket så långt som möjligt och kan börja med att förkorta med 2 eftersom både täljare och nämnare är jämna tal. Du jobbar alltså 41 av veckan.
Använd andelsformeln.
Andelen=0,8 och Det hela=2
VL⋅2=HL⋅2
Omarrangera ekvation
Använd andelsformeln.
Andelen=0,1 och Delen=7
VL⋅Det hela=HL⋅Det hela
VL⋅10=HL⋅10
Bönder blandar ofta gödsel med vatten i förhållande 100:10, vilket innebär att 100 gram gödsel blandas med 10 liter vatten.
Detta betyder att 1 liter vatten används per 10 gram gödsel. Beräkna nu förhållandena i Elias och Julias blandningar för att kontrollera om de följer samma proportion.
Eftersom både Elias och Julia har samma förhållandevärde på 12,5g/L, är deras blandningar proportionella mot varandra. Däremot skiljer sig deras förhållande från böndernas, vilket innebär att deras blandningar inte är proportionella mot den som vanligtvis används av bönder.
Detta innebär att Elias och Julia behöver 40 liter vatten för att bibehålla samma proportion.
Låt oss kalla nysilverbitens zinkinnehåll för x. Vi vet att mässingbitens zinkinnehåll är 40 % mer än detta. Om vi multiplicerar x med förändringsfaktorn 1,4 får vi alltså nysilverbitens zinkinnehåll. Bitarnas zinkinnehåll kan alltså uttryckas på följande sätt.
&Nysilver=x
&Mässing=1,4x
Nu vill vi veta hur stor andel nysilverbitens zinkinnehåll utgör av mässingbitens zinkinnehåll. Eftersom det är mässingbitens zinkinnehåll vi ska jämföra med får den utgöra Det hela
. Vi sätter in detta i andelsformeln.
Nysilverbitens zinkinnehåll är alltså ca 71 % av mässingbitens zinkinnehåll, eller annorlunda uttryckt, ca 29 % mindre.
Lägg märke till att svaret inte blev 40 %. Hur kan det komma sig? Jo, det beror på att de procentuella förändringarna är beräknade på olika "Det hela". Ökningen med 40 % är beräknad på nysilverbitens zinkinnehåll och minskningen med ca 29 % är beräknad på mässingbitens zinkinnehåll (som ju är större).
Xiaoqing har rivit ut nedanstående rabattkupong ur en tidning.
Om hon tar tre stycken pocketböcker som kostar x kr styck betalar hon 3xkr Men med rabattkupongen behöver hon bara betala 2x. Sätter vi in dessa värden i andelsformeln kan vi bestämma hur stor andel hon betalar.
Hon betalar alltså ca 67 % av det totala priset, vilket innebär att hon får ca 100-67=33 % rabatt.
I en hink med 880 gram vatten blandar man ner 20 gram socker.
Hinken innehåller 880+20=900 gram med vatten och socker. Dividerar vi delen socker med det hela kan vi beräkna andelen socker i hinken.
Andelen socker är alltså 145.
Multiplicerar vi 145 med 3 kan vi beräkna en andel som är tre gånger större.
Andelen socker ska vara 115 för att bli 3 gånger större. Mängden socker är fortfarande 20 gram.
Hela blandningen ska vara 300 gram. Om 20 gram av detta är socker måste 280 gram vara vatten. Det måste alltså avdunsta 880-280 = 600 gram vatten.
Från början var 18 av bilarna vita. Eftersom det totalt fanns 1 200 bilar innebär det att 1 200/8=150 stycken var vita. När vi tar bort 660 bilar finns det 1 200-660=540 st kvar. Av dessa är 29 vita. Vi använder formeln för att beräkna andelen och beräknar antalet vita bilar i lådan efter att de 660 bilarna i olika färger tagits bort.
Nu är antalet vita bilar 120 istället för 150 vilket innebär att 150-120=30 vita bilar togs bort.
Vi kallar antalet vita bilar man plockar bort för x. Hur många vita bilar finns det kvar då? Vi hade 150 från början så nu finns det 150-x kvar. Totalt är där 1 200-660=540 bilar så andelen vita bilar är 150-x/540. Detta ska vara lika med 29. Det ger oss en ekvation och vi kan lösa ut x.
Det plockades alltså bort 30 stycken vita bilar.
I figuren syns en likbent rätvinklig triangel. Två av triangelns sidor är delade i tre lika stora delar. Bestäm hur stor andel av triangeln som är skuggad.
Vi ritar av bilden och markerar varje delsträcka med a. Notera att det bildas tre rätvinkliga, likbenta trianglar!
Vi får en triangel med katetlängden 3a, en med 2a och en med a. Vi börjar med att ställa upp ett uttryck för den skuggade ytans area. Den får vi genom att dra bort arean av den lilla triangeln (med sidan a) från arean av den medelstora triangeln (med sidan 2a). En triangels area beräknas med formeln A = bh/2. I detta fall är både basen och höjden 2a för medelstora triangeln, a för den lilla.
Det här uttrycket är alltså arean av den blå remsan! För att veta hur stor andel detta utgör måste vi också ha arean av den största triangeln, dvs den med katetlängderna 3a. A_(3a)=3a* 3a/2=9a^2/2. Vi använder nu uttrycken för båda areor (den blå och den stora triangeln) för att beräkna andelen.
Den skuggade delen utgör alltså en tredjedel av hela triangeln.