Logga in
| 9 sidor teori |
| 19 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Skriv en ojämlikhet och en mening som representerar grafen.
Olikhet: x≥−4
Ordsats: Ett tal är minst −4
Ligger lösningsmängden i den givna grafen till vänster eller höger om ändpunkten? Vad indikerar den öppna cirkeln?
Grafen för en olikhet visar alla lösningar till olikheten. Vi kan analysera symbolerna i grafen för att identifiera lösningen.
Låt oss titta på den givna grafen!
större än eller lika med −4. Frasen
sto¨rre a¨n eller lika medindikerar att olikhetssymbolen ska vara ≥. Vi använder x som lösningsmängd.
En figur har rotationssymmetri om en rotation av 180∘ eller mindre ger en bild som passar exakt på den ursprungliga figuren. Bestäm om figuren har rotationssymmetri. Förklara din resonemang.
Nej.
Hitta figurens mittpunkt. Rotera sedan figuren runt denna mittpunkt tills den matchar sig själv exakt.
Innan vi börjar, låt oss komma ihåg vad det innebär när en figur har rotationssymmetri.
En figur har rotationssymmetri om den kan avbildas på sig själv genom en rotation på 180∘ eller mindre runt figurens mittpunkt. |
Låt oss nu ta en titt på den givna figuren.
Det verkar som att figuren inte har rotationssymmetri eftersom det inte finns några delar som ser likadana ut. För att vara säkra på att detta är fallet, låt oss först hitta figurens mittpunkt. Dess gräns är en cirkel så mittpunkten av denna figur är mittpunkten av den cirkeln.
Referera till den grafiska romanens ruta nedan. Det sista steget visas på rutnät 6. Flickorna gör en medurs rotation av 90∘ och börjar dansen igen. På ett separat papper, utvidga rutnätet och markera slutpunkten för den andra serien.
Tänk dig att en 90∘ rotation medsols sker runt en dansares högra axel.
Alma och Carmen lär sig nya danssteg. De dansar den första serien av rörelser, sedan vrider de sig 90∘ medsols och upprepar dansen. Vi vill markera slutpunkten för den andra serien. Låt oss betrakta rutnäten med dansstegen. Rutorna på rutnätena representerar golvplattorna.
Vi kommer att använda rutnät 6 för att utföra en 90∘ rotation medsols av två fötter. Vi kan tänka oss att en 90∘ rotation medsols sker runt en höger axel. Den vänstra foten kommer att stanna på samma plats.
Nu kan vi utöka rutnätet och rita alla sex steg efter en rotation.
Slutligen, låt oss rita det sista steget efter en 90∘ rotation medsols på samma rutnät som det sista steget före rotationen.
Johanna har värmt en macka som hon ska äta när hon spelar datorspel. Hon sätter igång spelet 5 minuter efter att mackan är färdig men blir så distraherad att hon glömmer att äta den i ytterligare 15 minuter. Grafen visar mackans temperatur T i ∘C som en funktion av tiden t i minuter.
Utvärdera funktionen vid t=5 och t=20. Vad representerar en negativ förändringshastighet i temperatur?
Nu sätter vi in i formeln och beräknar ändringskvoten.
Sätt in (20,23) & (5,55)
Subtrahera termer
Slå in på räknare
Avrunda till 1 decimal(er)