– Tack vare att vi har investerat i en licens från Mathleaks blir inte den extra mattehjälpen en ekonomisk fråga för någon, utan alla får samma möjlighet att höja sina mattebetyg, säger, Henrik Gyllensten, ämneslärare i Matematik.
På Österåkers gymnasium i Åkersberga, strax utanför Stockholm, går runt 600 elever. Skolan har sedan drygt åtta år en Mathleaks-licens, vilket innebär att de elever som vill ha digital mattehjälp kan få det gratis, oavsett var de befinner sig.
Skolverkets riktlinje om en likvärdig skola innebär att alla elever ska ha samma möjlighet utifrån sina egna förutsättningar, utvecklas så långt som möjligt. Investeringen i Mathleaks är en del av Österåkers gymnasiums ambition om att vara en likvärdig skola där alla har samma chans att nå bra resultat.
– Eftersom vi har en Mathleaks-licens blir inte den extra mattehjälpen en ekonomisk fråga för någon, utan alla får samma möjlighet att nå sina betygsmål i matte, säger matteläraren Henrik Gyllensten. För oss är det viktigt att alla elever får samma förutsättningar för att kunna nå sina mål, fortsätter han.
Personliga övningsuppgifter
Mathleaks är ett digitalt hjälpverktyg för elever som går på högstadiet och gymnasiet. Matteuppgifterna följer läroplanen och lösningen förklaras pedagogiskt, steg för steg, tills eleven själv har löst uppgiften. Uträkningarna rättas automatiskt och ger eleven en överblick över exakt vad han eller hon behöver öva mer på.
Tillgången till Mathleaks är särskilt bra för elever som vill höja sina resultat, men som ibland kör fast på någon matteuppgift menar Henrik Gyllensten.
– Det är lätt att ge upp om det blir motigt, men i Mathleaks finns fullständiga förklaringar för alla uppgifter. Det gör att man kan öva sig på en uppgift efter skoltid, och repetera den tills man verkligen förstår hur den ska lösas.
Att hela tiden hänga med i undervisningen är viktigt, menar Henrik. För halkar man efter med en uppgift kan det bli jobbigt att ta sig vidare till nästa steg.
“Ju fler gånger du repeterar en uppgift, desto bättre förberedd blir du inför nästa nivå, säger han.”
Gympa för hjärnan
Dessutom är det repetitiva övandet bra för hjärnan menar Henrik, eftersom det utvecklar förståelsen för matte. Han drar en parallell mellan träning av hjärnan och fysisk träning inför en idrottsprestation.
– Precis som att du måste träna kontinuerligt för att utvecklas som basketspelare, behöver du öva på olika steg inom matte för att nå nästa nivå. Det är lika viktigt att kontinuerligt träna hjärnan som att träna dina muskler.
Och precis som med idrott är uthållighet viktigt om du vill utvecklas i matte. Henrik brukar tipsa sina elever om ett kontinuerligt nötande av matteuppgifterna, då brukar de grundläggande kunskaperna fastna, som exempelvis matematiska regler och lagar. Precis som en idrottsperson tränar en stund varje dag, är det bra att sitta ungefär en halvtimme till en timme varje dag, det ger resultat menar han.
Kraftigt minskad admintid
Studier visar att stöd hemifrån förbättrar elevers resultat i skolan. Henrik skulle gärna se att fler föräldrar engagerade sig i sina tonåringars utveckling i matte, något som kan vara svårt då föräldrar ofta ges en begränsad insyn i sina barns skolgång.
I höst lanserar Mathleaks ett avancerat AI verktyg: MathVizy– den enda AI:n som kan rita matte. Och som både elever, lärare och föräldrar på olika sätt kan ta del av. Den nya tekniken möjliggör för föräldrar att enkelt följa sina barns framsteg, ge stöttning och ha en närmare kontakt med läraren. För eleverna handlar det om att få ännu bättre och pedagogisk hjälp när det kommer till att vässa mattekunskaperna. Och den helt nya Teacher MathVizy kan minska en lärares admintid, kraftigt guida rätt i AI-djungeln och ge läraren kontrollen tillbaka.
Henrik välkomnar att föräldrarna får möjlighet bli mer involverade i barnens studier. Han menar att föräldrarnas stöttning är en viktig del av deras utveckling. Och i och med att eleverna kan jobba självständigt utanför klassrummet med vissa uppgifter, blir de mer förberedda inför en mattelektion och Henrik kan gå direkt till nästa nivå.
“Tiden i klassrummet blir mer kvalitativ”
Henrik lyfter att Mathleaks är utvecklat utifrån användarna – och det gynnar både elever och lärare.
Han själv använder Mathleaks för att ta fram olika matteuppgifter till eleverna, vilket minskar hans administrativa tid.
– Jag behöver inte lägga så mycket av min tid på att hitta på olika uppgifter, eftersom det finns så många bra i Mathleaks, säger Henrik. Det gör att tiden i klassrummet blir mer kvalitativ.