| {{ 'ml-lesson-number-slides' | message : article.intro.bblockCount }} |
| {{ 'ml-lesson-number-exercises' | message : article.intro.exerciseCount }} |
| {{ 'ml-lesson-time-estimation' | message }} |
Minispelare aktiv
Om flera koordinataxlar kombineras får man ett koordinatsystem. Det kan användas för att beskriva positioner, både inom matematik och andra områden. Positionen beskrivs av punktens koordinater, ofta x och y, och skrivs på formen (x,y).
Bestäm punkternas koordinater.
Vi börjar med punkt A. x-koordinaten läser vi av på den horisontella axeln och y-koordinaten på den vertikala. Man skriver x-koordinaten först, och sedan y, precis som i alfabetet. Punkt A har alltså koordinaterna (2,3).
Punkt B har x-koordinaten −4. Men vad är y-koordinaten? Punkten ligger på x-axeln, och alla punkter på denna axel har y-koordinaten 0. Punkt B har därför koordinaterna (−4,0).
Markera punkterna (−3,1) och (7,1) i ett koordinatsystem och bestäm avståndet mellan dem.
Koordinater skrivs på formen (x,y), så punkten (−3,1) har x-koordinaten −3 och y-koordinaten 1. Vi placerar ut punkten.
Nu gör vi på samma sätt med (7,1) som har x-koordinaten 7 och y-koordinaten 1.
Nu ska avståndet bestämmas. Eftersom de har samma y-koordinat kan vi direkt bestämma avståndet genom att antingen räkna rutorna, eftersom varje ruta är 1 längdenhet, eller genom att beräkna skillnaden mellan punkternas x-koordinater.
Räknar vi rutorna ser vi att avståndet är 10 le. Vi får samma svar genom att subtrahera den minsta x-koordinaten från den största:Ett kartesiskt koordinatsystem kan delas in i fyra lika stora fjärdedelar som kallas kvadranter. De har numrerats första, andra, tredje och fjärde. Den första kvadranten är den där x och y är positiva, och sedan numreras de moturs.
När man ritar ett koordinatsystem för hand kan man välja skala på axlarna och hur de ska graderas. På grafräknaren kan denna typ av inställningar göras på två olika sätt.
Inställningarna för Xmin och Xmax avgör var koordinatsystemets x-axel börjar och slutar. På motsvarande sätt kan Ymin och Ymax justeras för att ändra på y-axeln. Xscl står för x scale, och bestämmer hur långt det ska vara mellan varje markering på x-axeln. Motsvarande gäller för Yscale. Genom att trycka på GRAPH ritas det önskade koordinatsystemet upp.
Då visas det koordinatsystem man ställt in senast och en markör. Med piltangenterna går man till den punkt man vill ska utgöra ena hörnet i det nya koordinatsystemet och trycker på ENTER.
Sedan flyttar man markören till det andra hörnet och trycker på ENTER.
Då ritas den markerade delen upp i hela fönstret.
Det är dock inte säkert att man får önskat resultat.
Då kommer man till det fönster man hade senast och en markör visas. Man ställer markören där man vill att centrum av det nya koordinatsystemet ska visas.
Därefter trycker man på ENTER för att visa det in- eller utzoomade koordinatsystemet.