| {{ 'ml-lesson-number-slides' | message : article.intro.bblockCount }} |
| {{ 'ml-lesson-number-exercises' | message : article.intro.exerciseCount }} |
| {{ 'ml-lesson-time-estimation' | message }} |
Inom matematiken är logik läran om hur man drar korrekta slutsatser givet vissa premisser. Matematiska bevis är typexempel på hur logik tillämpas — här är varje steg tydligt och välmotiverat, bl.a. genom användning av korrekta definitioner och påståenden. Dessa kan vara axiom, dvs. grundläggande matematiska sanningar, eller bevisade satser. För att föra resonemang på ett kompakt sätt används logiksymboler.
Symbol | Innebörd | Exempel |
---|---|---|
⇒ | Implikation | P1: Figuren är en kvadrat P2: Figuren är en fyrhörning P1 ⇒ P2 |
⇔ | Ekvivalens | P1: Figuren är en kvadrat P3: Figuren har fyra rätvinkliga hörn och lika långa sidor P1 ⇔ P3 |
¬ | Negation | P1: Figuren är en kvadrat ¬P1: Figuren är inte en kvadrat |
⊥ | Motsägelse | P4: Figuren har 4 hörn P5: Figuren är en triangel (P4 och P5) ⇒⊥ |
Masumi och Povilas ska ha ett bevis-battle, och Masumi har bestämt sig för att visa att 1 är lika med 2. Povilas blir inte särskilt imponerad och kontrar med att han kan visa att a2 är ett jämnt tal om a är ett jämnt tal. Här är deras bevis.
Har de gjort rätt?
Så här långt är alltså det matematiska resonemanget korrekt. Från rad 4 till rad 5 händer dock något ogiltigt: Masumi dividerar båda led med (a−b). Detta kanske inte verkar konstigt vid första anblick men eftersom a och b är samma tal dividerar Masumi med 0 när hon dividerar med (a−b). Nolldivision är inte tillåtet så detta steg är inte giltigt!
Stegen som kommer efteråt är rätt men det spelar ingen roll: Om ett steg i beviset är fel är hela beviset fel. Vi kan alltså konstatera att Masumis bevis inte stämmer.
Detta kallas för ett direkt bevis. Ibland kan det dock vara enklare att gå åt det motsatta hållet och använda ett så kallat indirekt bevis. Då visar man istället implikationen ¬Q ⇒¬P, alltså att
För exemplet ovan visar man då att om produkten a⋅b är jämn måste minst ett av talen a och b vara jämnt. Detta är ekvivalent med ett direkt bevis och visar alltså precis samma sak.
Sedan visar man att detta leder till en motsägelse, t.ex. att 1=2 eller att jämna tal både är och inte är delbara med 2. Så länge resonemanget som leder fram till motsägelsen är korrekt kan man dra slutsatsen att ¬R är falskt, vilket betyder att det ursprungliga påståendet R måste vara sant. För implikationer på formen P⇒Q, kan motsatsen
Tula säger att ett heltal är jämnt om dess kvadrat är jämn. Visa detta med ett indirekt bevis.
VL2=HL2
Utveckla med första kvadreringsregeln
Förenkla potens & produkt
(ab)c=acbc
Bevis | Strategi | Tillämpning |
---|---|---|
Direkt | P⇒Q | Anta att a och b är udda och visa att a⋅b är udda |
Indirekt | ¬Q⇒¬P | Anta att produkten a⋅b är jämn och visa att minst en av a och b måste vara jämn |
Motsägelse | P och ¬Q ⇒⊥ | Anta att a och b är udda samt att produkten a⋅b är jämn och visa att detta leder till en motsägelse |