Logga in
| 9 sidor teori |
| 13 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
I en frekvenstabell redovisas hur många gånger ett visst resultat förekommit, dvs. dess frekvens. Man kan t.ex. använda en sådan för att redovisa resultatet av en undersökning där 30 elever fått svara på frågan hur många datorer har ni i din familj?
Kategorierna motsvarar antalet gjorda mål. Hur många gånger gjorde laget 0 mål?
Det finns sex olika kategorier: 0–5 mål. Till exempel gjordes det noll mål i 1 match, och ett mål i 3 matcher osv. Detta skrivs in i en tabell.
Mål | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
Frekvens | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 |
Rätt svar är tabell B.
Ett stolpdiagram är en grafisk representation av en frekvenstabell. Varje stolpe motsvarar en kategori, och stolparnas höjd anger frekvensen i den kategorin. Stolpdiagram används oftast när kategorierna är värden, t.ex. hur många syskon eleverna i en skola har.
Om kategorierna inte kan storleksordnas brukar man istället använda ett stapeldiagram. Man kan t.ex. redovisa vilka typer av bilar som står parkerade på en gata.
Stapeldiagrammet visar en sammanfattning av vädret under ett år där höjden anger frekvensen i antal dagar.
Identifiera höjden på alla staplar förutom den som representerar regniga dagar. Lägg ihop alla dessa frekvenser och subtrahera resultatet från 365. Detta ger antalet dagar det regnade.
Antalet dagar med regn ligger någonstans mellan 70 och 80 dagar. Staplarna för övriga väderförhållanden är dock enklare att läsa av. Vi gör detta och subtraherar summan från 365 (vi antar att det inte är ett skottår) som är antalet dagar på ett år.
Ett cirkeldiagram är en cirkulär graf som används för att visa procentandelar av olika delar inom en helhet. Cirkeln är indelad i sektorer eller skivor i olika färger, där varje skiva representerar en annan grupp av data. Storleken på varje skiva beror på dess medelpunktsvinkel, som motsvarar gruppens andel av helheten.
Större centrala vinklar skapar större sektorer, vilket representerar större procentandelar. Hela cirkeln representerar 100% av datan, och varje 1% motsvarar en 3,6∘ central vinkel eftersom 100360∘=3,6∘. Procentandelar visas vanligtvis inom sektorerna. För små sektorer eller långa gruppnamn läggs etiketter till utanför diagrammet för att identifiera varje grupp, där etiketterna matchas med sektorernas färger.
Cirkeldiagrammet visar hobbyerna för en viss grupp människor. Av de tillfrågade personerna sa 12 att de gillar att titta på filmer/serier medan 6 valde läsning.
Videospel & Sport | Film & Läsning |
---|---|
30%+10%=40% | 100%−40%=60% |
Andel=0,60 och Delen=18
VL⋅Det hela=HL⋅Det hela
VL/0,60=HL/0,60
Slå in på räknare
a%=100a
a⋅cb=ca⋅b
Multiplicera faktorer
Beräkna kvot
Förkorta med 6
Förläng med 20
Multiplicera faktorer
100a=a%
Ett linjediagram används för att visa hur en datamängd förändras i förhållande till en annan kvantitet, vilket ofta är en tidsperiod. För att skapa ett linjediagram bör en skala och intervall för koordinataxis väljas. Datapunkterna ritas sedan in och en linje som kopplar ihop punkterna dras. Överväg en tabell med värden som representerar tillväxten av en planta under flera veckor.
Växttillväxt | |||||
---|---|---|---|---|---|
Vecka | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Höjd (in) | 1,5 | 2,3 | 4 | 6,2 | 8 |
Höjddata inkluderar värden från 1,5 till 8, så en skala från 0 till 10 tum med ett intervall av 1 tum är rimlig. Den horisontella axeln kan representera tid i veckor och den vertikala axeln kan representera växtens höjd i tum. Nu kan punkterna plottas på ett koordinatsystem och kopplas samman.
Varje timme under ett dygn undersöktes hur många som gick över ett övergångsställe.
Det gick alltså flest personer gick över övergångsstället klockan 18.
Det gick alltså 8 personer över övergångsstället klockan 14.
Ett företag säljer olika produkter och för noggrann statistik över hur försäljningen går. Till en presentation har företaget skapat stapeldiagrammet nedan där försäljningen av de olika produkterna redovisas.
Vi bestämmer vad försäljningen för varje produkt var genom att läsa av staplarnas höjd.
Försäljningen för produkt A och B var alltså 70 000kr respektive 50 000kr. På samma sätt läser vi av försäljningen på de andra produkterna: 150 000kr, 120 000kr och 180 000kr. Den totala försäljningen blir summan av dessa dvs. 570 000kr.
Varje dag på höstlovet läste José av temperaturen då han vaknade vid 11-tiden. I linjediagrammet visas resultatet.
Vi utgår från y-axeln och letar upp temperaturen 7^(∘)C. Därefter undersöker vi för vilka dagar som den uppmätta temperaturen låg på denna nivå.
7^(∘)C uppmättes vid två tillfällen: måndag och torsdag.
Medeltemperaturen bestäms genom att beräkna summan av temperaturerna och dela med antalet dagar.
Medeltemperaturen var alltså ungefär 3,3 ^(∘)C.
Under en friluftsdag fick eleverna i klass EK1ab tävla i ett antal olika grenar och fick från 0 till 5 poäng var. Stolpdiagrammet nedan visar elevernas resultat för grenen "Boll i hink".
Att en elev har fått 2 eller fler poäng
betyder att vi söker alla elever med 2, 3, 4 eller 5 poäng. Vi läser av dessa staplarnas höjd på y-axeln. T.ex. fick 7 elever 2 poäng, 11 elever 3 poäng osv.
Adderar vi antalet elever i kan vi bestämma hur många som fått 2 eller fler poäng:
7 + 11 + 6 + 2 = 26 elever.
Att en elev fått "högst 3 poäng" betyder att eleven kan ha fått 0, 1, 2 eller 3 poäng. För att beräkna andelen elever som fick högst 3 poäng använder vi sambandet mellan andelen, delen och det hela:
Andelen = Delen/Det hela.
Delen är antalet elever som fick högst 3 poäng och det hela är det totala antalet elever som tävlade. Vi läser alltså först av de fyra första stolparnas höjder.
På motsvarande sätt som i förra deluppgiften räknar vi ihop antalet elever som fått 0, 1, 2 eller 3 poäng: 3 + 4 + 7 + 11 = 25. Delen är alltså 25 elever. För att ta reda på det hela behöver vi beräkna antalet elever totalt. Lägger vi ihop antalet som fått högst 3 poäng med antalet som fått 4 och 5 poäng får vi totalt 25+6+2=33 elever. Nu kan vi beräkna andelen elever som fick högst 3 poäng.
Så ungefär 76 % av eleverna i klassen fick bara högst 3 poäng.
Några djurintresserade elever har genomfört en undersökning över hur många husdjur deras klasskamrater har. Svaren har de sammanställt i en frekvenstabell.
Antal husdjur | 0 | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|---|
Frekvens | 9 | 5 | 1 | 2 |
Att en elev har minst två husdjur betyder att eleven har två eller fler husdjur. Vi utgår från sambandet mellan andelen, delen och det hela. Andelen = Delen/Det hela. Delen är antalet elever som har två eller tre husdjur, medan det hela är det totala antalet elever. Vi går tillbaka till frekvenstabellen och gör avläsningar.
Antal husdjur | 0 | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|---|
Frekvens | 9 | 5 | 1 | 2 |
1 elev har två husdjur och 2 elever har tre husdjur, så 1+2=3 elever har minst två husdjur. Vi ser även att vi får Det hela, alltså totala antalet elever, genom att summera alla värden i raden frekvens: 9 + 5 + 1 + 2 = 17 elever. Vi kan nu beräkna andelen elever som har minst två husdjur.
Ungefär 18 % av eleverna har minst två husdjur.
Alis kompis påstår att han dricker för mycket kaffe. För att försöka motbevisa detta skriver Ali ned hur mycket kaffe han dricker per dag under ett antal veckor i en frekvenstabell.
Antal koppar | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
---|---|---|---|---|---|---|
Frekvens | 2 | 1 | 2 | 10 | 9 | 4 |
Genomsnittet (medelvärdet) beräknas här som totala antalet koppar Ali drack dividerat med antalet dagar han undersökte sitt kaffedrickande. Vi löser uppgiften i tre steg:
Det totala antalet dagar som undersökningen pågick får vi genom att addera frekvenserna (grönmarkerade).
Antal koppar | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
---|---|---|---|---|---|---|
Frekvens | 2 | 1 | 2 | 10 | 9 | 4 |
Antalet dagar var alltså 2+1+2+10+9+4=28. I nästa steg beräknar vi hur många koppar Ali drack totalt. Vi summerar alltså antalet koppar från varje kolumn. Exempelvis drack han 4 koppar 2 av dagarna. Vi visar i tabellen.
Antal koppar | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
---|---|---|---|---|---|---|
Frekvens | 2 | 1 | 2 | 10 | 9 | 4 |
Om Ali drack 4 koppar under 2 dagar blev det tillsammans 4+4=4 * 2 koppar. Vi beräknar antalet koppar på samma sätt för övriga kolumner och adderar produkterna: 4 * 2 + 5 * 1 + 6 * 2 + 7 * 10 + 8 * 9+ 9 * 4 = 203. Nu vet vi dels antalet dagar undersökningen pågick och dels hur många koppar Ali drack vilket innebär att medelvärdet kan beräknas.
Ali drack alltså i genomsnitt mer än 7 koppar per dag. Så man kan nog säga att hans kompis har rätt i att Ali borde se över sitt kaffedrickande!
På en av Svensk Bilprovnings stationer noterades antalet fel per bil under en dag. Resultatet visas i diagrammet nedan.
Hur många bilar undersöktes denna dag?
Bestäm medianen för antalet fel per bil.
Vi börjar med att läsa av hur många bilar som hade respektive antal fel. För att bestämma antalet bilar med t.ex. 0 fel läser vi av vad som står längs y-axeln där den vänstra stolpen tar slut: 9.
Om vi gör på samma sätt för alla stolpar får vi följande resultat.
9bilar hade0fel
7bilar hade1fel
5bilar hade2fel
6bilar hade3fel
2bilar hade4fel
1bil hade5fel
Totala antalet bilar som undersöktes var alltså
9+7+5+6+2+1=30st.
Medianen är talet i mitten när en mängd värden skrivits i storleksordning. För att bestämma medianen för antalet fel per bil kan vi t.ex. börja med att storlekssortera antalet fel för respektive bil. Vi får då 9 st. nollor (eftersom 9 bilar hade 0 fel), 7 st. ettor (eftersom 7 bilar hade 1 fel) osv. Det skulle se ut på följande sätt.
0 0 0 0 0 0 0 0 0 1
1 1 1 1 1 1 2 2 2 2
2 3 3 3 3 3 3 4 4 5
Eftersom det finns ett jämnt antal värden, 30 st., kommer inget tal stå direkt i mitten utan vi behöver beräkna medelvärdet av de två mittersta talen för att bestämma medianen. Det kommer vara det 15:e och 16:e talet, vilka visar sig vara ettor.
0 0 0 0 0 0 0 0 0 1
1 1 1 1 1 1 2 2 2 2
2 3 3 3 3 3 3 4 4 5
Medelvärdet av dessa tal är
1+1/2=1,
vilket innebär att medianen för antalet fel per bil är 1 st.
Uppgiften går även att lösa utan att alla värden skrivs ner i storleksordning. Vi använder då stolpdiagrammet för att bestämma vilka tal som är de 15:e och 16:e av de totalt 30 värdena. Eftersom första stolpen representerar 9 tal kan 15:e och 16:e talet inte finnas där så vi får gå vidare till nästa stolpe. Där finns ytterligare 7 tal och om vi summerar antalet värden i första och andra stolpen, 9+7=16, inser vi att 15:e och 16:e talet motsvarar två av talen i andra stolpen, dvs. två 1:or. Härifrån räknar vi ut medelvärdet på samma sätt som tidigare och får då att medianen för antalet fel per bil är 1+1/2=1st.