Logga in
| 10 sidor teori |
| 10 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
En talserie är en följd av tal som är ordnade enligt en viss regel. Varje tal i serien kallas en term. Till exempel kan vi titta på en talserie där varje tal är 2 större än det föregående.
Här är skillnaden mellan den första och andra termen samma som skillnaden mellan den andra och tredje, och så vidare. Denna skillnad kallas för den gemensamma differensen i talserien. Den gemensamma differensen kan också vara negativ. Titta på följande sekvens där värdena minskar:
Beroende på antalet termer kan en talserie vara ändlig eller oändlig. Eftersom det inte är möjligt att lista alla element i en oändlig serie är det vanligt att sätta tre punkter efter några termer för att indikera att serien fortsätter oändligt baserat på ett specifikt mönster.
Varje term i en talföljd kan hittas genom att använda den allmänna uttrycket för sekvensen. Om n representerar positionen för en term i sekvensen, kan ett allmänt uttryck för sekvensen skrivas i följande form.
an+b
Det första steget blir att bestämma differens. För att göra detta subtrahera en term i sekvensen från nästa term. 6-1=5 eller 11-6=5 Den gemensamma skillnaden i talföljden är 5.
Eftersom den gemensamma skillnaden är 5, kommer variabeltermen att vara 5n. Differens &* Variabel 5&* n
För vissa talföljder är varje term ett multipel av den gemensamma skillnaden. I dessa fall är det numeriska termen 0 . För andra sekvenser kan den första termen användas för att hitta det numeriska termen av uttrycket för sekvensen när n=1. Hitta detta värde för variabeltermen i den givna sekvensen. För n= 1 5 * 1=5 Denna produkt är 5, men notera att den första termen i sekvensen är 1. 1, 6, 11, 16, ... För att få 1 från 5* 1=5, subtrahera 4 från produkten. För n= 1 5 * 1 - 4= 1 ✓ Därför är det numeriska termen av den exempelvis talföljden 4.
Det allmänna uttrycket för den givna talföljden är slutfört. 5n-4 Vilket som helst tal i sekvensen kan beräknas genom att använda denna regel.
n | Talföljd |
---|---|
1 | 1 * 5-4 =1 ✓ |
2 | 2 * 5-4=6 ✓ |
3 | 3 * 5-4=11 ✓ |
4 | 4 * 5-4=16 ✓ |
n | n * 5-4=5n-4 |
Allmänt uttryck | 5n-4 |
Lucas undersöker en bok med mystiska siffror. Han hittar en formel som visar en talföljd: -7n+5.
Lucas och Molly stötte på följande talföljd på en sida i en bok.
12, 20, 28, 36, ...
n | Talföljd |
---|---|
1 | 8(1)+4=12 ✓ |
2 | 8(2)+4=20 ✓ |
3 | 8(3)+4=28 ✓ |
4 | 8(4)+4=36 ✓ |
n | 8n+4 |
Eftersom de erhållna talen är desamma som talföljden kan vi dra slutsatsen att den allmänna regeln 8n+4 är korrekt.
Skriv en allmän regel för att uttrycka antalet cirklar i varje figur.
Börja med att räkna antalet cirklar i varje figur.
Observera att det finns en konstant differens mellan antalet cirklar i på varandra följande figurer. Därför representerar antalet cirklar en talföljd.
n | Talföljd |
---|---|
1 | 3(1)+1=4 ✓ |
2 | 3(2)+1=7 ✓ |
3 | 3(3)+1=10 ✓ |
n | 3n+1 |
I de följande figurerna representerar cirklarna de personer som kan sitta runt ett bord av olika längder. Använd appen för att förutsäga nästa figur i mönstret.
Eftersom det finns en konstant skillnad mellan antalet cirklar i på varandra följande figurer, representerar antalet cirklar en talföljd.
Detta betyder att det kommer att finnas 4 bord i den fjärde figuren och antalet människor runt dem kommer att vara 2 fler än antalet i den tredje figuren, eller 8+2=10 människor. Den fjärde figuren kommer att ha 4 bord och 10 människor.
n | Talföljd |
---|---|
1 | 2(1)+2=4 ✓ |
2 | 2(2)+2=6 ✓ |
3 | 2(3)+2=8 ✓ |
n | 2n+2 |
Eftersom de erhållna numren är desamma som antalet cirklar i varje diagram kan den allmänna regeln 2n+2 användas för att hitta resten av termerna i talföljden.
Minns de begrepp som introducerades och användes i denna lektion.
Begrepp | Definition |
---|---|
Mönster | En upprepad förändring av tal, former, färger, handlingar eller andra element |
Talföljd | En uppsättning tal som ordnas enligt en viss regel |
Term | Elementen i talföljden |
Differens | Det fasta belopp som läggs till varje term för att få nästa term i en talföljd |
I denna lektion introducerades talföljder och vi undersökte hur de kan användas och tolkas på följande sätt:
Om en lista med siffror är en talföljd, så är differens mellan två på varandra följande termer konstant. När vi undersöker vår följd ser vi att detta inte är fallet. 32 -2 → 30 -4 → 26 -6 → 20 Skillnaderna mellan de på varandra följande siffrorna är inte desamma. Därför representerar denna lista inte en talföljd.
Om vi noggrant observerar differens mellan varje på varandra följande termer, kan vi beskriva mönstret för talföljden. Här kan vi se att skillnaden från en term till nästa är 20.
Vi ser att varje term kan hittas genom att lägga till 20 till den föregående. Därför är svaret C.
Vi kan utöka mönstret för att hitta nästa tre termer i sekvensen.
De följande tre termerna är 87, 107, och 127.
Hitta den saknade termen i talföljden.
Term | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
Talföljd | 1,5 | 4,3 | 5,7 |
Term | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
Talföljd | 3 45 | 4 25 | 5 35 |
Vi vet att den givna listan av nummer representerar en talföljd, vilket innebär att differensen mellan två på varandra följande termer måste vara densamma för alla par av på varandra följande termer. Låt oss beräkna differensen mellan den fjärde och tredje termen.
Differensen är 1,4. Låt oss subtrahera 1,4 från den tredje termen för att hitta den andra termen. 4,3 - 1,4 = 2,9 Den saknade termen i talföljden är 2,9. Notera också att varje term kan hittas genom att addera 1,4 till den föregående termen. Vi kan använda detta mönster för att kontrollera att vår lösning är korrekt.
Låt oss börja med att hitta skillnaden mellan den första och andra termen.
Den andra termen är 35 större än den första termen. Om vi följer detta mönster, kommer den tredje termen vara 4 25 plus 35.
Den saknade termen i talföljden är 5. Låt oss börja från början av talföljden och lägga till 35 till varje term för att säkerställa att vår lösning är korrekt.
En oändlig talföljd beskrivs med följande formel. 3n+23
Vi vill hitta vilken term i den givna talföljden som är lika med 116. Vi kan använda den givna allmänna regeln för att hjälpa oss. Låt oss sätta det givna uttrycket lika med 116 och lösa för n.
Vi fann att 116 är den 31^\text{a} termen i talföljden.
Nu vill vi avgöra om 1 023 finns i den givna talföljden. Den här gången sätter vi det givna uttrycket lika med 1 023 och ser om n är ett naturligt tal.
Eftersom vi slutade med ett decimaltal vet vi att 1 023 inte ingår i talföljden.
Skriv den allmänna regeln för den givna talföljden.
Vi vill skriva en allmän regel för den givna talföljd. Låt oss börja med att hitta differensen mellan de på varandra följande termerna. 4 +12 ⟶ 16 +12 ⟶ 28 +12 ⟶ 40 ... Den gemensamma differensen är 12. Nu kommer vi att skriva den variabla termen av uttrycket som produkten av differensen och den variabla n, där n representerar positionen av termen i sekvensen. 12n Observera att vi inte kan få den första termen 4 genom att använda denna produkt. n= 1 ⇒ 12( 1)=12 För att få den första termen måste vi subtrahera 8 från produkten. 12 - 8= 4 ✓ Därför är den numeriska termen i talserien -8. Nu när vi känner till de variabla och numeriska termerna kan vi slutföra den allmänna regeln för denna sekvens. 12n - 8 Låt oss använda de givna termerna i sekvensen för att kontrollera om vårt uttryck är korrekt.
n | Talföljdd 12n-8 |
---|---|
n=1 | 12(1)-8=4 ✓ |
n=2 | 12(2)-8=16 ✓ |
n=3 | 12(3)-8=28 ✓ |
n | 12n-8 |
Eftersom vi slutade med samma siffror som i den givna talserien kan vi dra slutsatsen att regeln för den nte termen i denna talserie är 12n-8.
Vi vill skriva den allmänna regeln för den givna talserien. Låt oss först hitta den gemensamma differensen. 15 -7 ⟶ 8 -7 ⟶ 1 -7 ⟶ - 6 ... Observera att termerna minskar. Detta är rimligt eftersom differensen mellan termerna är - 7. Nu kan vi skriva den variabla termen. -7n Låt oss sätta n=1 i denna produkt för att se om det ger den första termen i sekvensen. n= 1 ⇒ -7( 1)=-7 Den första termen i sekvensen är 15. Differensen mellan -7 och 15 är 22, så vi måste lägga till 22 till denna produkt för att få den första termen. -7 + 22= 15 ✓ Detta betyder att vår numeriska term är 22. Vi kan nu slutföra vår allmänna regel. -7n + 22 Låt oss använda vår allmänna regel för att se om vi får de första termerna i sekvensen.
n | Talföljd 12n-8 |
---|---|
n=1 | -7(1)+22=15 ✓ |
n=2 | -7(2)+22=8 ✓ |
n=3 | -7(3)+22=1 ✓ |
n | -7n+22 |
Regeln för den nte termen i den givna talserien är - 7n+22.
Heichi håller koll på antalet sidor han läser under en viss tidsperiod. Timmarna han läser och antalet sidor han läser visas i tabellen.
Timmar, n | Sidor lästa |
---|---|
1 | 20 |
2 | 35 |
3 | 50 |
Vi får en tabell som visar antalet timmar Heichi spenderar med att läsa och det motsvarande antalet sidor han har läst vid den angivna tiden.
Timmar, n | Sidor lästa |
---|---|
1 | 20 |
2 | 35 |
3 | 50 |
Vi vill skriva en allmän regel för att hitta antalet sidor Heichi kan läsa på n timmar. Låt oss bara betrakta antalet sidor just nu. De kan bilda en ökande talföljd. Låt oss kontrollera om det finns en konstant differens mellan på varandra följande termer.
Detta är en nummerföljd med en första term på 20 och en gemensam skillnad på 15. Låt oss nu skriva vår variabelterm som produkten av skillnaden och den variabel n. Variabelterm 15n Observera att för n= 1, ger variabeltermen 15( 1)=15. Detta är inte lika med den första termen i nummerföljden. För att få 20, behöver vi lägga till 5 till produkten. Detta innebär att den numeriska termen för den allmänna regeln är 5. 15n + 5 Låt oss kontrollera vår allmänna regel genom att sätta in n=1, 2, och 3 i den och se om vi får samma talföljd.
Term, n | Talföljd |
---|---|
n=1 | 15(1)+5=20 ✓ |
n=2 | 15(2)+5=35 ✓ |
n=3 | 15(3)+5=50 ✓ |
Eftersom regeln uppfyller dessa termer är den korrekt. Denna regel ger oss antalet sidor Heichi kan läsa på n timmar.