Logga in
| 9 sidor teori |
| 18 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Ingen lösning.
Finns det ett reellt tal som resulterar i ett negativt tal när det multipliceras med sig självt?
Minustecknet i det andra fallet kan tolkas som ett teckenbyte. Gör man det inser man att:
Ibland definieras absolutbeloppet av ett tal a som kvadratroten ur a i kvadrat.
∣a∣=a2
försvinnereftersom kvadraten av ett tal alltid är positivt. Sedan återfås det positiva talet när man drar kvadratroten ur. Motsvarande händer om a är positivt, fast då finns det inte något minustecken som försvinner. Uttrycket a2 ger alltså alltid samma resultat som att ta absolutbeloppet av a.
En grupp forskare studerade effekten av en kemikalie på olika stammar av bakterier. Stam A började med 6000 celler och minskade med en konstant hastighet av 2000 celler per timme efter att kemikalien applicerades. Stam B började med 2000 celler och minskade med en konstant hastighet av 1000 celler per timme efter att kemikalien applicerades. När kommer stammarna att ha samma antal celler? Förklara.
Se lösning.
Skriv ett ekvationssystem och lös det grafiskt.
Som vi kan se skär graferna varandra i (4;−2). Detta är kontraintuitivt eftersom graferna beskriver antalet bakterier och det kan inte vara mindre än 0. Därför måste vi begränsa vårt värdeområde till y≥0.
När vi begränsar värdeområdet till icke-negativa värden har ekvationssystemet inga lösningar.
Stammarna har dock samma antal celler när de båda är 0 — bakterierna har ju dött. Låt oss se detta grafiskt.
±127
Tänk på ett tal som resulterar i 14449 när det upphöjs till andra potensen.
För att beräkna absolutbeloppet av ett tal eller ett uttryck på räknaren använder man kommandot abs. Det hittar man genom att trycka på MATH och sedan på högerknappen för att visa menyn NUM.
Genom att välja det första alternativet, abs, sätts det in tillsammans med en startparentes. Det man skriver inom denna parentes är det som absolutbeloppet beräknas för.
Skriv ett algebraiskt uttryck för omkretsen av simpoolen.
Vi blir ombedda att skriva ett algebraiskt uttryck för simbassängens omkrets.
Omkretsen av en figur är summan av alla dess sidolängder. Vi kan se att simbassängen har en rektangulär form. Kom ihåg att en rektangel har två par sidor med lika längd.
Låt oss addera alla sidlängder tillsammans! Omkrets= y+ y+ 2y+1+ 2y+1
Beräkna följande absolutbelopp.
Vi börjar med att förenkla uttrycket innanför absolutbeloppet så långt det går. När vi sedan beräknar absolutbeloppet kommer vi ihåg att byta tecken om det förenklade uttrycket är negativt.
Vi förkortar bråket och beräknar sedan absolutbeloppet. Kom håg att om man delar ett positivt tal med ett negativt tal så blir kvoten negativ.
Vi multiplicerar faktorerna och beräknar sedan absolutbeloppet. Kom håg att om man multiplicerar två negativa tal så blir produkten positiv.
Vi får veta att antalet elever på Parkerville High School är 21 färre än 2 gånger antalet elever på Midtown Middle School. Vi vill avgöra vilket uttryck som kan användas för att representera antalet elever på Parkerville High School. Låt oss först skriva ner vad variabeln betyder. s - elever på Midtown Middle School Låt oss nu tänka på vad vi vet. Parkerville High School har 2 gånger antalet elever på Midtown Middle School, s, minus 21 elever. Så en del av uttrycket måste vara 2* s. Eftersom det är några elever färre måste vi subtrahera den andra delen. Denna andra del är 21. Låt oss skriva ner uttrycket! 2* s - 21 = 2s-21 Det erhållna uttrycket motsvarar det från alternativ H.
Beräkna följande uttryck.
Vi börjar med att bestämma absolutbeloppen och lägger sedan ihop de värden vi får.
Vi börjar igen med att bestämma absolutbeloppen och förenklar sedan termerna.
Vi gör på samma sätt igen.