Logga in
| 9 sidor teori |
| 19 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
I ett koordinatsystem kan punkter markeras med hjälp av koordinater. Koordinater är talpar skrivna i formen (x,y). Det första talet representerar positionen längs x-axeln, och det andra talet representerar positionen längs y-axeln.
En kommatecken eller semikolon används vanligtvis för att separera värdena inom parentes. Om koordinaterna innehåller decimaler, används semikolon för att separera värdena, till exempel (3,6;2,8).
Ett koordinatsystem är ett rutnät som bildas genom att en vertikal tallinje skär en horisontell tallinje vid deras nollpunkter. Punkten där linjerna skär varandra är origo. Den horisontella tallinjen kallas vanligtvis x-axeln och den vertikala tallinjen kallas vanligtvis y-axeln.
Bestäm punkternas koordinater.
Rita en horisontell linje från punkten till y-axeln och en vertikal linje från punkten till x-axeln.
Vi börjar med punkt A. x-koordinaten läser vi av på den horisontella axeln och y-koordinaten på den vertikala. Man skriver x-koordinaten först, och sedan y, precis som i alfabetet. Punkt A har alltså koordinaterna (2,3).
Graf:
Avstånd mellan punkterna: 10
Flytta horisontellt från origo antalet enheter som anges av x-koordinaten och vertikalt antalet enheter som anges av y-koordinaten för att plotta varje ordnat par i ett koordinatsystem.
Koordinater skrivs på formen (x,y), så punkten (−3,1) har x-koordinaten −3 och y-koordinaten 1. Vi placerar ut punkten.
Nu gör vi på samma sätt med (7,1) som har x-koordinaten 7 och y-koordinaten 1.
Nu ska avståndet bestämmas. Eftersom de har samma y-koordinat kan vi direkt bestämma avståndet genom att antingen räkna rutorna, eftersom varje ruta är 1 längdenhet, eller genom att beräkna skillnaden mellan punkternas x-koordinater.
Identifiera koordinaterna för den givna punkten genom att skriva koordinaterna i formen (x,y), där x representerar x-koordinaten och y representerar y-koordinaten. Alternativt, dra den givna punkten till önskad position.
I ett koordinatsystem producerar skärningen mellan x-axeln och y-axeln fyra regioner som kallas kvadranter. Kvadranterna är numrerade moturs från den övre högra kvadranten som Kvadrant I till Kvadrant IV i nedre högra hörnet. Tecknen på koordinaterna för en punkt kan bestämmas baserat på vilken kvadrant punkten ligger i.
När man ritar ett koordinatsystem för hand kan man välja skala på axlarna och hur de ska graderas. På grafräknaren kan denna typ av inställningar göras på två olika sätt.
Tryck på WINDOW.
Inställningarna för Xmin
och Xmax
avgör var koordinatsystemets x-axel börjar och slutar. På motsvarande sätt kan Ymin
och Ymax
justeras för att ändra på y-axeln. Xscl
står för x scale, och bestämmer hur långt det ska vara mellan varje markering på x-axeln. Motsvarande gäller för Yscale.
Genom att trycka på GRAPH ritas det önskade koordinatsystemet upp.
Här följer några olika exempel på vilka val som kan vara användbara om man trycker på knappen ZOOM.
Xminoch
Yminär −10 och
Xmaxoch
Ymaxär 10, och båda skalorna är 1, kan man välja
6 : ZStandard.
1 : ZBox.
Då visas det koordinatsystem man ställt in senast och en markör. Med piltangenterna går man till den punkt man vill ska utgöra ena hörnet i det nya koordinatsystemet och trycker på ENTER.
Sedan flyttar man markören till det andra hörnet och trycker på ENTER.
Då ritas den markerade delen upp i hela fönstret.
ZoomFit.Den ställer automatiskt in ett fönster som räknaren tror passar funktionen.
Det är dock inte säkert att man får önskat resultat.
Då kommer man till det fönster man hade senast och en markör visas. Man ställer markören där man vill att centrum av det nya koordinatsystemet ska visas.
Därefter trycker man på ENTER för att visa det in- eller utzoomade koordinatsystemet.
Ett koordinatsystem har fyra kvadranter som ger information om tecknen för en punkts x- och y-koordinater. I följande applet ska du identifiera i vilken kvadrant den givna punkten ligger.
Vi börjar med att markera var och en av de tre punkterna i ett koordinatsystem.
Punkterna kan vi nu binda ihop med linjer. Då ser vi att punkterna utgör hörn i en rätvinklig triangel.
Arean av en triangel kan vi beräkna enligt Area = Bas * Höjd/2. Vi behöver alltså triangelns bas och höjd. Vi låter basen vara avståndet mellan punkterna (3,-2) och (-2,-2), medan höjden är avståndet mellan punkterna (-2,6) och (-2,-2). Dessa avstånd läser vi av direkt i koordinatsystemet: Bas = 5le. och Höjd = 8le. Nu kan vi beräkna triangelns area.
Triangelns area är alltså lika med 20 a.e.
Punkt A ligger 5 le. till vänster om och 2 le. ovanför origo.
Punkt A ligger 5 le. till vänster om origo, (0,0), så x-koordinaten minskar med 5, dvs. vi får x = -5. Den ska även ligga 2 le. ovanför origo, så y-koordinaten blir 2. Koordinaterna för punkten är alltså (-5,2).
Punkt B ska ligga 2 le. till höger om punkt A, så x-koordinaten blir -3. Punkten ligger 5 le. under A, så även y-koordinaten blir -3.
Punkt B:s koordinater är alltså (-3,-3).
Punkt C ligger 5 le. till höger om punkt B, så x-koordinaten blir 2. Den ligger även 4 le. ovanför B, så y-koordinaten blir 1.
Punkt C:s koordinater är (2,1).
En rektangel har hörn i punkterna (−6,4), (1,4) och (1,1) i ett koordinatsystem.
Vi markerar punkterna i ett koordinatsystem och sammanbinder dem med en vågrät och lodrät linje. Då får vi två av sidorna i rektangeln.
Den sista punkten bör finnas rakt under punkten (- 6,4) och rakt till vänster om punkten (1,1). Den bör alltså ha samma x-värde som (- 6,4) och samma y-värde som (1,1). Då får vi punkten (- 6, 1), som tillsammans med de andra punkterna skapar en rektangel.
Punktens koordinater är (- 6,1).
Rektangelns area beräknas genom att multiplicera långsidan med kortsidan. Från koordinatsystemet kan vi läsa av att längden är 7 le. och att bredden är 3 le.
Längderna är 7 och 3. Rektangelns area blir då 3 * 7 = 21 a.e.
Punkterna A och B ligger i 2:a respektive 4:e kvadranten.
Punkt A ligger i 2:a kvadranten.
Alla punkter i 2:a kvadranten ligger till vänster om y-axeln, vilket betyder att de har ett negativt x-värde. De ligger även ovanför x-axeln vilket innebär att deras y-koordinat är positiv. Med olikhetstecken kan vi skriva detta x < 0 och y > 0.
Punkt B ligger i 4:e kvadranten.
Alla punkter i 4:e kvadranten ligger till höger om y-axeln vilket innebär att x-koordinaten är positiv. De ligger även under x-axeln så y-koordinaten är negativ. Vi kan sammanfatta det med x > 0 och y < 0.