Logga in
| 8 sidor teori |
| 17 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
En funktion är en omvandlingsregel som tar ett värde, gör om det enligt regeln och ger tillbaka ett nytt värde. Till exempel tar funktionen y=x+3 invärdet x, som kan vara vilket tal som helst, lägger till 3 och ger tillbaka resultatet som utvärdet y. Ibland skriver man även f(x)=x+3, där f är namnet på funktionen och x+3 kallas funktionsuttrycket.
f av 7.
Nedan syns grafen till funktionen g(x)=2x−5.
x=300
Multiplicera faktorer
Subtrahera term
De funktionsvärdet är g(300)=595.
Utvärdera den givna funktionen vid den givna inmatningen.
En värdetabell är ett diagram som hjälper till att organisera och visualisera information. Den används ofta för att visa relationen mellan två variabler.
x | y |
---|---|
0 | 0 |
1 | 3 |
2 | 6 |
3 | 9 |
4 | 12 |
5 | 15 |
2y-värdet
6.Detta representeras vanligtvis med notation (2,6).
En graf är ett sätt att beskriva en funktion i ett koordinatsystem. Grafen byggs upp av en mängd punkter som illustrerar funktionen. Klicka på vilken punkt som helst på grafen för att se dess koordinater.
Följ dessa steg för att rita grafer på räknaren.
Tryck först på knappen Y= och skriver sedan in funktionsuttrycken på raderna Y1, Y2 osv. Använd knappen X,T,θ,n för att skriva x. Om en funktion börjar med ett minustecken måste man trycka på (-) och inte −.
För att rita upp grafen trycker man på GRAPH. Om grafen inte syns kan man behöva ändra inställningarna för koordinatsystemet.
Genom att trycka på TRACE kan man läsa av x- och y-värde för någon punkt på grafen. Om man vill flytta markören och läsa av andra punkter använder man höger- och vänsterpilarna. Med uppåt- och nedåtpilarna byter man graf om det finns fler än en inritad.
Man kan också själv sätta in ett x-värde och låta räknaren beräkna y-värdet genom att trycka på 2ND och TRACE och välja value.
Nu kan man välja vilket x-värde man är intresserad av.
Trycker man på ENTER visas funktionens y-värde för detta x-värde och markören ställer sig även där.
Om man vill rita fler grafer går man tillbaka till funktionsfönstret Y= och skriver in dem på nya rader. Byt rad med ENTER.
Om man nu trycker på GRAPH kommer alla funktioner man skrivit in att ritas upp.
Man kan också välja bort funktioner genom att flytta markören till likhetstecknet och trycka på ENTER.
Om man nu trycker på GRAPH kommer endast Y1 och Y3 att ritas upp i koordinatsystemet.
För att välja tillbaka Y2 trycker man på likhetstecknet en gång till.
intersect.Se till att placera markören så nära skärningspunkten som möjligt.
Efter att ha angett ekvationerna kan vi rita deras grafer genom att trycka på GRAPH.
intersect.
Nu kommer vi att se grafen igen. Vi måste välja första och andra kurvan innan vi gissar var skärningspunkten ligger. Se till att placera markören så nära skärningspunkten som möjligt.
Graferna skär varandra i punkten (1,5).
Vi bestämmer funktionsvärdet f(1) genom att först sätta in x=1 och beräkna.
f(1) är alltså lika med 3.
På samma sätt som i den förra deluppgiften beräknar vi f(0) genom att byta ut x mot 0.
Vi fortsätter på samma sätt och ersätter x med - 3.
f(3) betyder funktionens värde när x=3. Vi beräknar det genom att sätta in x=3 i funktionsuttrycket.
Funktionsvärdet f(3) är alltså 26.
Vi bestämmer funktionsvärdet f(3) genom att byta ut x mot 3 och beräkna värdet av funktionsuttrycket.
Funktionsvärdet f(3) är alltså lika med 8.
På samma sätt som i den förra deluppgiften sätter vi in x=0 i f(x).
f(0) är lika med 5.
Vi fortsätter på samma sätt som i föregående deluppgifter och ersätter x med - 3.
f(- 3) är alltså lika med 20.
I koordinatsystemet är grafen till funktionen f(x) ritad.
Vi ska ange de x-värden där y = 0, dvs. där grafen till f(x) skär x-axeln. Dessa x-värden kan vi läsa av direkt.
De sökta punkternas x-koordinater är alltså x = -2, x = 1 och x = 5, vilket är samma sak som funktionens nollställen.
Funktionen f(x) har ritats in i ett koordinatsystem.
Vi kan läsa av direkt i vilket x-värde grafen skär x-axeln.
Det gör den för x=1. Längs med hela x-axeln är y-koordinaten 0 så linjen skär x-axeln i punkten (1,0).
Från grafen ser vi att linjen skär y-axeln när y=-2.
Längs med hela y-axeln är x-koordinaten 0 så punkten är (0,-2).
Skissa för hand grafen till den funktion som beskrivs av värdetabellen.
x | y |
---|---|
-2 | -3 |
0 | -1 |
2 | 1 |
3 | 2 |
Från värdetabellen kan vi avläsa punkterna (-2,-3), (0,-1), (2,1) och (3,2). Vi markerar dessa i ett koordinatsystem.
Vi kan nu rita en graf genom dessa punkter. De verkar ligga längs en rät linje, så vi ritar en sådan.
Grafen visar hur Benrik cyklar till jobbet en morgon.
Benrik cyklar som snabbast när grafen är brantast. Ju brantare graf desto längre sträcka cyklar hon under en given tidsperiod vilket betyder att hon håller en högre hastighet. Från grafen ser vi att hon cyklar som snabbast i mellan t=10 och t=15.
Genomsnittshastigheten för hela cykelturen beräknar vi genom att dela den totala resvägen med den totala tiden det tog att cykla till arbetsplatsen. Vi har redan konstaterat att det tog Benrik 40 minuter att cykla 10 kilometer till jobbet. Genomsnittshastigheten blir alltså
v=10km/40min=0.25 km/min.
Vad ska stå istället för a, b, c, och d i i följande värdetabell för funktionen y=3x−2.
x | y |
---|---|
0 | a |
1 | b |
2 | c |
3 | d |
En värdetabell visar koordinaterna för ett antal punkter för en funktion. Vi vet vilka x-värden som ska ingå i värdetabellen och genom att sätta in dessa i funktionen kan vi beräkna deras motsvarande y-värden.
x | 3x-2 | y |
---|---|---|
0 | 3* 0-2 | - 2 |
1 | 3* 1-2 | 1 |
2 | 3* 2-2 | 4 |
3 | 3* 3-2 | 7 |
Värdetabellen består av x- och y-kolumnen.
x | y |
---|---|
0 | - 2 |
1 | 1 |
2 | 4 |
3 | 7 |