{{ 'ml-label-loading-course' | message }}
{{ toc.name }}
{{ toc.signature }}
{{ tocHeader }} {{ 'ml-btn-view-details' | message }}
{{ tocSubheader }}
{{ 'ml-toc-proceed-mlc' | message }}
{{ 'ml-toc-proceed-tbs' | message }}
Lektion
Övningar
Rekommenderade
Tester
Ett fel uppstod, försök igen senare!
Kapitel {{ article.chapter.number }}
{{ article.number }}. 

{{ article.displayTitle }}

{{ article.intro.summary }}
Visa mindre Visa mer expand_more
{{ ability.description }} {{ ability.displayTitle }}
Inställningar & verktyg för lektion
{{ 'ml-lesson-number-slides' | message : article.intro.bblockCount }}
{{ 'ml-lesson-number-exercises' | message : article.intro.exerciseCount }}
{{ 'ml-lesson-time-estimation' | message }}
Procenttal används ofta för att beskriva förändringar eller jämförelser i olika situationer. I många fall kan totalsumman, den del som procenttalet representerar, eller själva procenttalet vara okänt. Denna lektion utforskar hur ekvationer och procenttal samverkar för att hitta saknad information genom följande koncept.
  • Ekvationer och balansmetoden
  • Ekvationer och procent
Teori

Ekvationer och balansmetoden

En ekvation är ett matematiskt uttryck som använder ett likhetstecken för att visa att två uttryck har samma värde. Ekvationer innehåller vanligtvis tal och variabler.

Equation 7x - 4 = 2x + 6. Left side (7x - 4) and right side (2x + 6) are labeled, with the equal sign in the center connecting them.
En ekvation kan lösas med balansmetoden. Denna metod innebär att samma operationer tillämpas på båda sidor av ekvationen tills variabeln är isolerad på ena sidan.
En lösning till en ekvation är ett värde på variabeln som, när det ersätts i den ursprungliga ekvationen, resulterar i ett sant påstående. Ersätt för i ekvationen för att verifiera denna lösning.
Teori

Ekvationer och procent

Kom ihåg att ett bråktal är ett förhållande som jämför en del med en helhet.
Förhållandet kan skrivas om för att hitta delen.
Denna ekvation är särskilt användbar när man arbetar med procent och förändringsfaktorer eftersom procent är bråk med nämnaren Till exempel, för att hitta av är bråket och helheten är
Detta betyder att av är Denna relation hjälper till att lösa problem som involverar ökningar, minskningar, förändringar över tid och jämförelser av mängder i olika situationer.
Exempel

Svenska Flora och Fauna Utmaning

Emil och hans vänner spelar ett roligt spel om svensk flora och fauna.

Students-hiking-trail.jpg

Emil tar sig an utmaningar och får poäng av möjliga. Varje rätt svar ger poäng, medan varje fel svar ger poäng. Hur många utmaningar fick Emil rätt på?

Ledtråd

Låt representera antalet utmaningar som Emil klarade korrekt. Skapa uttryck för poäng som tjänats in och poäng som dragits av. Subtrahera de avdragna poängen från de intjänade poängen och sätt detta lika med totalpoängen för att skapa en ekvation.

Lösning

Låt representera antalet utmaningar som Emil klarade rätt. Varje korrekt utmaning ger poäng. För att hitta det totala antalet poäng som erhållits för de korrekta utmaningarna, multiplicera med
Emil tog sig an totalt utmaningar. Eftersom han klarade utmaningar rätt, ger antalet utmaningar han fick fel. För varje felaktig utmaning dras poäng av. För att beräkna det totala antalet poäng som dras av, multiplicera antalet felaktiga utmaningar med
Emil avslutar med poäng av Denna total ska motsvara de poäng som tjänats in för korrekta utmaningar minus de poäng som dragits av för felaktiga utmaningar. Denna information hjälper till att ställa upp följande ekvation.
Lös ekvationen för att hitta värdet på Börja med att ta bort parenteserna. Eftersom det finns ett minustecken framför parenteserna, ändra tecknen på termerna inuti när du tar bort dem. Förenkla sedan ekvationen och använd balansmetoden för att isolera
Detta betyder att Emil svarade rätt på av totalt utmaningar.
Exempel

Sveriges OS-medaljer i Rio

Cirkeldiagrammet nedan visar fördelningen av medaljer som Sverige vann i de olympiska spelen i Rio uppdelat efter typ.

Ett cirkeldiagram som visar Sveriges medaljfördelning från OS i Rio 2016. Guldmedaljer utgör 18 %, silvermedaljer utgör 55 %, och bronsmedaljer är totalt 3 stycken.
a Hur många medaljer vann Sverige totalt vid OS i Rio
b Hur många silvermedaljer vann Sverige vid OS i Rio

Ledtråd

a Uttryck alla medaljantal som procenttal. Använd sedan ekvationen för att hitta det totala antalet medaljer som Sverige vann, där totala antalet medaljer är helheten i denna situation.
b Använd det totala antalet medaljer som Sverige vann och ekvationen för att beräkna antalet silvermedaljer, som är delen i detta fall.

Lösning

a I cirkeldiagrammet visas antalet silver— och guldmedaljer med hjälp av procenttal. Antalet bronsmedaljer anges som ett faktiskt antal istället för som en procentandel.
Ett cirkeldiagram som visar Sveriges medaljfördelning från OS i Rio 2016. Guldmedaljer utgör 18 %, silvermedaljer utgör 55 %, och bronsmedaljer är totalt 3 stycken.
Kom ihåg att procenttalen i ett cirkeldiagram alltid summerar till Detta innebär att summan av och den saknade procentandelen för bronsmedaljer kommer att vara Skriv denna situation som en ekvation och lös för
Detta innebär att bronsmedaljer utgör av det totala antalet medaljer Sverige vann i alla tre kategorier. För att hitta det totala antalet medaljer kan följande fråga ställas:
Denna fråga kan lösas med hjälp av följande samband.
I detta fall motsvarar delen och bråket är Sätt in denna information i ekvationen och lös för helheten för att hitta det totala antalet medaljer Sverige vann.
Eftersom bråkdelar av en medalj inte kan vinnas, innebär detta att Sverige vann totalt medaljer i Rio
b Nästa uppgift är att hitta antalet silvermedaljer som Sverige vann i Rio Det är känt att av Sveriges totala medaljer är silver. Tidigare fastställdes att Sverige vann totalt medaljer
Denna fråga kan lösas med samma förhållande för delen.
Observera att är helheten och är andelen. Sätt in denna information i ekvationen och beräkna resultatet.
Återigen, eftersom delar av medaljer inte kan vinnas betyder detta att Sverige vann sex silvermedaljer i Rio
Exempel

Observation av krympande glaciär

År täckte Storglaciären ungefär kvadratkilometer. År hade den krympt till cirka kvadratkilometer.

Storglaciaren.jpg

Bestäm förändringsfaktorn för glaciärens storlek under den åriga perioden och avrunda till två decimaler.

Ledtråd

Börja med att hitta procentuell förändring med hjälp av formeln för procentuell minskning. Dra sedan av procentförändringen från för att hitta förändringsfaktorn.

Lösning

För att hitta förändringsfaktorn för denna minskning, börja med att beräkna procentuell förändring. Eftersom detta är en minskning, använd formeln för procentuell minskning.
Glaciären täckte kvadratkilometer år vilket är det ursprungliga värdet. Den krympte över tid, och år täckte den bara kvadratkilometer. Detta nya värde, tillsammans med det ursprungliga, kan användas i formeln för procentuell minskning för att beräkna hur mycket glaciärens storlek har förändrats.
Detta innebär att det område som täcks av glaciären minskar med ungefär För att hitta förändringsfaktorn, dra nu bort från Talet representerar hela eller det ursprungliga värdet. Att subtrahera från visar hur stor del av den ursprungliga storleken som återstår efter minskningen.
Förändringsfaktorn är Detta tal representerar den del av den ursprungliga glaciärstorleken som finns kvar efter minskningen. Det betyder att glaciären år var cirka av sin ursprungliga storlek från år
Exempel

Geologiklubben medlemstillväxt

Förra terminen hade geologiklubben medlemmar. Den här terminen ökade medlemsantalet med

a Bestäm förändringsfaktorn för denna ökning.
b Hur många medlemmar har klubben nu?

Ledtråd

a Skriv procentökningen som ett decimaltal och addera till det för att hitta förändringsfaktorn.
b Beräkna det nya medlemsantalet genom att multiplicera förändringsfaktorn med antalet medlemmar från förra terminen.

Lösning

a Geologiklubben såg en ökning med i medlemsantalet den här terminen jämfört med förra terminen. Eftersom representerar hela det ursprungliga antalet, addera till för att hitta förändringsfaktorn, som speglar tillväxt från denna utgångspunkt.
Detta innebär att antalet medlemmar i geologiklubben denna termin är gånger antalet medlemmar från förra terminen.
b Antalet medlemmar den här terminen kan beräknas med hjälp av förändringsfaktorn. För att göra detta, multiplicera antalet medlemmar från förra terminen med
Geologiklubben har nu medlemmar den här terminen.
Exempel

Sveriges högsta berg

Kebnekaise är Sveriges högsta berg med en höjd på meter.

Kebnekaise-Mountain.jpg

a Sarektjåkkå, en annan framstående topp, är lägre än Kebnekaise. Hur hög är Sarektjåkkå? Avrunda till närmaste meter.
b Om Kebnekaise och Sarektjåkkå tillsammans representerar av alla namngivna berg i Sverige, ungefär hur många namngivna berg finns det i landet? Avrunda till närmaste hundratal.

Ledtråd

a Beräkna förändringsfaktorn. Multiplicera Kebnekaises höjd med denna faktor för att hitta Sarektjåkkås höjd.
b Använd ekvationen Tänk på att promille är bråk med nämnaren

Lösning

a Det är givet att Sarektjåkkå är eller kortare än Kebnekaise. För att hitta förändringsfaktorn mellan höjden på Kebnekaise och Sarektjåkkå, subtrahera från Denna beräkning hjälper till att bestämma hur mycket mindre Sarektjåkkå är jämfört med Kebnekaise.
Detta betyder att höjden på Sarektjåkkå är gånger höjden på Kebnekaise. För att hitta den faktiska höjden på Sarektjåkkå, multiplicera denna förändringsfaktor med höjden på Kebnekaise. Höjden på Kebnekaise är meter.
Kebnekaise är bara meter högre än Sarektjåkkå!
Graf som visar Kebnekaise på 2096 meter och Sarektjåkkå på 2090 meter, med en mycket liten höjdskillnad.
b Det är givet att bergen Kebnekaise och Sarektjåkkå representerar av alla namngivna berg i Sverige. För att hitta det ungefärliga antalet namngivna berg i Sverige, överväg följande fråga.
Denna fråga kan lösas med följande samband.
Detta eftersom promille bara är bråk med nämnaren I detta fall är delen och bråket är Helheten saknas, så sätt in denna information i ekvationen och lös för helheten.
Om man avrundar detta tal till närmaste hundratal visar det att det finns ungefär namngivna berg i Sverige.
Avslut

Hitta helheten, delen eller andelen

Denna lektion skriver om definitionen av en andel, förhållandet mellan en del och en helhet, för att få följande samband.
Detta sätt att omformulera definitionen gör det tydligare hur saknad information — såsom delen, andelen eller helheten — kan bestämmas när de andra två är kända. Det är särskilt användbart vid hantering av procentuella förändringar, eftersom procent är andelar med nämnaren

Procentuella förändringar

I procentuella förändringsproblem justeras bråket för att återspegla ökningar eller minskningar. Till exempel, när ett pris ökar med blir bråket Omvänt ändrar en minskning med bråket till För att illustrera detta, betrakta två fall för en jacka som kostar kronor, ett med en minskning på och det andra med en ökning på

Heltal Andel Del (Försäljningspris)
Ökning
Minskning
Kom ihåg att detta samband också kan användas i många andra situationer, såsom att mäta förändringar över tid, hitta proportioner i recept eller analysera befolkningstillväxt.
Laddar innehåll