Logga in
| 13 sidor teori |
| 11 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Primära faktorer | Minsta gemensamma nämnare |
---|---|
10=2⋅5 | 2⋅2⋅5=20 |
20=2⋅2⋅5 |
Tjugondelari detta uttryck kan betraktas som en enhet. Detta innebär att divisionen kan ses som 18 kilogram dividerat med 3 kilogram, så vi kan ta bort enheterna för att göra beräkningen enklare. Slutligen, förenkla resultatet.
Emil planerar att såga en träbit som är 5 meter lång. Han vill att snitten ska skapa lika stora delar.
Dela upp i termer
Dela upp bråk
Beräkna kvot
Skriv 6+41 som 641
En diagram kan användas för att modellera divisionen av 5 med 54. Dela varje meter av det 5-meter långa träet i 5 lika delar.
Observera att varje av de mindre delarna representerar 51 av en meter. Bestäm sedan hur många av de 54-meter långa bitarna som ryms inom träet.
Det finns 6 av dem. Längden på den återstående delen är 51 av en meter. Observera att den återstående delen också är 41 av 54. Detta bekräftar att det resultat som hittades algebraiskt är korrekt.
Det finns genvägar för att hitta de ömsesidiga inverserna av specifika typer av tal, såsom naturliga tal, heltal, bråk, och decimaltal.
Typ | Ömsesidig invers | Exempel |
---|---|---|
Naturligt tal a | a1 | Den ömsesidiga inversen av 2 är 21. |
Heltal a, a=0 | a1 | Den ömsesidiga inversen av 6 är 61. |
Bråk ba, b=0 | ab | Den ömsesidiga inversen av 23 är 32. |
Decimal a | a1 | Den ömsesidiga inversen av 0.2 är 0.21. |
När man dividerar ett naturligt tal med ett bråk, multipliceras talet med den ömsesidiga inversen av bråket. Principen gäller också när man dividerar ett bråk med ett annat.
Att dividera ett bråk med ett annat bråk är detsamma som att multiplicera det första bråket med det andra bråkets inverterade värde.
ba÷dc=ba⋅cd
får platsi täljaren. I detta exempel, oavsett hur många nollor som försöks få plats i 5, kommer talet 5 aldrig att nås.
Att dividera med 0 blir då omöjligt. |
Emil springer till den närmaste färgaffären. Han börjar bli trött efter att ha sprungit 32 av vägen från garaget till färgaffären. Han tar en kort paus.
Förläng med 3
Multiplicera faktorer
Förläng med 5
Multiplicera faktorer
Förkorta
Förenkla kvot
Appen visar slumpmässiga divisioner som involverar bråk. Hitta den motsvarande kvoten för den givna divisionen. Förkorta svaret till sina lägsta termer. Om svaret är ett naturligt tal, skriv det som ett bråk med nämnaren 1.
Emil har 6 träbitar. Varje bit har en längd på 54 meter. Den totala arean av bitarna är 153 kvadratmeter.
Multiplicera 54 med 6 för att hitta den totala längden.
Hur bör formeln skrivas så att bredden kan hittas?
Dividera bråk
Multiplicera bråk
Dela upp i faktorer
Förkorta
Förenkla kvot
Emil tillbringade 165 timmar med att bygga en låda och 1121 timmar med att måla den. Hur många gånger längre tid tog det att bygga lådan än att måla den? Skriv svaret som ett blandat tal.
Tänk på följande fråga. 1121 gånger vilket tal är 165?
Uttryck frågan matematiskt. Kan det skrivas som ett divisionsproblem?
Dividera bråk
Multiplicera bråk
Dela upp i faktorer
Förkorta
Förenkla kvot
Multiplicera faktorer
Dela upp i termer
Dela upp bråk
Beräkna kvot
Skriv 1+139 som 1139
Appen visar ett divisionsuttryck som involverar minst ett blandat tal. Hitta den angivna kvoten. Förkorta svaret. Om svaret är ett naturligt tal, skriv det som ett bråk med nämnaren 1.
ba÷dc=ba⋅cd
För att dela ett bråk med ett naturligt tal, tänk på varje naturligt tal som ett bråk med nämnaren 1. Sedan genomförs divisionen genom att använda samma steg.
ba÷c=ba⋅c1
I denna lektion diskuterades också varför det är inte möjligt att dividera med noll. Detta beror på att det inte finns något tal som blir ett givet tal när det multipliceras med noll.
Hitta ömsesidigheten för varje nummer.
Kom ihåg att reciproken av ett icke-nolltal är 1 delat med det talet. Utöver detta resulterar deras produkt i 1.
Icke-noll nummer | Ömsesidig | Produkt |
---|---|---|
a | 1/a | a * 1/a=1 |
Men vi vill hitta reciproken av en bråk. Det finns ett enkelt sätt att göra det. Vi byter plats på täljaren och nämnaren i bråket.
Fraktion | Ömsesidig |
---|---|
a/b | b/a |
Vi kan nu hitta reciproken av 2 5 med hjälp av denna information. Vi kommer att byta plats på täljaren och nämnaren. cc Bråk & Invertera bråk [0.5em] 2/5 & 5/2 Vi kan testa våra resultat genom att kontrollera om produkten av dessa tal är 1. Låt oss göra det!
Detta bekräftar att reciproken av 25 är 52.
Vi kommer att hitta reciproken av talet 7. Kom ihåg att reciproken av ett naturligt tal är 1 delat med det talet.
Naturligt tal | Ömsesidig |
---|---|
a | 1/a |
Nu när vi har denna information kan vi skriva reciproken av 7. cc Tal & Invertera bråk [0.5em] 7 & 1/7 Återigen kan vi kontrollera vårt resultat genom att se om produkten av dessa tal är 1.
Detta bekräftar att reciproken av 7 är 17.
Utvärdera varje uttryck. Förenkla svaret.
Tänk på att dividera två bråk är samma sak som att multiplicera det första bråket med det inverterade värdet av det andra bråket. 17/9 14=1/7 * 14/9 Vi kommer nu att multiplicera bråken. Kom ihåg att produkten av två bråk är lika med produkten av täljarna över produkten av nämnarna.
Vi kan nu förenkla det resulterande bråket. I detta fall är 7 den största gemensamma faktorn för 14 och 63. Med hjälp av denna information kan vi skriva om täljaren och nämnaren i det resulterande bråket.
Den givna divisionen är lika med 29. 1/7÷9/14=2/9
Vi kan använda en annan metod för att utföra divisionen. Låt oss börja med att skriva om uttrycket så att alla tal är bråk innan vi beräknar uttrycket. Vi kan skriva vilket heltal som helst som ett bråk med nämnaren 1.
Sedan kan vi göra nämnarna för bråken desamma genom att multiplicera nämnaren i 41 med 4. Därefter kan vi förkorta nämnarna.
Detta bråk är i sin enklaste form. Resultatet av divisionen är då 316. 34/4=3/16
Återigen, låt oss börja med att skriva om uttrycket så att alla tal är bråk.
Vi kan nu multiplicera det första bråket med reciproken av det andra bråket.
Resultatet av denna division är 10. 2/15=10
Hitta varje kvot.
Vi kommer först att skriva om talen i uttrycket som bråk.
Nästa steg är att multiplicera det första bråket med reciproken av det andra bråket för att hitta kvoten.
Observera att 12 är lika med 2 * 6. Detta innebär att vi kan förenkla täljaren och nämnaren innan vi multiplicerar.
Kvoten är 52, vilket är ett oegentligt bråk. Låt oss skriva det som ett blandat tal.
Resultatet av divisionen är då 2 12. 6 ÷ 2 25=2 12
Vi kan hitta den givna kvoten genom att följa samma steg som vi följde i föregående del. Låt oss först skriva om talen.
Vi kan nu multiplicera 125 med reciproken av 61, vilket är 16.
Den givna kvoten är 25. 2 25÷ 6 =2/5
Utvärdera varje uttryck. Skriv svaret i enklaste form.
Vi vill dividera ett blandat tal med ett bråk. 3 13/56 Vi kommer att börja med att skriva om det blandade talet som ett bråk med en täljare som är större än nämnaren.
För att utföra division med bråk kan vi likställa nämnarna för bråken. Observera att när vi multiplicerar nämnaren i 103 med 2, får vi 6 vilket är nämnaren i 56.
Vi kan förkorta de gemensamma nämnarna, eftersom de är likvärdiga faktorer som inte ändrar bråkens värde. 206/56&=20/5 [1em] &=4 Resultatet av att dividera dessa bråk är 4.
Vi har en division av ett bråk med ett blandat tal.
1416/1 34
Vårt första steg för att hitta denna kvot är att omvandla det blandade talet till ett oegentligt bråk. Låt oss göra det!
Vi kan använda en annan metod än i Del A för att dividera bråken. Kom ihåg att [[Metod bråk|dividera bråk]] är detsamma som att multiplicera det första bråket med [[Begrepp bråk|den omvända]] av det andra bråket. Låt oss göra det!
Kvoten är lika med 12.
I det här fallet ombeds vi att hitta divisionen av två blandade tal.
4 39/1 79
Låt oss börja med att omvandla de blandade talen till oegentliga bråk.
Nästa steg är att multiplicera det första bråket med reciproken av det andra bråket.
Resultatet är ett oegentligt bråk. Vi kommer att skriva det som ett blandat tal.
Diagrammet modellerar uppdelningen av två tal.
Låt oss bara fokusera på det blå området. Vi kan se att det finns tre enheter. Varje enhet är indelad i tre små delar.
Vi ser att det blå området representerar 2 23. Vi vet att diagrammet används för att modellera en division. Låt oss gå igenom vad division betyder.
Division |- Denna operation representerar processen att beräkna hur många gånger en mängd är innesluten inom en annan mängd.
Vi ser att två delar av storleken ett och ett tredje får plats inom en del av storleken två och två tredjedelar. Vi kommer att notera detta i det givna diagrammet.
Med tanke på definitionen av division och diagrammet kan vi säga att dividenden är 2 23 och divisorn är 1 13. Då kan vi skriva följande uttryck. 2 23 ÷ 1 13 Observera att kvoten är lika med 2 eftersom två enheter av storleken ett och ett tredje kan få plats i två och två tredjedelar.