Logga in
| 4 sidor teori |
| 15 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Minispelare aktiv
KPI står för konsumentprisindex och är en indexserie som ges ut av Statistiska centralbyrån. Det är ett mått på den allmänna prisnivån i Sverige och mäter på så sätt inflationen. KPI-värdena kan tolkas som procenttal och visar hur dagens pris förhåller sig till det pris som gällde år 1980 som ofta används som basår.
År | 1980 | 1990 | 2000 | 2010 |
---|---|---|---|---|
KPI | 100 | 208 | 260 | 303 |
Semesterindex är ett prisindex beräknat på semesterrelaterade produkter.
År | Sverige | Kambodja | Monaco | Tjeckien |
---|---|---|---|---|
Index | 100 | 29 | 223 | 56 |
Tabellen visar KPI för några utvalda år.
År | 1990 | 2000 | 2010 |
---|---|---|---|
KPI | 208 | 260 | 303 |
Om en isglass kostade 4 kr 1990, vad kostade den 2010 om priset följer KPI?
Tabellen nedan visar hur konsumentprisindex utvecklades för landet Matemanien under perioden 1985 till 2000. I Matemanien använder man valutan corona (cr).
År | 1985 | 1990 | 1995 | 2000 |
---|---|---|---|---|
KPI | 100 | 142 | 151 | 138 |
Från KPI ser vi hur priserna utvecklades jämfört med basåret. År 2000 är index 138 vilket betyder att jeansen (som vi antog följer KPI) är 38 % dyrare år 2000 jämfört med basåret. Om vi multiplicerar jeansens pris år 1985 med förändringsfaktorn 1.38 ska produkten alltså vara lika med priset för jeansen år 2000. Låt oss då kalla priset 1985 för x och ställa upp en ekvation: x* 1.38=966. Genom att lösa ut x kan vi beräkna priset vid basåret.
Priset för ett par jeans år 1985 var alltså 700 cr.
För att bestämma index år 2200 beräknar vi förändringsfaktorn mellan priset då och priset år 1970, dvs. vilket tal måste 700 multipliceras med för att produkten ska bli 25 000?
Förändringsfaktorn i procent är 3571 % och eftersom ett index är förändringsfaktorn skriven i procentform utan procenttecken blir indexet 3571 år 2200.