Logga in
| 11 sidor teori |
| 19 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Statistik är en uppsättning verktyg och tekniker som används för att samla in, organisera och tolka information. Dessa informationsbitar kallas också data, som statistiker analyserar.
En frekvenstabell används för att presentera datavärden och deras frekvenser i en viss datamängd. Tabellen listar de möjliga värdena eller utfallen av kategorin och hur många gånger varje värde eller utfall observeras. Som exempel presenteras åldrarna på en grupp studenter i en frekvenstabell.
Åldras (x) | Frekvens (f) |
---|---|
10 | 4 |
11 | 2 |
12 | 5 |
13 | 3 |
14 | 1 |
Total frekvens (n)=15 |
Åldern på individen är variabeln i denna datamängd, betecknad med x. Värdena i frekvenskolumnen f indikerar hur många studenter som har den specifika åldern. Till exempel finns det fyra studenter som är 10 år gamla. Den totala frekvensen, representerad med n, indikerar det totala antalet studenter i gruppen.
Frekvenstabell:
Mål | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
Frekvens | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 |
Lista de olika målantalen och räkna hur ofta varje antal förekommer för att få deras frekvenser.
Det finns sex olika kategorier: 0–5 mål. Till exempel gjordes det noll mål i 1 match, och ett mål i 3 matcher osv. Detta skrivs in i en tabell.
Mål | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
Frekvens | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 |
Ett cirkeldiagram är en cirkulär graf som används för att visa procentandelar av olika delar inom en helhet. Cirkeln är indelad i sektorer eller skivor i olika färger, där varje skiva representerar en annan grupp av data. Storleken på varje skiva beror på dess medelpunktsvinkel, som motsvarar gruppens andel av helheten.
Större centrala vinklar skapar större sektorer, vilket representerar större procentandelar. Hela cirkeln representerar 100% av datan, och varje 1% motsvarar en 3,6∘ central vinkel eftersom 100360∘=3,6∘. Procentandelar visas vanligtvis inom sektorerna. För små sektorer eller långa gruppnamn läggs etiketter till utanför diagrammet för att identifiera varje grupp, där etiketterna matchas med sektorernas färger.
Börja med att identifiera varje grupp i undersökningen. I detta fall finns det fem olika grupper: sport, musik, konst, läsning och naturvetenskaplig klubb. Dessa fem grupper har respektive 30, 20, 15, 25, och 10 elever.
Aktivitet | Frekvens |
---|---|
Sport | 30 |
Musik | 20 |
Konst | 15 |
Läsning | 25 |
Vetenskapsklubb | 10 |
Det totala antalet elever som deltog i undersökningen är 100, så frekvensen för varje grupp kommer att delas med detta värde för att beräkna dess relativa frekvens.
Aktivitet | Frekvens | Relativ frekvens |
---|---|---|
Sport | 30 | 10030=0,3 |
Musik | 20 | 10020=0,2 |
Konst | 15 | 10015=0,15 |
Läsning | 25 | 10025=0,25 |
Vetenskapsklubb | 10 | 10010=0,10 |
Aktivitet | Frekvens | Relativ frekvens | Medelpunktsvinkel |
---|---|---|---|
Sport | 30 | 10030=0,3 | 0,3⋅360∘=108∘ |
Musik | 20 | 10020=0,2 | 0,2⋅360∘=72∘ |
Konst | 15 | 10015=0,15 | 0,15⋅360∘=54∘ |
Läsning | 25 | 10025=0,25 | 0,25⋅360∘=90∘ |
Vetenskapsklubb | 10 | 10010=0,10 | 0,10⋅360∘=36∘ |
Börja med att rita en cirkel för att representera hela populationen av undersökningen.
Rita sedan en radie för att välja en startpunkt. Detta kan vara vilken radie som helst i cirkeln.
Justera en gradskiva med den startande radien och markera den centrala vinkeln som motsvarar den första gruppen, vilket i detta exempel är 108∘.
Rita radien som passerar genom den tidigare markeringen. Sektorn för den första gruppen är nu klar.
För att rita skivan för nästa grupp, placera gradskivan vid slutet av den föregående gruppen och markera nästa centrala vinkel.
Rita radien som passerar genom denna markering för att skapa den andra sektorn. Upprepa denna process tills varje sektor är ritad.
Slutligen, färglägg varje skiva i cirkeldiagrammet och lägg till etiketter med gruppnamn och procentandelar. Använd sidetiketter med motsvarande sektorfärger om det behövs. Var noga med att inkludera en beskrivande titel som tydligt anger vad diagrammet visar. Detta ger viktig kontext för diagrammets syfte och innehåll.
Ett stolpdiagram är en grafisk representation av en frekvenstabell. Varje stolpe motsvarar en kategori, och stolparnas höjd anger frekvensen i den kategorin. Stolpdiagram används oftast när kategorierna är värden, t.ex. hur många syskon eleverna i en skola har.
Om kategorierna inte kan storleksordnas brukar man istället använda ett stapeldiagram. Man kan t.ex. redovisa vilka typer av bilar som står parkerade på en gata.
Stapeldiagrammet visar en sammanfattning av vädret under ett år där höjden anger frekvensen i antal dagar. Använd diagrammet för att avgöra hur många dagar det regnade.
Om stapeln för regniga dagar inte motsvarar ett tydligt värde på y-axeln, summera frekvenserna för de andra väderförhållandena och subtrahera den summan från 365.
Antalet dagar med regn ligger någonstans mellan 70 och 80 dagar. Staplarna för övriga väderförhållanden är dock enklare att läsa av. Vi gör detta och subtraherar summan från 365 (vi antar att det inte är ett skottår) som är antalet dagar på ett år.
Ett linjediagram används för att visa hur en datamängd förändras i förhållande till en annan kvantitet, vilket ofta är en tidsperiod. För att skapa ett linjediagram bör en skala och intervall för koordinataxis väljas. Datapunkterna ritas sedan in och en linje som kopplar ihop punkterna dras. Överväg en tabell med värden som representerar tillväxten av en planta under flera veckor.
Växttillväxt | |||||
---|---|---|---|---|---|
Vecka | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Höjd (in) | 1,5 | 2,3 | 4 | 6,2 | 8 |
Höjddata inkluderar värden från 1,5 till 8, så en skala från 0 till 10 tum med ett intervall av 1 tum är rimlig. Den horisontella axeln kan representera tid i veckor och den vertikala axeln kan representera växtens höjd i tum. Nu kan punkterna plottas på ett koordinatsystem och kopplas samman.
Varje timme under ett dygn undersöktes hur många som gick över ett övergångsställe. Linjediagrammet nedan visar denna information.
Det gick alltså flest personer gick över övergångsstället klockan 18.
Det gick alltså 8 personer över övergångsstället klockan 14.
Histogram är, på samma sätt som stolp- och stapeldiagram, en grafisk representation av en frekvenstabell. Skillnaden är att kategorierna utgörs av intervall, inte specifika värden. En frukthandlare som vill undersöka vikterna på sina äpplen kan lättare se fördelningen om diagrammet visar som hur många äpplen som ingår i ett visst viktintervall (70–80 g, 80–90 g osv.) istället för att det finns en stolpe för varje enskilt värde. Det är förmodligen mer intressant att veta att 65 av äpplena väger mellan 100 och 110 g än om vi skulle veta att t.ex. 4 äpplen väger exakt 105 g.
Cirkeldiagrammet visar resultatet av en omröstning på en skola där man frågade eleverna om de ville ha fler vegetariska alternativ i matsalen. Totalt svarade 90 elever Ja
på undersökningen.
Nejoch 26% svarade
Vet ej?
I ett cirkeldiagram anger bitarnas storlek hur stora grupperna är. Med ögonmått kan vi se att den blå biten är störst och därför är Ja
-rösterna flest.
Vi vet att 29 % svarade Nej
och att 26 % svarade Vet ej.
Detta måste betyda att
100 % - 29 % - 26 % =45 %
svarade Ja.
Vi vet att antalet elever som svarade Ja
var 90. Sätter vi in detta i andelsformeln kan vi beräkna Det hela.
Totalt svarade 200 elever på undersökningen.
Vi använder återigen andelsformeln för att bestämma antalet elever. Andelen elever som deltog i omröstningen var 40 % och detta utgör 200 av skolans elever. Vi sätter in detta i andelsformeln och löser ut Det hela.
Totalt går det 500 elever på skolan.
I frekvenstabellen syns de fem länder som vunnit flest världsmästerskap i fotboll under perioden 1934–2014.
Land | VM-titlar |
---|---|
Brasilien | 5 |
Tyskland | 4 |
Italien | 4 |
Andra | 7 |
Skissa ett cirkeldiagram som visar frekvenstabellen och beräkna medelpunktsvinklarna.
Frekvenstabellen visar 4 rader så cirkeldiagrammet kommer ha 4 bitar. För att rita cirkeldiagrammet måste vi känna till varje bits medelpunktsvinkel och denna kan beräknas genom att multiplicera andelen vinster för respektive land med 360^(∘).
Världsmästerskapet har spelats 5+4+4+7=20 gånger. Genom att dela ländernas antal vinster med 20 kan vi bestämma vinstandelen för varje land.
Land | VM-titlar | Delen/Det hela | Andel |
---|---|---|---|
Brasilien | 5 | 5/20 | 0,25 |
Tyskland | 4 | 4/20 | 0,2 |
Italien | 4 | 4/20 | 0,2 |
Andra | 7 | 7/20 | 0,35 |
Till sist multiplicerar vi vinstandelen med 360^(∘) för att bestämma medelpunktsvinklarna i cirkeldiagrammet.
Land | Andel | Andel* 360 | Vinkel |
---|---|---|---|
Brasilien | 0,25 | 0,25* 360^(∘) | 90^(∘) |
Tyskland | 0,2 | 0,2* 360^(∘) | 72^(∘) |
Italien | 0,2 | 0,2* 360^(∘) | 72^(∘) |
Andra | 0,35 | 0,35* 360^(∘) | 126^(∘) |
Nu kan vi skissa cirkeldiagrammet.
I en skolklass har alla elever mätt sig hos skolsyster. Resultatet visas i ett histogram.
De elever som är minst 175cm långa är de som finns i någon av de tre längdklasserna till höger i histogrammet.
De staplarna har höjderna 2, 1 och 2, vilket ger totalt 5 stycken elever.
Eleverna som var mellan 160 och 180cm kan vi hitta genom att markera de längderna i histogrammet. Det är antalet elever däremellan vi är intresserade av.
Vi tittar på höjden i de markerade staplarna och summerar dem: 5+6+4+2=17. För att hitta andelen behöver vi veta hur många elever det var totalt. Det gör vi genom att summera antal elever i samtliga staplar: 3 + 2 + 5 + 6 + 4 + 2 + 1 + 2 = 25. Andelen beräknar vi nu genom att dividera delen med det hela.
Andelen elever mellan 160 och 180cm långa är 68 %.
Stapeldiagrammet visar resultatet av en undersökning som gjorts av några elever på samhällsvetenskapliga programmet. Frågan som ställdes var "Har du någon gång läst nyheter på mobilen inne på toaletten"?
Bestäm hur många personer som svarade "Vet ej" med hjälp av diagrammet och nedanstående tabell.
Svar | Ja | Nej | Vet ej |
---|---|---|---|
Andel | 0,5 | 0,3 | 0,2 |
Den första stapeln kan läsas av exakt till skillnad från de övriga. Den ligger mittemellan 160 och 200, dvs. antalet personer som svarade Ja
är 180.
Tittar vi i tabellen ser vi att antalet Ja
-svar utgör andelen 0,5 av det totala antalet svar. Vi sätter in dessa värden i andelsformeln och löser ut Det hela.
Totalt sett tillfrågades alltså 360 personer. Från tabellen vet vi hur stor andel övriga svar utgör. Vi använder återigen andelsformeln för att lösa ut Delen
:
Andelen=Delen/Det hela ⇔ Delen=Andel* Det hela.
Med denna formel beräknar vi även antalet personer som svarade Nej
respektive Vet ej
. Antal Ja
-svar var som vi minns 180 st.
Svar | Andel | Andel* Det hela | Delen |
---|---|---|---|
Nej | 0,3 | 0,3* 360 | 108 |
Vet ej | 0,2 | 0,2* 360 | 72 |
Det var alltså 72 personer som svarade Vet ej
.
En lärare har antecknat hur många elever som var närvarande under ett antal matematiklektioner. Resultatet visas i linjediagrammet. En av dagarna var alla elever på plats.
En av dagarna var hela klassen närvarande. Det måste vara den dag då flest elever var på plats dvs. på lektion 4.
Den fjärde lektionen var 24 elever närvarande så detta är hela klassen. 75 % kan vi skriva som 0,75 så 75 % av 24 elever är 24* 0,75=18. Hur många av lektionerna hade färre än 18 elever?
På 4 av lektionerna var alltså närvaron mindre än 75 %. Totalt var det 12 lektioner, så andelen blir 4/12=1/3.
Under en månad dokumenterar ett sjukhus vilka blodgrupper som deras blodgivare har.
Blodgrupp | Antal |
---|---|
A | 1232 |
B | 282 |
AB | 213 |
0 | 1020 |
Vi beräknar den relativa frekvensen för de olika blodgrupperna. För att göra detta måste antalet blodgivare först summeras: 1 232+282+213+1 020=2 747. Nu kan den relativa frekvensen beräknas genom att dela antalet givare i blodgrupperna med det totala antalet blodgivare.
Blodgrupp | Antal | Antal/Totalt antal | Relativ frekvens |
---|---|---|---|
A | 1 232 | 1 232/2 747 | ~ 45 % |
B | 282 | 282/2 747 | ~ 10 % |
AB | 213 | 213/2 747 | ~ 8 % |
0 | 1 020 | 1 020/2 747 | ~ 37 % |
Vi utgår ifrån att andelen i de olika blodgrupperna är samma under påföljande månad. Vi sätter in värdena i formeln för att beräkna den relativa frekvensen och löser ut det totala antalet blodgivare som vi kallar för x.
Antalet blodgivare kan uppskattas till 2 100st.
Tabellen visar antalet inbrott under ett antal år och hur många av dessa som löstes av polisen.
År | Inbrott | Uppklarade fall |
---|---|---|
2010 | 7543 | 842 |
2011 | 8217 | 929 |
2012 | 8023 | 899 |
2013 | 8351 | 921 |
2014 | 11974 | 910 |
2015 | 10803 | x |
Vi jämför den relativa frekvensen för antalet uppklarade inbrott under åren. Om den är onormalt låg under något år kan det signalera en strejksituation.
År | Inbrott | Uppklarade fall | Uppklarade fall/Inbrott | Relativ frekvens |
---|---|---|---|---|
2010 | 7 543 | 842 | 842/7 543 | ~ 11.2 % |
2011 | 8 217 | 929 | 929/8 217 | ~ 11.3 % |
2012 | 8 023 | 899 | 899/8 023 | ~ 11.2 % |
2013 | 8 351 | 921 | 921/8 351 | ~ 11 % |
2014 | 11 974 | 910 | 910/11 974 | ~ 7.6 % |
Den relativa frekvensen för uppklarade fall är runt 11 % från 2011 till 2013. År 2014 sjunker den dock till ~ 7.6 % vilket kan vara konsekvenserna av en strejk.
Vi förutsätter att det inte strejkas under 2015. Eftersom den relativa andelen lösta inbrott var runt 11 % borde den även vara runt det vid 2015. Mest rättvist blir det att beräkna medelvärdet av tidigare års relativa frekvenser (utom2014).
När vi vet medelvärdet av de relativa frekvenserna från föregående strejkfria år kan vi uppskatta antalet uppklarade brott, x.
År 2015 klarades uppskattningsvis 1 210 brott upp.