Logga in
| 5 sidor teori |
| 12 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Budgetering handlar om att planera sin ekonomi. Behöver jag spara pengar för att ha råd med julklappar? Kan företaget göra en nyanställning till våren? Räcker skattepengarna till en skolsatsning? För att få en överblick över de pengar man får in och de man gör av med kan man använda en budget.
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
Att göra en budget innebär att man gör en uppskattning av kommande intäkter och kostnader. Denna prognos baseras ofta på tidigare intäkter och kostnader samt antaganden om hur dessa kommer förändras i framtiden. Tabellen visar ett företags budget för första kvartalet ett visst år. Intäkter och kostnader har sorterats in under olika rubriker och resultatet längst ner får man genom att subtrahera kostnaderna från intäkterna.
Månad | Januari | Februari | Mars |
Intäkter (kr) | |||
---|---|---|---|
Försäljning | 125000 | 130000 | 145000 |
Kostnader (kr) | |||
Lön | 65000 | 65000 | 65000 |
Telefoni | 2000 | 2000 | 2000 |
Övrigt | 1800 | 1800 | 1800 |
Resultat (kr) | |||
Resultat | 56200 | 61200 | 76200 |
Vide ska starta upp en djuraffär med två typer av varor: kattsaker och hundsaker. Ställ upp ett exempel på en budget för djuraffärens intäkter och kostnader under den första månaden.
Exempelsvar:
Månad 1 | |
Intäkter (kr) | |
---|---|
Försäljning | 140000 |
Kostnader (kr) | |
Hyra | 20000 |
Kattsaker | 50000 |
Hundsaker | 50000 |
Lön | 26000 |
Transport | 5000 |
Ränta | 1259 |
Resultat (kr) | |
Resultat före skatt | −12259 |
Skatt | 0 |
Resultat | −12259 |
Skriv tabellen som innehåller alla kostnader och intäkter för detta företag.
Vi börjar med att enbart titta på kostnaderna. För att komma igång måste Vide hyra en lokal och köpa in varor. Utöver detta behöver han transportera varorna till butiken samt ta ut lön. Vi listar kostnaderna för första månaden i en tabell. Eftersom vi inte vet några detaljer om exempelvis storleken på butiken får vi göra uppskattningar.
Hyra | 20000 kr |
---|---|
Kattsaker | 50000 kr |
Hundsaker | 50000 kr |
Lön | 26000 kr |
Transport | 5000 kr |
Summa | 151000 kr |
Månad 1 | |
Intäkter (kr) | |
---|---|
Försäljning | 140000 |
Kostnader (kr) | |
Hyra | 20000 |
Kattsaker | 50000 |
Hundsaker | 50000 |
Lön | 26000 |
Transport | 5000 |
Ränta | 1259 |
Resultat (kr) | |
Resultat före skatt | −12259 |
Skatt | 0 |
Resultat | −12259 |
Enligt prognosen kommer alltså resultatet första månaden att bli en förlust på ca 12000 kr, vilket inte är ovanligt för en nystartad butik. För att gå med vinst i framtiden behöver Vide antingen minska kostnaderna eller öka intäkterna.
När man ska göra en budget är det ofta lämpligt att använda ett kalkylprogram, eftersom dessa har inbyggda räknefunktioner som underlättar arbetet.
Hur man väljer att ordna informationen i en budget varierar, men det är bra att använda rubriker och tydliga beskrivningar av vad de olika värdena står för. Det är också bra att värden som hör ihop står på samma rad/kolumn.
Istället för att markera cellerna kan man även välja att skriva "=C4-sum(C6:C8)" och trycka enter.
För att beräkna motsvarande resultat på flera ställen behöver man inte göra om hela proceduren igen. Om man markerar C10, tar tag i lilla rutan i cellens hörn och drar åt höger så kommer motsvarande beräkningar ske i kolumner D och E automatiskt.
Använd ett kalkylprogram för att räkna ut resultatet i Vides budget för försäljning av katt- och hundartiklar.
−12259, se lösning.
Mata in budgeten i ett kalkylprogram, identifiera var resultatet ska visas och skriv en funktion för det.
För att räkna ut budgetens resultat med ett kalkylprogram, följ dessa tre steg.
Använd först budgettabellen som skapades i föregående exempel.
Månad 1 | |
Intäkter (kr) | |
---|---|
Försäljning | 140000 |
Kostnader (kr) | |
Hyra | 20000 |
Kattsaker | 50000 |
Hundsaker | 50000 |
Lön | 26000 |
Transport | 5000 |
Ränta | 1259 |
Mata in dessa uppgifter i ett kalkylprogram med rubriker och tydliga beskrivningar av vad de olika värdena representerar.
=sum(och välj cellerna med kostnaderna som ska summeras, C6-C11. Avsluta med att trycka på enter.
Istället för att välja cellerna kan du också välja att skriva =C4-sum(C6:C8)
och trycka på enter.
Om det fanns data för månad 2, 3, och så vidare, finns det inget behov av att upprepa hela proceduren. Välj istället C13, ta tag i den lilla rutan i cellens hörn och dra åt höger. På så sätt kommer de motsvarande beräkningarna att utföras automatiskt i kolumnerna D och E.
Viktor går in på sin internetbank och ser över sina kostnader under ett par månader. Han har identifierat vilka kostnader som återkommer regelbundet varje månad och skrivit upp dem på en lista.
Kostnader kan generellt delas in i sex kategorier:
Vi går igenom dem en i taget.
Enligt listan betalar Viktor 1 500 kr i avgift och 2 500 kr i ränta för sitt boende. Hans sammanlagda kostnad för boendet är alltså 1 500+2 500=4 000 kr.
Viktor äter dels en hel del snabbmat och köper även en del i butiken Matnära. Sammanlagt uppgår matkostnaderna till 100+1 500+1 300=2 900 kr.
Viktor åker Taxi för 400 kr varje månad.
Viktor köper kläder för 4 000 kr varje månad.
Till kategorin lån brukar man räkna alla lån utöver exempelvis bostad och bil. De faller under kategorin Boende respektive Transport. Viktor har gjort avbetalningar på 2 000 kr i månaden till Frasses hamburgare så han har förmodligen ätit på krita.
Alla andra poster faller under övrigt. Summerar vi dessa får vi en totalkostnad på 500+250+1 200+1 500+200+700=4 350 kr.
Summerar vi alla utlägg ser vi att Viktors månatliga kostnader är 4 000+2 900+400+4 000+2 000+4 350=17 650 kr.
Linnea ska börja studera på högskola till hösten och har gjort en budget. Med den ser han att han kommer behöva totalt 25500 kr under första terminen (20 veckor). På CSN:s hemsida (Centrala Studiestödsnämnden) läser han på om vad som gäller för de bidrag och lån man kan få. Det går att ta lån för färre veckor än vad man tar bidrag för.
1 vecka, kr | 4 veckor, kr | 20 veckor, kr | |
---|---|---|---|
Bidrag | 704 | 2816 | 14080 |
Lån | 1772 | 7088 | 35440 |
Totalt | 2476 | 9904 | 49520 |
Källa: www.csn.se 16-12-05
Det mest fördelaktiga för Linnea är att maximera bidraget och bara ta så mycket lån som precis behövs. Vi börjar med att räkna ut hur stort lån han behöver ta om han maximerar bidraget till 14 080 kr: 25 500-14 080=11 420 kr. Linnea måste alltså låna 11 420 kr. Eftersom lånet per vecka är 1 772 kr motsvaras det av 11 420/1 772 ≈ 6,4 veckor. Man kan dock inte söka för delar av veckor, så för att inte hamna under budgeten behöver Linnea alltså ta lån för 7 veckor.
Han kommer inte att betala ränta på bidraget, endast på lånet. Storleken på lånet för de 7 veckorna är
1 772 * 7 =12 404 kr.
En kompis till dig har en dröm om att bo billigt hos en norsk släkting och jobba hårt på en skidort i Norge under skidsäsongen nov-april, för att tjäna ihop tillräckligt med pengar för att slippa jobba fram till nästa säsong. Hon har gjort följande antaganden:
Det är enklare att få en överblick om vi först räknar den norska levnadskostnaden till svenska kronor genom att multiplicera med 1,1: 6 000 NOK=6 000 * 1,1 SEK=6 600 SEK. Sedan ställer vi upp budgeten. Skatten i november är 12 %, så den genomsnittliga månadsinkomsten x multiplicerar vi med förändringsfaktorn 0,88. För december-april är skatten 24 %, vilket ger månadsinkomsten 0,76x. Eftersom det är samma i 5 månader multiplicerar vi med 5.
Månader | nov | dec-apr | maj-okt |
Intäkter (SEK) | |||
---|---|---|---|
Skidjobb | 0,88x | 5 * 0.76x | 0 |
Kostnader (SEK) | |||
Levnadskostnad | 6 600 | 5 * 6 600 | 6 * 11 000 |
Resultat (SEK) | |||
Resultat | 0,88x-6 600 | 3,8x-33 000 | -66 000 |
Vi beräknar nu vad hon måste tjäna i genomsnitt per månad. Om hon går ± 0 ska alltså summan av resultaten under året vara lika med 0. Det ger oss en ekvation.
Hon behöver tjäna ungefär 22 564 SEK/månad. Räknar vi med att det går 4 veckor på en månad blir det 22 564/4=5 641 SEK/vecka. Timlönen är 83 * 1,1=91,3 SEK/h. Om vi dividerar det hon måste tjäna på en vecka med timlönen får vi hur många timmar hon måste jobba varje vecka. 5 641/91,3 ≈ 62 h/vecka. För att uppfylla sin dröm måste hon jobba ca 62 h/vecka, dvs. drygt 150 % under ett halvår. Då har hon inte räknat med ifall hon skulle bli sjuk eller vilja ha lite extra ledighet över jul och nyår. Hon har inte heller räknat med oförutsedda kostnader. Så det kanske inte är helt realistiskt att inte jobba alls under sommarsäsongen, även om hon antagligen behöver jobba betydligt mindre då än under vintern.
Klass SA2a ska tjäna pengar till en klassresa. Bland annat ska de sälja fika på ett evenemang i staden, och alla pengar de tjänar kommer att gå till resan. Om de får ihop mindre än 10000 kr ska de åka till Stockholm, och får de ihop minst 10000 kr ska de åka till Berlin. Använd kalkylprogram för att lösa följande uppgifter. Alla kostnader är i kr.
I budgeten nedan anges hur många varor som finns från början. Om de säljer samtliga varor har de gjort total maximal vinst. Hur stor andel av denna måste klassen tjäna in för att kunna åka till Berlin? Svara i hela procent.
Innan försäljningen börjar kommer klassen överens om att eleverna som står och säljer vid de olika stationerna ska ges ett servicebetyg på en skala från 1−2. De får ett löfte av en klassmamma som är miljonär att om de multiplicerar vinsten med medelservicebetyget så kommer hon bidra med det som fattas för att komma upp i denna summa. Resultatet av försäljningen och servicebetygen sammanfattas i tabellen.
Vi börjar med att bestämma den maximala vinsten. Det innebär att de säljer slut på allt. För att kalkylprogrammet automatiskt ska beräkna totala vinsten för försäljning av 120 bullar för 15 kr/st markerar vi cell D3 och skriver =b3*c3 alternativt markerar vi B3, skriver * och markerar C3.
Därefter tar vi tag i rutan i cellens nedre högra hörn och drar nedåt för att beräkna maximal vinst från försäljning av övriga varor.
Maximala vinsten bestämmer vi genom att markera cell D12 och använda summakommandot: =sum(d3:d11)
Den maximala vinsten är alltså 13 220 kr. Delen av detta som de måste sälja för är 10 000 kr. Andelsformeln ger Andel=10 000/13 220. I kalkylprogrammet gör vi detta genom att markera någon cell, t.ex. D13, och dividera 10 000 med resultatet i cell D12: =10 000/d12
På detta sätt kommer andelen även justeras om vi ändrar på något som påverkar vinsten. Eleverna måste alltså sälja ca 76 % av sakerna.
Vi börjar med att beräkna vinsten på motsvarande sätt som i förra deluppgiften. Vi skriver
=b3*c3
och drar sedan i hörnet för att beräkna vinsterna från respektive vara.
Sedan markerar vi cell D12 och använder summakommandot "sum(d3:d11)" för att beräkna den totala vinsten.
Det ser än så länge mörkt ut för klassen. Men vad blev medelvärdet av servicebetygen? Vi markerar t.ex. cell E12 och beräknar det med något av kommandona för medelvärde. Det kan heta t.ex. &=medel( &=mean( &=average( och ger oss alltså medelbetyget för servicen.
Därefter multiplicerar vi vinsten med denna faktor. Vi markerar då en annan tom cell, här cell E13, och skriver =d12*e12
Tyvärr hamnar klassens vinst under målet eftersom de endast tjänar ca 9 871 kr, så det blir en resa till Stockholm istället för Berlin.