1a
Kurs 1a Visa detaljer
7. Tabeller och diagram
Fortsätt till nästa lektion
Lektion
Övningar
Tester
Kapitel 4
6. 

Tabeller och diagram

På den här lektionen presenteras olika sätt att använda tabeller och diagram inom matematiken. Det finns exempel på hur man kan använda linjediagram för att visa förändring över tid, som aktievärden, och cirkeldiagram för att visa en fördelning av en helhet, som elevers val av gymnasieprogram. Lektionen innehåller också information om hur man tolkar resultatet av en opinionsundersökning eller samlar information inför ett beslut. Det finns även exempel på hur man kan använda stolpdiagram och frekvenstabeller för att representera olika kategorier och frekvenser. Lektionen är en del av Mathleaks digitala plattform och erbjuder en lättanvänd lektionen för att studera matematik online
Visa mer expand_more
Inställningar & verktyg för lektion
9 sidor teori
13 Uppgifter - Nivå 1 - 3
Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet.
Tabeller och diagram
Sida av 9
I vissa sammanhang vill man samla in, presentera eller analysera större mängder information, dvs. använda statistik. Det kan t.ex. handla om att tolka resultatet av en opinionsundersökning eller samla information inför ett beslut. För att man ska kunna lita på och förstå statistiken måste den framställas korrekt och överskådligt. Ofta används något diagram som man väljer beroende på sammanhanget och vad man vill lyfta fram.

I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:

  • Frekvenstabell
  • Stolp- och stapeldiagram
  • Cirkeldiagram
  • Linjediagram

Förkunskaper

Teori

Frekvenstabell

I en frekvenstabell redovisas hur många gånger ett visst resultat förekommit, dvs. dess frekvens. Man kan t.ex. använda en sådan för att redovisa resultatet av en undersökning där elever fått svara på frågan hur många datorer har ni i din familj?

Frekvenstabell
Exempel

Gör en frekvenstabell

Tilda spelar i ett fotbollslag. De senaste matcherna har de gjort följande antal mål:
Tänk på följande frekvenstabeller.
Vilken frekvenstabell representerar lagstatistiken?

Ledtråd

Kategorierna motsvarar antalet gjorda mål. Hur många gånger gjorde laget mål?

Lösning

Det finns sex olika kategorier: mål. Till exempel gjordes det noll mål i match, och ett mål i matcher osv. Detta skrivs in i en tabell.

Mål
Frekvens

Rätt svar är tabell B.

Teori

Stolp- och stapeldiagram

Ett stolpdiagram är en grafisk representation av en frekvenstabell. Varje stolpe motsvarar en kategori, och stolparnas höjd anger frekvensen i den kategorin. Stolpdiagram används oftast när kategorierna är värden, t.ex. hur många syskon eleverna i en skola har.

stolpdiagram

Om kategorierna inte kan storleksordnas brukar man istället använda ett stapeldiagram. Man kan t.ex. redovisa vilka typer av bilar som står parkerade på en gata.

stolpdiagram
Exempel

Tolka stapeldiagrammet

Stapeldiagrammet visar en sammanfattning av vädret under ett år där höjden anger frekvensen i antal dagar.

Använd diagrammet för att avgöra hur många dagar det regnade.

Ledtråd

Identifiera höjden på alla staplar förutom den som representerar regniga dagar. Lägg ihop alla dessa frekvenser och subtrahera resultatet från Detta ger antalet dagar det regnade.

Lösning

Antalet dagar med regn ligger någonstans mellan och dagar. Staplarna för övriga väderförhållanden är dock enklare att läsa av. Vi gör detta och subtraherar summan från (vi antar att det inte är ett skottår) som är antalet dagar på ett år.

Läser man av diagrammet ser vi att året hade dagar med sol, dagar då det var mulet, åska under dagar och dagar med storm. Genom att subtrahera dessa från dagar beräknas antalet dagar det
Det regnade dagar under året.
Teori

Cirkeldiagram

Ett cirkeldiagram är en cirkulär graf som används för att visa procentandelar av olika delar inom en helhet. Cirkeln är indelad i sektorer eller skivor i olika färger, där varje skiva representerar en annan grupp av data. Storleken på varje skiva beror på dess medelpunktsvinkel, som motsvarar gruppens andel av helheten.

Cirkeldiagram som visar fyra sektorer: Grupp A i blått, Grupp B i orange, Grupp C i grönt och Grupp D i lila. Varje sektor är tydligt märkt med respektive gruppnamn och färg.

Större centrala vinklar skapar större sektorer, vilket representerar större procentandelar. Hela cirkeln representerar av datan, och varje motsvarar en central vinkel eftersom Procentandelar visas vanligtvis inom sektorerna. För små sektorer eller långa gruppnamn läggs etiketter till utanför diagrammet för att identifiera varje grupp, där etiketterna matchas med sektorernas färger.

Cirkeldiagram med etiketter utanför cirkeln som identifierar sektorerna: Grupp A i blått (50%), Grupp B i orange (25%), Grupp C i grönt (12,5%) och Grupp D i lila (12,5%). Varje sektor visar sin respektive procentandel inom diagrammet.
Exempel

Tolka cirkeldiagram

Cirkeldiagrammet visar hobbyerna för en viss grupp människor. Av de tillfrågade personerna sa att de gillar att titta på filmer/serier medan valde läsning.

Cirkeldiagram
a Hur många personer undersöktes om av personerna gillar att spela TV-spel och gillar att sporta?
b Hur många personer har sport som hobby?
c Vilken procentandel av de undersökta personerna föredrar att titta på filmer/serier?

Ledtråd

a Hur många personer valde film och läsning? Vilken procentandel representerar detta antal? Använd formeln för del av helhet.
b Multiplicera det totala antalet undersökta personer med procentandelen av personer som valde sport.
c Dividera antalet personer som valde filmer med det totala antalet undersökta personer.

Lösning

a Det sägs att av personerna valde TV-spel och valde sport. Detta gör det möjligt att bestämma procentandelen av personer som valde dessa två hobbys samt personerna som valde de andra två hobbysarna.
Videospel & Sport Film & Läsning
Det anges också att personer valde film och personer läsning. Således valde totalt personer dessa två hobbyer. Därefter kan det totala antalet tillfrågade personer hittas med hjälp av formeln för del av helhet.
Totalt deltog personer i undersökningen.
b Enligt den givna informationen valde av de undersökta personerna sport. Från den föregående delen är det känt att personer undersöktes. Multiplicering av dessa två värden ger antalet personer som valde sport.
Totalt personer valde sport.
c För att hitta procentandelen personer som valde film som hobby, dividera antalet personer som valde denna hobby med det totala antalet tillfrågade personer.
Av de undersökta personerna valde filmer.
Teori

Linjediagram

Ett linjediagram används för att visa hur en datamängd förändras i förhållande till en annan kvantitet, vilket ofta är en tidsperiod. För att skapa ett linjediagram bör en skala och intervall för koordinataxis väljas. Datapunkterna ritas sedan in och en linje som kopplar ihop punkterna dras. Överväg en tabell med värden som representerar tillväxten av en planta under flera veckor.

Växttillväxt
Vecka
Höjd (in)

Höjddata inkluderar värden från till så en skala från till tum med ett intervall av tum är rimlig. Den horisontella axeln kan representera tid i veckor och den vertikala axeln kan representera växtens höjd i tum. Nu kan punkterna plottas på ett koordinatsystem och kopplas samman.

Linjediagram
Genom att observera den uppåt- och nedåtlutande lutningen av linjerna som kopplar samman punkterna kan trenderna i datan beskrivas och framtida händelser förutsägas.
Exempel

Tolka linjediagrammet

Varje timme under ett dygn undersöktes hur många som gick över ett övergångsställe.

a Använd linjediagrammet nedan för att avgöra vid vilken tid det passerar flest personer över övergångsstället.
b Bestäm också antalet personer som gick över övergångsstället klockan

Ledtråd

a Titta på koordinaten för den högsta punktenlinjediagrammet.
b Titta på koordinaten för den punkt vars koordinat är

Lösning

a För att hitta den tid då flest personer gick över övergångsstället läser vi av värdet vid diagrammets högsta punkt.

Det gick alltså flest personer gick över övergångsstället klockan

b För att bestämma antalet personer som gick över klockan identifierar vi först vilken punkt på linjediagrammet som representerar värdet och läser sedan av motsvarande värde.

Det gick alltså personer över övergångsstället klockan

Tabeller och diagram
Laddar innehåll