#

Mathleaks Blog

”Tack vare Mathleaks får alla våra elever samma förutsättningar att lyckas med matten”

15 mars, 2024

Österåkers gymnasium har ett skolabonnemang på Mathleaks.
–Mathleaks ger alla våra elever gratis tillgång till digital mattehjälp, säger Henrik Gyllensten, matematiklärare på Österåkers gymnasium. På vis får alla samma förutsättningar att bli bra på matte.

Eleverna på Österåkers gymnasium har högt tempo på matteundervisningen. Det är viktigt att hänga med, för att de ska kunna ta med sig kunskapen från en kurs till nästa.

– Vi brukar säga att 70 till 80 procent av en mattekurs kommer tillbaka som baskunskap längre fram. Och den ska du kunna, säger matteläraren Henrik Gyllensten.

Henrik brukar använda sig av en idrottsmetafor när han ska förklara för sina elever varför det är så viktigt att ta med sig baskunskapen från en kurs in i nästa.

– Om du tänker dig att du vill bli en bra fotbollsspelare, då måste du först öva dig på att springa, sedan att dribbla, sedan passa och sedan träna på att göra mål. Men för att bli en helt fulländad fotbollsspelare måste du i slutändan kunna sätta ihop allt du lärt dig. Lite samma sak är det med matte.

Att baskunskaperna verkligen sitter är också viktigt för att spara tid, menar Henrik.

– Tänk om du behöver sitta och räkna på fingrarna för att lösa en uppgift där multiplikation ingår. Kan du multiplikationstabellen utantill, så går det ju mycket fortare att lösa uppgiften och inse om svaret är rimligt.

Men digital läxhjälp är inte synonymt med att ta snabba genvägar och få koll på facit, utan det handlar om tillgänglighet, flexibilitet och om lika förutsättningar för alla.

Lika läxhjälp för alla

Sedan fem år har Österåkers gymnasium ett premiumabonnemang på Mathleaks, vilket Henrik menar är en bra grund för en likvärdig skolgång oavsett vad man har för socioekonomisk bakgrund. Likvärdig skola är ett direktiv från Skolverket och där är Mathleaks ett exempel på hur skolan kan ge alla elever samma tillgång till ett effektivt läroverktyg.

– Alla våra elever får gratis tillgång till samma läxhjälp i matte, vilket i sin tur betyder att alla får samma förutsättningar för att öva sig på matten utanför skoltid.

Henrik har också nytta av Mathleaks och väljer ofta matteuppgifter från plattformen, som han delar med klassen.

”Vårt abonnemang på Mathleaks gör att alla elever får samma tillgång till likvärdig skola.”

– Ibland får de börja att lösa en uppgift i mindre grupper i klassrummet, sedan kan de fortsätta jobba med uppgiften digitalt när lektionen är slut. Gruppuppgifter är också bra för då kan eleverna hjälpa varandra, förklarar Henrik.

– Sedan kan vi ha en dialog om uppgiften på nästa lektion. På så vis sker inlärningen på flera plan, och jag tror att eleverna får fler perspektiv på en lösning på en matteuppgift.

Henrik tycker att Mathleaks ger eleverna ett större spektra av uppgifter att jobba med.

– De elever som jobbar mycket i Mathleaks upplever jag får en bättre grund. De kan också checka av sin kunskapsnivå på olika områden och få en check på att kunskapen sitter, säger Henrik.

Förbättrad arbetsmiljö

Henrik lyfter att många elever vill ha sin tryckta lärobok, men att digital studiehjälp är toppen i kombination med den traditionella undervisningen som sker i klassrummet.

– Råkar man glömma sin bok hemma, kommer man ju åt sina uppgifter ändå via Mathleaks.

– En annan fördel med digital undervisning är att man kan få en större förståelse för det abstrakta inom matematiken via multimodala tillvägagångssätt, förklarar Henrik.

Henrik har jobbat som lärare i 20 år och säger att utvecklingen av olika sorters digitala hjälpmedel är en fördel även rent arbetsmiljömässigt för honom som lärare.

– Jag älskar den digitala miljön, eftersom jag inte behöver ha papper med mig överallt. Om jag exempelvis behöver gå från jobbet när jag är mitt i en arbetsuppgift, kan jag fortsätta precis där jag slutade när jag kommer hem.

Det är ingen nyhet att lärare fått en allt mer påfrestande arbetsbörda. Enligt en ny undersökning från Sveriges Lärare tycker hälften av just Sveriges lärare och förskollärare att de har en ohållbar arbetsbelastning.

Med hjälp av Mathleaks kan Henrik till exempel välja ut helt färdiga och pedagogiska uppgifter till sina elever, som passar bra till det kapitel de jobbar med för tillfället. Istället för att behöva lägga tid på att skapa alla uppgifter själv.

– Om vi håller på med geometri så kan jag gå in plocka ut ett par uppgifter på olika nivåer på det moment vi jobbar med just då.

De skräddarsydda matteuppgifterna för varje kurs följer läroplanen och ger Henrik en bra variation av uppgifter som han kan dela med klassen.

– Digitala hjälpmedel, som Mathleaks och andra molntjänster, gör att jag kan effektivisera flera av mina arbetsuppgifter. På så vis kan jag fokusera på det som är viktigast – det som sker i klassrummet.

 

Läs om hur en av Henrik Gyllenstens elever använder Mathleaks för att höja sina resultat i matte!

Lär dig matematik på egen hand, Mathleaks har teori, uppgifter, verktyg och självtester som gör det enkelt!

Du kan besöka vårt läromedel direkt på mathleaks.se/utbildning eller ladda ned vår app

Skrivet av jessica Johansson

Relaterade Inlägg