Logga in
| 6 sidor teori |
| 20 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Minispelare aktiv
på rad, alltså flytta dem så att där en vektor slutar börjar nästa. Man ritar sedan en ny vektor från den första vektorns startpunkt till sista vektorns slutpunkt. I rutnätet har v, u och z adderats för att bilda resultanten r.
Eftersom vektorer har både storlek och riktning måste man ta hänsyn till båda dessa egenskaper när vektorer adderas. Vektorerna u=(4,0) och v=(5,0) har samma riktning, så resultanten r=u+v kommer också få samma riktning, och vara lika lång som deras sammanlagda längd.
Resultanten får koordinaterna (9,0), dvs. summan av u och v:s respektive koordinater. Vid addition av två eller flera godtyckliga vektorer adderas x- och y-koordinaterna var för sig. Denna regel för vektoraddition brukar skrivas på följande sätt.
(a,b)+(c,d)=(a+c,b+d)
Addera vektorerna u och v.
Vi kan addera vektorerna på två sätt, algebraiskt och grafiskt. Vi visar båda.
När man adderar vektorer ska x-koordinater adderas för sig och y-koordinaterna för sig. Vi börjar alltså med att bestämma vektorernas koordinatform genom att mäta skillnaden i x- och y-led mellan start- och slutpunkterna.
Nu kan vi skriva vektorernas koordinatformer som (−3,2) och (3,4) och adderar dem.
Sätt in (3,2) & (2,−3)
(a,b)+(c,d)=(a+c,b+d)
Addera termer
a+(−b)=a−b
Summan av u och v blir alltså (5,−1).
Nu kan vi läsa av att resultanten, alltså de två vektorerna adderade med varandra, är (5,−1).
Resultanten u−v blev alltså (−4,1), dvs. differensen av x− och y-koordinaterna för sig. Generellt skrivs regeln för subtraktion av vektorer på följande sätt.
(a,b)−(c,d)=(a−c,b−d)
Subtrahera v från u.
Vi kan subtrahera vektorer på två sätt: algebraiskt och grafiskt. Vi visar båda.
Nu kan vi skriva vektorernas koordinatformer som (−1,2) och (3,5) och subtrahera dem.
Sätt in (3,5) & (−1,2)
(a,b)−(c,d)=(a−c,b−d)
a−(−b)=a+b
Addera och subtrahera termer
Differensen mellan u och v blir (4,3).
Vi parallellförflyttar nu −v så att dess startpunkt börjar i den andra vektorns slutpunkt och ritar resultanten.
Nu ser vi att resultanten är (4,3), vilket alltså är differensen mellan u och v.
När man multiplicerar en vektor med en skalär förlängs eller förkortas vektorn. Man kan säga att vektorn skalas baserat på vilket tal den multipliceras med. Exempelvis gör en multiplikation med 2 att vektorn blir dubbelt så lång. Generellt kan man skriva detta som att vektorns båda koordinater multipliceras med skalären.
a⋅(b,c)=(a⋅b,a⋅c)
Om v=(4,2) multipliceras med talet 3 får man den nya vektorn 3v=(3⋅4,3⋅2)=(12,6). Detta kan visas grafiskt genom att se multiplikation som upprepad addition. 3v är då lika med summan v+v+v.
Genom att likställa a * u+v med (-5,10) kan vi bestämma värdet på a.
För att likheten ska gälla måste x- och y-koordinaterna vara samma på båda sidor.
Detta betyder att -3a^2+7=-5.
Vi har alltså att a=±2. Men vi måste undersöka om det också blir ±2 för y-koordinaten eller om det bara blir en av dem.
Nu gör vi samma sak för y-koordinaten, vilket betyder att 4a+2=10. Men vi har ju fått två värden på a, så vi måste undersöka båda.
a=-2
Detta stämmer inte, så vi undersöker a=2.
Detta stämmer, vilket innebär att a=2.
Emil och Nils drar en jolle rakt fram med kraften 420 N. Nils har ett kortare rep än Emil så han står närmare båten.
Vektorn 420 N är resultanten av de krafter som Emil respektive Nils drar med, dvs. komposanterna e respektive n. Vi ritar ut dessa vektorer.
Genom att parallellförflytta en av vektorerna får vi en rätvinklig triangel med hypotenusan 420 N och en vinkel som är 60^(∘).
Nu kan vi använda trigonometri för att beräkna |n| eller |e|. Vi använder definitionen för cosinus för att bestämma den kortare kateten.
Den kortare kateten är 210 N. När vi vet en av kateterna och hypotenusan kan vi beräkna den sista sidan med Pythagoras sats.
Längderna av vektorerna är alltså |n|=210 och |e|≈364. Det betyder att Nils drar med kraften 210 N och Emil med kraften 364 N. Vi får att Nils drar med 154 Newton mer än Emil.
Dela upp vektorn v i två komposanter som varken är lodräta eller vågräta och som börjar i startpunkten till v.
Dela upp vektorn u i tre komposanter som varken är lodräta eller vågräta och som börjar i startpunkten till u.
För att hitta två komposanter som tillsammans bildar v börjar vi med att rita en första vektor som börjar i samma punkt som v. Slutpunkten spelar ingen roll och kan sättas var som helst i koordinatsystemet, så länge vektorn inte blir lordrät eller vågrät. Ett exempel visas nedan.
För att hitta den andra komposanten behöver man nu bara dra en vektor från första komposantens slutpunkt till slutpunkten för v. Reglerna för addition av vektorer ger att summan av dessa två komposanter kommer att vara vektorn v.
Till sist parallellförflyttar vi k_2 så att den hamnar i startpunkten till v, vilket ger ett svar på uppgiften. Hade vi satt ut ett annat k_1 hade vi fått ett annat k_2.
Med tre komposanter fungerar saker på samma sätt. Vi börjar med att sätta ut den första komposanten k_1 så att den börjar i startpunkten för u och slutar i valfri punkt. Nästa komposant k_2 börjar i denna punkt och slutar även den i en ny valfri punkt. Den sista vektorn k_3 fortsätter kedjan och slutar i ändpunkten för u. Nedan visas ett exempel.
Till sist parallellförflyttar vi k_2 och k_3 så att de hamnar i startpunkten till u.
Vi ritar vektorerna så att de börjar i samma punkt.
Det ser väldigt mycket ut som att vektorerna är vinkelräta, men det är ju inget bevis. Men låt oss då dra en vektor mellan pilspetsarna bildas en triangel som i nedanstående figur.
Om vi kan bestämma längden på alla vektorer kan vi avgöra om Pythagoras sats gäller för triangeln och gör den det är den rätvinklig. Vi beräknar längden på v och z.
Längden på v är sqrt(13).
Vektorerna v och z är båda sqrt(13) le. Hur lång är då den röda vektorn? Genom att läsa av förändringen i x- och y-led kan vi se att den har koordinatformen (-1, 5).
Vi kallar vektorn för r och bestämmer längden.
Är triangeln rätvinklig utgör sqrt(26) hypotenusa och övriga sidor kateter. Sätter vi in sidlängderna i Pythagoras sats kan vi undersöka om triangeln är rätvinklig.
Pythagoras sats gäller så vektorerna är rätvinkliga.
Vektorn v spänner upp en rätvinklig triangel med katetlängderna 2 och 3.
Den spetsiga blå vinkeln har därför tangensvärdet 23, vilket i sin tur innebär att vinkeln är arctan( 23). Vektorn z spänner också upp en rätvinklig triangel.
Den spetsiga gröna vinkelns tangensvärde blir 32, så vinkeln blir arctan( 32). Vinkeln mellan vektorerna är summan av den gröna och blå vinkeln.
Med räknaren summerar vi den blå och gröna vinkeln: arctan(2/3)+arctan(3/2)=90^(∘). Vektorerna är alltså vinkelräta mot varandra.
Vi kallar koordinaterna för vektorn v för a och b, dvs. v=(a,b). Det betyder att längden av den vektorn blir |v|=sqrt(a^2+b^2). För att bestämma längden av k* v börjar vi med att multiplicera båda led i likheten v=(a,b) med k.
Likheten gäller alltså.
Detta samband gäller endast om k är icke-negativt. Om det är negativt blir högerledet i likheten
|k*v|=k*|v|
negativt. Men |k*v| beskriver ju en längd, och längder kan inte vara negativa.