Logga in
| 5 sidor teori |
| 18 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
KPI står för konsumentprisindex och är en indexserie som ges ut av Statistiska centralbyrån. Det är ett mått på den allmänna prisnivån i Sverige och mäter på så sätt inflationen. KPI-värdena kan tolkas som procenttal och visar hur dagens pris förhåller sig till det pris som gällde år 1980 som ofta används som basår.
År | 1980 | 1990 | 2000 | 2010 |
---|---|---|---|---|
KPI | 100 | 208 | 260 | 303 |
Semesterindex är ett prisindex beräknat på semesterrelaterade produkter.
År | Sverige | Kambodja | Monaco | Tjeckien |
---|---|---|---|---|
Index | 100 | 29 | 223 | 56 |
Hitta det erforderliga indexet i den givna tabellen. Skriv det som ett decimaltal och multiplicera det med priset för en hotellnatt.
baslanddvs. har index 100. Kambodja har index 29, vilket betyder att priserna i genomsnitt är 29% av vad de är i Sverige. 29% skrivs på decimalform om 0,29. Därför bör en hotellnatt i Kambodja kosta
Tabellen visar KPI för några utvalda år.
År | 1990 | 2000 | 2010 |
---|---|---|---|
KPI | 208 | 260 | 303 |
Börja med att hitta förändringsfaktorn. Multiplicera sedan priset på isglassen med denna faktor.
Tabellen nedan visar hur konsumentprisindex utvecklades för landet Matemanien under perioden 1985 till 2000. I Matemanien använder man valutan corona (cr).
År | 1985 | 1990 | 1995 | 2000 |
---|---|---|---|---|
KPI | 100 | 142 | 151 | 138 |
Från KPI ser vi hur priserna utvecklades jämfört med basåret. År 2000 är index 138 vilket betyder att jeansen (som vi antog följer KPI) är 38 % dyrare år 2000 jämfört med basåret. Om vi multiplicerar jeansens pris år 1985 med förändringsfaktorn 1,38 ska produkten alltså vara lika med priset för jeansen år 2000. Låt oss då kalla priset 1985 för x och ställa upp en ekvation: x* 1,38=966. Genom att lösa ut x kan vi beräkna priset vid basåret.
Priset för ett par jeans år 1985 var alltså 700 cr.
För att bestämma index år 2200 beräknar vi förändringsfaktorn mellan priset då och priset år 1970, dvs. vilket tal måste 700 multipliceras med för att produkten ska bli 25 000?
Förändringsfaktorn i procent är 3 571 % och eftersom ett index är förändringsfaktorn skriven i procentform utan procenttecken blir indexet 3 571 år 2200.
Förklara varför en förändring från 20 till 40 är en 100% ökning, men en förändring från 40 till 20 är en 50% minskning.
Vi blir ombedda att förklara varför procenten av förändringarna är olika trots att antalet ändringar är samma för följande ändringar. från 20 till 40 ⇒ 100% ökning från 40 till 20 ⇒ 50% minskning Vi börjar med att påminna oss om att procentuell förändring är förhållandet mellan förändringens storlek och det ursprungliga beloppet. Procentuell förändring=Förändringens storlek/Ursprungligt belopp Observera att antalet ändringar från 20 till 40 och från 40 till 20 är samma. 40- 20= 20 40- 20= 20 Men de ursprungliga beloppen är olika. Det första ursprungliga beloppet är 20 och det andra ursprungliga beloppet är 40. Detta innebär att 20 representerar olika procentandelar av de olika ursprungliga beloppen. 20 är 100% av 20 men 20 är 50% av 40
Hur används procent som är större än 100% i verkliga sammanhang?
Vi blir ombedda att skriva hur procenttal större än 100 % används i verkliga sammanhang. Observera att 100 % anses vara en helhet i förhållande till vilka andra procenttal relateras. Dessutom kan 100 % ställas in för att representera vilket värde vi vill. Betrakta följande exempel.
Exempel på 100 % |
---|
100 % är en fars längd |
100 % är den planerade skördemängden |
100 % är en roadrunners hastighet |
Tänk nu på hur vissa tal i dessa situationer kan vara mer än 100 %.
Exempel på 100 % | Mer än 100 % |
---|---|
100 % är en fars längd | Sonen är längre än sin pappa. Hans längd är 110 % av pappans. |
100 % är den planerade skördemängden | Gården hade en 125 % skörd jämfört med den planerade. |
100 % är en roadrunners hastighet | En kojotes hastighet kan gå upp till 215 % av en roadrunners. |
Dessa situationer visar procenttal som är större än 100 %. Detta händer när det resulterande talet överstiger det förväntade resultatet, som far-son-längderna. Det händer också när det resulterande talet överstiger det som det jämförs med, som kojoten med roadrunnern. Dessa är några möjliga exempel, medan det finns massor fler. Titta runt och försök att upptäcka dem!
Skulle du producera en vara om kostnaden för att producera och distribuera varan var mer än 100% av dess värde? Förklara ditt svar.
Vi måste fundera på om det är en bra idé att producera en vara om kostnaden för att tillverka och frakta den är mer än 100 % av dess värde. Låt oss börja med att påminna oss om vad en procent är. En procent är bara ett annat sätt att uttrycka en proportion. För att hitta en del av något multiplicerar vi med procentandelen och dividerar med 100. 10 % av 80 = 10/100*80 = 8 Låt oss titta på några exempel på procentuella kostnader, förutsatt att objektet vi producerar säljs för 80 kr.
Procent | Motsvarande kvantitet (kr) |
---|---|
10 % | 8 |
50 % | 40 |
100 % | 80 |
110 % | 88 |
150 % | 120 |
Vi kan se att 100 % representerar hela kvantiteten. Dessutom representerar allt mer än 100 % en kvantitet som är större än det initiala värdet. Därför, om vi säljer en vara vars kostnad för produktion och distribution är mer än 100 % av dess värde, skulle vi förlora pengar och det är inte lönsamt.