2a
Kurs 2a Visa detaljer
5. Budgetering
Lektion
Övningar
Tester
Kapitel 6
9. 

Budgetering

Denna lektion fokuserar på budgetering, en process som är avgörande för att planera sin ekonomi. Den förklarar att när man skapar en budget, är det ofta lämpligt att använda ett kalkylprogram, eftersom dessa har inbyggda räknefunktioner som underlättar arbetet. Hur man organiserar informationen i en budget kan variera, men det är bra att använda rubriker och tydliga beskrivningar av vad de olika värdena står för. Dessutom bör värden som hör ihop placeras på samma rad eller kolumn. Slutligen, för att beräkna resultatet, subtraherar man de totala kostnaderna från intäkterna.
Visa mer expand_more
Inställningar & verktyg för lektion
5 sidor teori
12 Uppgifter - Nivå 1 - 3
Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet.
Budgetering
Sida av 5

Budgetering handlar om att planera sin ekonomi. Behöver jag spara pengar för att ha råd med julklappar? Kan företaget göra en nyanställning till våren? Räcker skattepengarna till en skolsatsning? För att få en överblick över de pengar man får in och de man gör av med kan man använda en budget.

I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:

  • Budgetering
  • Budget
  • Budget med kalkylprogram
Koncept

Budget

Att göra en budget innebär att man gör en uppskattning av kommande intäkter och kostnader. Denna prognos baseras ofta på tidigare intäkter och kostnader samt antaganden om hur dessa kommer förändras i framtiden. Tabellen visar ett företags budget för första kvartalet ett visst år. Intäkter och kostnader har sorterats in under olika rubriker och resultatet längst ner får man genom att subtrahera kostnaderna från intäkterna.

Månad Januari Februari Mars
Intäkter (kr)
Försäljning
Kostnader (kr)
Lön
Telefoni
Övrigt
Resultat (kr)
Resultat
Idag använder man ofta kalkylprogram för att ställa upp en budget. Sådana program har inbyggda räknefunktioner som underlättar arbetet.
Exempel

Ställ upp en budget

Vide ska starta upp en djuraffär med två typer av varor: kattsaker och hundsaker. Ställ upp ett exempel på en budget för djuraffärens intäkter och kostnader under den första månaden.

Svar

Exempelsvar:

Månad 1
Intäkter (kr)
Försäljning
Kostnader (kr)
Hyra
Kattsaker
Hundsaker
Lön
Transport
Ränta
Resultat (kr)
Resultat före skatt
Skatt
Resultat

Ledtråd

Skriv tabellen som innehåller alla kostnader och intäkter för detta företag.

Lösning

Vi börjar med att enbart titta på kostnaderna. För att komma igång måste Vide hyra en lokal och köpa in varor. Utöver detta behöver han transportera varorna till butiken samt ta ut lön. Vi listar kostnaderna för första månaden i en tabell. Eftersom vi inte vet några detaljer om exempelvis storleken på butiken får vi göra uppskattningar.

Hyra kr
Kattsaker kr
Hundsaker kr
Lön kr
Transport kr
Summa kr
Kostnaderna är på kr, så för att komma igång måste Vide låna kr från banken. Om vi antar att årsräntan för lånet är betyder det att han ska betala kr i ränta första året. Det ger en månadsränta på
Vi utgår ifrån att lånet är amorteringsfritt under första året. Om vi också antar att samtliga varor blir sålda och att Vide säljer sakerna för över inköpspriset blir intäkterna under första månaden
Vi kan nu ställa upp en budget för första månaden. Vi räknar inte med någon vinst och då betalas heller ingen skatt.
Månad 1
Intäkter (kr)
Försäljning
Kostnader (kr)
Hyra
Kattsaker
Hundsaker
Lön
Transport
Ränta
Resultat (kr)
Resultat före skatt
Skatt
Resultat

Enligt prognosen kommer alltså resultatet första månaden att bli en förlust på ca kr, vilket inte är ovanligt för en nystartad butik. För att gå med vinst i framtiden behöver Vide antingen minska kostnaderna eller öka intäkterna.

Digitala verktyg

Budget med kalkylprogram

När man ska göra en budget är det ofta lämpligt att använda ett kalkylprogram, eftersom dessa har inbyggda räknefunktioner som underlättar arbetet.

1
Ställa upp budget
expand_more

Hur man väljer att ordna informationen i en budget varierar, men det är bra att använda rubriker och tydliga beskrivningar av vad de olika värdena står för. Det är också bra att värden som hör ihop står på samma rad/kolumn.

2
Beräkna resultatet
expand_more
För att beräkna resultatet börjar man med att markera den cell där resultatet ska hamna, t.ex. C10. Sedan subtraherar man de sammanlagda kostnaderna från intäkterna genom att använda något av de inbyggda summakommandona
beroende på vilket språk programmet är på. När man valt den cell som resultatet ska hamna i markerar man cellen där intäkterna finns, C4. Därefter skriver man ett minustecken samt "=sum(" och markerar de celler med kostnader som ska summeras, C6-C8. Sist trycker man på enter.

Istället för att markera cellerna kan man även välja att skriva "=C4-sum(C6:C8)" och trycka enter.

3
Flera identiska beräkningar
expand_more

För att beräkna motsvarande resultat på flera ställen behöver man inte göra om hela proceduren igen. Om man markerar C10, tar tag i lilla rutan i cellens hörn och drar åt höger så kommer motsvarande beräkningar ske i kolumner D och E automatiskt.

Exempel

Att använda ett kalkylprogram

Använd ett kalkylprogram för att räkna ut resultatet i Vides budget för försäljning av katt- och hundartiklar.

Svar

se lösning.

Ledtråd

Mata in budgeten i ett kalkylprogram, identifiera var resultatet ska visas och skriv en funktion för det.

Lösning

För att räkna ut budgetens resultat med ett kalkylprogram, följ dessa tre steg.

Att sätta en budget

Använd först budgettabellen som skapades i föregående exempel.

Månad 1
Intäkter (kr)
Försäljning
Kostnader (kr)
Hyra
Kattsaker
Hundsaker
Lön
Transport
Ränta

Mata in dessa uppgifter i ett kalkylprogram med rubriker och tydliga beskrivningar av vad de olika värdena representerar.

Budget i ett kalkylprogram

Beräkna resultatet

För att beräkna resultatet, börja med att markera cellen där resultatet ska stå, t.ex. C13. Kom ihåg att resultatet är skillnaden mellan de totala intäkterna och de totala kostnaderna.
För att definiera resultatfunktionen, välj först cellen där inkomsten finns, C4. Skriv sedan ett minus och =sum( och välj cellerna med kostnaderna som ska summeras, C6-C11. Avsluta med att trycka på enter.
Budget i ett kalkylprogram

Istället för att välja cellerna kan du också välja att skriva =C4-sum(C6:C8) och trycka på enter.

Flera identiska beräkningar

Om det fanns data för månad , , och så vidare, finns det inget behov av att upprepa hela proceduren. Välj istället C13, ta tag i den lilla rutan i cellens hörn och dra åt höger. På så sätt kommer de motsvarande beräkningarna att utföras automatiskt i kolumnerna D och E.


Budgetering
Laddar innehåll