Logga in
| 4 sidor teori |
| 12 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Att göra en budget innebär att man gör en uppskattning av kommande intäkter och kostnader. Denna prognos baseras ofta på tidigare intäkter och kostnader samt antaganden om hur dessa kommer förändras i framtiden. Tabellen visar ett företags budget för första kvartalet ett visst år. Intäkter och kostnader har sorterats in under olika rubriker och resultatet längst ner får man genom att subtrahera kostnaderna från intäkterna.
Månad | Januari | Februari | Mars |
Intäkter (kr) | |||
---|---|---|---|
Försäljning | 125000 | 130000 | 145000 |
Kostnader (kr) | |||
Lön | 65000 | 65000 | 65000 |
Telefoni | 2000 | 2000 | 2000 |
Övrigt | 1800 | 1800 | 1800 |
Resultat (kr) | |||
Resultat | 56200 | 61200 | 76200 |
Vide ska starta upp en djuraffär med två typer av varor: kattsaker och hundsaker. Ställ upp ett exempel på en budget för djuraffärens intäkter och kostnader under den första månaden.
Vi börjar med att enbart titta på kostnaderna. För att komma igång måste Vide hyra en lokal och köpa in varor. Utöver detta behöver han transportera varorna till butiken samt ta ut lön. Vi listar kostnaderna för första månaden i en tabell. Eftersom vi inte vet några detaljer om exempelvis storleken på butiken får vi göra uppskattningar.
Hyra | 20000 kr |
---|---|
Kattsaker | 50000 kr |
Hundsaker | 50000 kr |
Lön | 26000 kr |
Transport | 5000 kr |
Summa | 151000 kr |
Månad 1 | |
Intäkter (kr) | |
---|---|
Försäljning | 140000 |
Kostnader (kr) | |
Hyra | 20000 |
Kattsaker | 50000 |
Hundsaker | 50000 |
Lön | 26000 |
Transport | 5000 |
Ränta | 1259 |
Resultat (kr) | |
Resultat före skatt | −12259 |
Skatt | 0 |
Resultat | −12259 |
Enligt prognosen kommer alltså resultatet första månaden att bli en förlust på ca 12000 kr, vilket inte är ovanligt för en nystartad butik. För att gå med vinst i framtiden behöver Vide antingen minska kostnaderna eller öka intäkterna.
Istället för att markera cellerna kan man även välja att skriva "=C4-sum(C6:C8)" och trycka enter.
Henrik och Jesper har precis studerat klart och ska starta ett IT-företag tillsammans. De har gjort en lista på saker de tror sig behöva till sitt företag.
Eftersom det är ett IT-företag och de listat ett antal saker som har med IT att göra, får vi utgå ifrån att de är de nödvändigaste. Datorer, internet och mjukvarulicenser är alla saker som de inte kan klara sig utan, så de måste köpas in. Utöver detta kan ett bokföringsprogram vara nödvändigt för att de ska kunna hålla koll på sina kostnader.
Om företaget bara består av två personer är ett bra sätt att spara pengar att sitta hemma hos någon och jobba. På så vis slipper man kostnaden för kontorslokal. Övriga saker på listan kan de förmodligen klara sig utan till att börja med.
Lola har gjort en budget för höstterminen. Hon vill kunna lägga undan varje månads resultat på ett sparkonto.
Månad | Sept | Okt | Nov | Dec |
Intäkter (kr) | ||||
---|---|---|---|---|
Studiebidrag | 1050 | 1050 | 1050 | 1050 |
Kostnader (kr) | ||||
Mobil | 290 | 290 | 290 | 290 |
Kläder | 0 | 400 | 0 | 0 |
Mat & fika | 100 | 100 | 200 | 100 |
Hygien & smink | 150 | 100 | 100 | 50 |
Fritid | 250 | 100 | 100 | 50 |
Julklappar | 0 | 0 | 0 | 450 |
Resultat (kr) | ||||
Resultat | 260 | 60 | 360 | 110 |
Resultatet varje månad beräknas genom att vi subtraherar respektive månads kostnader från dess intäkter. För september får vi exempelvis 1050-290-100-150-250=260kr. Gör vi likadant för övriga månader får vi följande resultat.
Månad | Sept | Okt | Nov | Dec |
Intäkter (kr) | ||||
---|---|---|---|---|
Studiebidrag | 1050 | 1050 | 1050 | 1050 |
Kostnader (kr) | ||||
Mobil | 290 | 290 | 290 | 290 |
Kläder | 0 | 400 | 0 | 0 |
Mat & fika | 100 | 100 | 200 | 100 |
Hygien & smink | 150 | 100 | 100 | 50 |
Fritid | 250 | 100 | 100 | 50 |
Julklappar | 0 | 0 | 0 | 450 |
Resultat (kr) | ||||
Resultat | 260 | 60 | 360 | 110 |
Hon sparar alltså 260 kr först månaden, 60 kr andra månaden, osv. Totalt beräknar hon då att kunna spara 260+60+360+110=790 kr.
Kristian har gjort ett utkast till en privat budget för det kommande året. Vad bör stå i den tomma cellen?
Kvartal | j-m | a-j | j-s | o-d |
Intäkter (kr) | ||||
---|---|---|---|---|
Studiebidrag | 3150 | 3150 | 1050 | 3150 |
Sommarjobb | 0 | 0 | 6900 | 0 |
Kostnader (kr) | ||||
Mobil | 750 | 750 | 750 | 750 |
Busskort | 0 | 0 | 600 | 0 |
Hygien | 300 | 300 | 300 | 300 |
Kläder | 600 | 400 | 600 | 200 |
Mat & fika | 300 | 600 | 1000 | 300 |
Presenter | 300 | 0 | 200 | 500 |
Fritid & resa | 400 | 600 | 2000 | 600 |
Resultat (kr) | ||||
Resultat | 500 | 500 | 2500 | 500 |
Den tomma rutan är i den tredje kolumnen, d.v.s. det tredje kvartalet. Det vi saknar är intäkten för sommarjobb, som vi t.ex. kan kalla för s. Vi summerar nu alla kostnader i budgeten.
jul-sep | |
Mobil | 750 |
---|---|
Busskort | 600 |
Hygien | 300 |
Kläder | 600 |
Mat & fika | 1000 |
Presenter | 200 |
Fritid & resa | 2000 |
Summa | 5450 |
Summan av intäkterna är 1050+s. Vi subtraherar summan av kostnaderna från summan av intäkterna, vilket vi vet ska bli 2500 kr. Detta ger oss en ekvation som vi kan lösa.
Det ska alltså stå 6900 i den tomma cellen, vilket betyder att Kristian måste tjäna 6900 kr på sitt sommarjobb för att kunna spendera så pass mycket pengar under sommaren. Sammanfattningsvis kommer Kristians budget att se ut så här.
Kvartal | j-m | a-j | j-s | o-d |
Intäkter (kr) | ||||
---|---|---|---|---|
Studiebidrag | 3150 | 3150 | 1050 | 3150 |
Sommarjobb | 0 | 0 | 6900 | 0 |
Kostnader (kr) | ||||
Mobil | 750 | 750 | 750 | 750 |
Busskort | 0 | 0 | 600 | 0 |
Hygien | 300 | 300 | 300 | 300 |
Kläder | 600 | 400 | 600 | 200 |
Mat & fika | 300 | 600 | 1000 | 300 |
Presenter | 300 | 0 | 200 | 500 |
Fritid & resa | 400 | 600 | 2000 | 600 |
Resultat (kr) | ||||
Resultat | 500 | 500 | 2500 | 500 |
Hamza har gjort en privat budget för kläder och mobiltelefoni de första tre månaderna på nästa år.
Månad | Januari | Februari | Mars |
Intäkter (kr) | |||
---|---|---|---|
Studiebidrag | 1050 | 1050 | 1050 |
Kostnader (kr) | |||
Kläder | 300 | 350 | 300 |
Mobil | 390 | 390 | 390 |
Övrigt | |||
Resultat (kr) | |||
Resultat |
Vi summerar Hamzas totala intäkter genom att addera studiebidragen: 1050+1050+1050=3150 kr. Vi beräknar även de kända kostnaderna genom att lägga ihop dem: 300+350+300+390+390+390=2120 kr. Om vi subtraherar kostnaderna från intäkterna för det första kvartalet får vi 3150-2120=1030 kr. Om han spenderar totalt 1030 på övrigt går han alltså ± 0.
Om han spenderar 1030 kr på övrigt går Hamza ±0. Men om han ska ha 900 kronor över till sina skor har han 1030-900=130 kr kvar handla för. Detta ska fördelas på tre månader vilket betyder
130/3≈ 43kr/mån.
Hans budget skulle alltså då se ut så här.
Månad | Januari | Februari | Mars |
Intäkter (kr) | |||
---|---|---|---|
Studiebidrag | 1050 | 1050 | 1050 |
Kostnader (kr) | |||
Kläder | 300 | 350 | 300 |
Mobil | 390 | 390 | 390 |
Övrigt | 43 | 43 | 43 |
Resultat (kr) | |||
Resultat | 317 | 267 | 317 |
Strax innan nyår gjorde Mari-Ann en budget över sina förväntade kostnader för januari, februari och mars. Alla kostnader är i kronor.
Använd kalkylprogram för att lösa uppgiften.
I denna lösning beräknar vi summan av kostnaderna för alla tre månaderna, även fast det inte efterfrågas. För att kalkylprogrammet ska beräkna summan av kostnaderna för januari markerar vi t.ex. cell B12 och skriver =sum(b3:b11) alternativt markerar cellerna.
Den totala summan kommer dyka upp i cell B12 när vi klickar på enter, och kommer i detta fall vara 7671 kr. För att beräkna totalkostnaden för februari och mars tar vi tag i den lilla kvadraten och drar markeringen till cell C12 och D12. Då beräknas på motsvarande sätt summan av februaris respektive mars kostnader.
När vi räknar ut medelvärdet av kostnaden för kläder ska vi också börja med att markera någon tom cell i kalkylarket, t.ex. cell B14. För att räkna ut medelvärdet använder vi något av kommandona nedan (varierar mellan olika kalkylprogram)
&=medel(
&=mean(
&=average(
Här använder vi medel och skriver då
=medel(b10:d10)
alternativt markerar dessa celler och trycker på enter. I cell B14 kommer då medelvärdet 283.33333... för de tre månaderna att visas.
Medelkostnaden för Mari-Anns kläder per månad är alltså ca 283 kr.
Nour ska transportera elva olika stora spånskivor från byggvaruhuset till sin gamla morfar. Hon ber varuhuset om en lista på skivornas längd och bredd för att kunna avgöra hur stor släpvagn hon behöver hyra. Nour skriver in måtten i ett kalkylark. Alla mått är i meter.
Vi börjar med att fylla i D-kolumnen. I kalkylprogrammet markerar vi översta cellen under rubriken "Area", dvs. cell D3. Här kommer resultatet av beräkningen av första spånskivans area att placeras. För att multiplicera ihop längd och bredd skriver vi =b3*c3 alternativt markerar cellerna B3 och C3. Asterisken motsvarar ett multiplikationstecken.
Vi tar sedan tag i denna cells nedre högra hörn och drar nedåt längs alla rader med inskriven längd och bredd. Då beräknas övriga areor automatiskt.
Nu markerar vi kolumnen där areorna finns. Sedan använder vi en funktion i kalkylprogrammet som heter något i stil med "sortera", "sortera och filtrera" eller "sort" (beroende på kalkylprogram och språk). Den finns i menyn upptill eller genom att högerklicka på den markerade kolumnens bokstav (D). Välj "sortera från största till minsta" eller "sort Z → A". Observera att även kolumn B och C följer med i sorteringen.
Vi ser nu att släpvagnens botten inte får vara mindre än 7.14 m^2. Ett problem med att utgå från detta är dock att vagnen kan vara för kort och eller för smal. T.ex. skulle ett släp som är 1 * 7 m ha korrekt area, men spånskivor som är bredare än 1 m skulle inte få plats. Nour måste alltså även ta hänsyn till spånskivornas maximala längd och bredd.