Logga in
| {{ 'ml-lesson-number-slides' | message : article.intro.bblockCount }} |
| {{ 'ml-lesson-number-exercises' | message : article.intro.exerciseCount }} |
| {{ 'ml-lesson-time-estimation' | message }} |
Budgetering handlar om att planera sin ekonomi. Behöver jag spara pengar för att ha råd med julklappar? Kan företaget göra en nyanställning till våren? Räcker skattepengarna till en skolsatsning? För att få en överblick över de pengar man får in och de man gör av med kan man använda en budget.
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
Att göra en budget innebär att man gör en uppskattning av kommande intäkter och kostnader. Denna prognos baseras ofta på tidigare intäkter och kostnader samt antaganden om hur dessa kommer förändras i framtiden. Tabellen visar ett företags budget för första kvartalet ett visst år. Intäkter och kostnader har sorterats in under olika rubriker och resultatet längst ner får man genom att subtrahera kostnaderna från intäkterna.
Månad | Januari | Februari | Mars |
Intäkter (kr) | |||
---|---|---|---|
Försäljning | 125000 | 130000 | 145000 |
Kostnader (kr) | |||
Lön | 65000 | 65000 | 65000 |
Telefoni | 2000 | 2000 | 2000 |
Övrigt | 1800 | 1800 | 1800 |
Resultat (kr) | |||
Resultat | 56200 | 61200 | 76200 |
Vide ska starta upp en djuraffär med två typer av varor: kattsaker och hundsaker. Ställ upp ett exempel på en budget för djuraffärens intäkter och kostnader under den första månaden.
Exempelsvar:
Månad 1 | |
Intäkter (kr) | |
---|---|
Försäljning | 140000 |
Kostnader (kr) | |
Hyra | 20000 |
Kattsaker | 50000 |
Hundsaker | 50000 |
Lön | 26000 |
Transport | 5000 |
Ränta | 1259 |
Resultat (kr) | |
Resultat före skatt | −12259 |
Skatt | 0 |
Resultat | −12259 |
Skriv tabellen som innehåller alla kostnader och intäkter för detta företag.
Vi börjar med att enbart titta på kostnaderna. För att komma igång måste Vide hyra en lokal och köpa in varor. Utöver detta behöver han transportera varorna till butiken samt ta ut lön. Vi listar kostnaderna för första månaden i en tabell. Eftersom vi inte vet några detaljer om exempelvis storleken på butiken får vi göra uppskattningar.
Hyra | 20000 kr |
---|---|
Kattsaker | 50000 kr |
Hundsaker | 50000 kr |
Lön | 26000 kr |
Transport | 5000 kr |
Summa | 151000 kr |
Månad 1 | |
Intäkter (kr) | |
---|---|
Försäljning | 140000 |
Kostnader (kr) | |
Hyra | 20000 |
Kattsaker | 50000 |
Hundsaker | 50000 |
Lön | 26000 |
Transport | 5000 |
Ränta | 1259 |
Resultat (kr) | |
Resultat före skatt | −12259 |
Skatt | 0 |
Resultat | −12259 |
Enligt prognosen kommer alltså resultatet första månaden att bli en förlust på ca 12000 kr, vilket inte är ovanligt för en nystartad butik. För att gå med vinst i framtiden behöver Vide antingen minska kostnaderna eller öka intäkterna.
När man ska göra en budget är det ofta lämpligt att använda ett kalkylprogram, eftersom dessa har inbyggda räknefunktioner som underlättar arbetet.
Hur man väljer att ordna informationen i en budget varierar, men det är bra att använda rubriker och tydliga beskrivningar av vad de olika värdena står för. Det är också bra att värden som hör ihop står på samma rad/kolumn.
Istället för att markera cellerna kan man även välja att skriva "=C4-sum(C6:C8)" och trycka enter.
För att beräkna motsvarande resultat på flera ställen behöver man inte göra om hela proceduren igen. Om man markerar C10, tar tag i lilla rutan i cellens hörn och drar åt höger så kommer motsvarande beräkningar ske i kolumner D och E automatiskt.
Använd ett kalkylprogram för att räkna ut resultatet i Vides budget för försäljning av katt- och hundartiklar.
−12259, se lösning.
Mata in budgeten i ett kalkylprogram, identifiera var resultatet ska visas och skriv en funktion för det.
För att räkna ut budgetens resultat med ett kalkylprogram, följ dessa tre steg.
Använd först budgettabellen som skapades i föregående exempel.
Månad 1 | |
Intäkter (kr) | |
---|---|
Försäljning | 140000 |
Kostnader (kr) | |
Hyra | 20000 |
Kattsaker | 50000 |
Hundsaker | 50000 |
Lön | 26000 |
Transport | 5000 |
Ränta | 1259 |
Mata in dessa uppgifter i ett kalkylprogram med rubriker och tydliga beskrivningar av vad de olika värdena representerar.
=sum(och välj cellerna med kostnaderna som ska summeras, C6-C11. Avsluta med att trycka på enter.
Istället för att välja cellerna kan du också välja att skriva =C4-sum(C6:C8)
och trycka på enter.
Om det fanns data för månad 2, 3, och så vidare, finns det inget behov av att upprepa hela proceduren. Välj istället C13, ta tag i den lilla rutan i cellens hörn och dra åt höger. På så sätt kommer de motsvarande beräkningarna att utföras automatiskt i kolumnerna D och E.