Logga in
| 0 sidor teori |
| 18 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
199
Kom ihåg att kvadraten på kvadratroten av ett tal är lika med talet självt.
Absolutbeloppet av ett tal är alltid positivt, även om det som står innanför är negativt. För att ett absolutbelopp ska bli 17 kan det alltså stå antingen -17 eller 17 innanför absolutbeloppstecknen. Det betyder att ekvationen har två lösningar: x=-17 och x=17.
Beräkna följande uttryck.
17 är ett positivt tal så det påverkas inte av att man tar absolutbeloppet av det. Absolutbeloppet av -23 är 23.
Vi beräknar absolutbeloppen för sig och multiplicerar sedan.
Först beräknar vi de inre absolutbeloppen och sedan det yttre.
Gäller likheten ∣f(−2)∣=f(∣−2∣) för följande polynomfunktion?
Vi beräknar de två leden i likheten separat och jämför dem sedan. Till att börja med beräknar vi |f(- 2)| för funktionsuttrycket f(x) = x^5 - 3x^3 + 7x, vilket ger |f(- 2)| = | (- 2)^5 - 3 * (- 2)^3 + 7 * (- 2) |. Vi förenklar detta.
Vi gör sedan samma sak för f(|- 2|), som kan förenklas redan innan man sätter in funktionsuttrycket eftersom |- 2| = 2. f(|- 2|) = f(2) = 2^5 - 3 * 2^3 + 7 * 2 = 22 Vi får samma värde som tidigare, så för funktionen f(x) = x^5 - 3x^3 + 7x gäller alltså likheten |f(- 2)| = f(|- 2|).
Vi gör nu samma sak för funktionen f(x) = 2x^3 - 9x - 1 och börjar med att beräkna |f(- 2)|, vilket ger
|f(- 2)| = | 2 * (- 2)^3 - 9 * (- 2) - 1 |.
Vi förenklar.
Vi gör sedan motsvarande beräkning för f(|- 2|). f(|- 2|) = f(2) = 2 * 2^3 - 9 * 2 - 1 = - 3 Vi får alltså inte samma värde den här gången, så likheten gäller inte, |f(- 2)| ≠ f(|- 2|).
Ragnar försöker övertala sin vän Tina att det går precis lika bra att beräkna ∣a∣+∣b∣ som ∣a+b∣ med förklaringen att "allt blir ju ändå positivt i slutändan." Motivera varför Ragnar har fel.
Ragnars metod för absolutbelopp fungerar när a och b har samma tecken, men när ett av talen är positivt och det andra är negativt kommer |a| + |b| inte vara lika med |a + b|. Man kan visa detta med ett motexempel där likheten inte gäller. Exempelvis kan vi sätta in a = 2 och b = - 3 och jämföra. För |a| + |b| får vi |a| + |b| = |2| + |- 3| = 2 + 3 = 5, medan för |a + b| får vi |a + b| = |2 + (- 3)| = |2 - 3| = |- 1| = 1. Vi har hittat ett exempel på a och b där uttrycken inte ger samma resultat, så de kan inte vara lika med varandra.
Detta kan också motiveras med en geometrisk tolkning. |2| + |- 3| är summan av avståndet mellan 0 och 2 på en tallinje och avståndet mellan 0 och - 3, dvs. 5.
Med det andra uttrycket får man istället |2 + (- 3)| = |2 - 3|, vilket kan tolkas som avståndet mellan 2 och 3, alltså 1.
Det första uttrycket representerar alltså en summa av avstånd medan det andra bara representerar ett avstånd.
Rita grafen till följande funktion.
Vi ska rita grafen till y=|x|, och delar upp det i två delar: positiva x och negativa x.
När det som står innanför absolutbeloppstecknet är positivt så kommer absolutbeloppet inte att påverka något. Det betyder att när x är större än 0 kommer funktionsvärdet inte att påverkas av absolutbeloppet och man får att grafen för y = |x| är identisk med den för y = x då x ≥ 0. För x=0 får vi funktionsvärdet 0, dvs. grafen nuddar origo.
När vi istället sätter in negativa x gör absolutbeloppet att funktionsvärdet byter tecken och blir positivt. Detta teckenbyte kan representeras av ett minustecken framför den funktionen vi ritade för positiva x, dvs. y=- x då x ≤ 0. För negativa x speglar vi alltså grafen till y=x för att få y=|x|. Grafen hamnar då ovanför x-axeln på motsvarande positiva tal.
Uttrycket |x| ger endast positiva värden pga. absolutbeloppstecknet. Men om man sätter ett minustecken framför |x| byter de positiva värdena tecken och blir negativa. Vi speglar alltså grafen till y= |x| från förra uppgiften i x-axeln.
För att illustrera detta undersöker vi några exempel.
x | - |x| | Förenkla |
---|---|---|
- 2 | - |- 2| | - 2 |
- 1 | - |- 2| | - 1 |
0 | - |0| | 0 |
1 | - |1| | - 1 |
2 | - |2| | - 2 |
För funktionen y=- |x| innebär detta att samtliga funktionsvärden byter tecken och hamnar under x-axeln på motsvarande negativa värde
Lägg märke till att denna funktion inte är på formen y=|f(x)| utan på formen y=- |f(x)|, vilket gör att grafen i det här fallet hamnar nedanför x-axeln.