Linjär optimering på räknare
Det finns ingen automatisk funktion för att utföra linjär optimering på räknare, men man kan ha stor nytta av de verktyg som finns för att rita olikheter samt bestämma skärningspunkter mellan linjer.
Rita området som bivillkoren definierar
Inom linjär optimering är det vanligt att man har ett eller två bivillkor i form av linjära funktioner med - och -värde och två som endast anger begränsningar på och Olikhet I och II kan ritas genom att ange motsvarande linjära funktioner och sedan välja om området nedanför eller ovanför ska markeras.
Olikhet III går inte att rita ut eftersom det inte är en funktion. Olikhet IV kan ritas, men kommer göra området lite rörigare. Ett sätt att lösa detta på är att tolka de två sista olikheterna som X och Y då man ställer in räknarens koordinatsystem.
Trycker man på GRAPH får man en ganska bra överblick över området. Området som uppfyller alla olikheter är det "rutiga."
Bestäm hörnens koordinater
Vissa hörn kan man läsa av direkt. Origo, är ett sådant exempel. Koordinater för hörn som ligger i skärningspunkten mellan två funktioner kan man hitta med verktyget intersect, på samma sätt som när man löser ekvationssystem med räknare.
Hörn som ligger på - eller -axeln kan bestämmas med 1:value respektive 2:zero i CALC-menyn. Genom att välja value och X=0 kan räknaren skriva ut skärningspunkten med -axeln. Se till att rätt funktion är vald, dvs. den som begränsar området i vänsterkant.
Väljer man zero och sedan Left bound respektive Right bound kan man hitta nollstället med räknaren för den funktion som begränsar området i nederkant.
Sätt in koordinater i målfunktionen
När koordinaterna ska sättas in i målfunktionen kan man först göra detta för ett par av koordinater och sedan återanvända denna beräkning med ENTRY (2nd + ENTER). Detta är förstås inte ett måste men kan vara tidsbesparande.
Ändringar i uttrycken görs med bl.a. INS.